Motorsåg och handhållet

Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

79 inlägg 22772 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401995
knaggen skrev:
Niking skrev:Du kan ju alltid blanda 4-takts miljöbensin med olja.

Undvik vanlig 95/98 oktanig bensin i sågen om du kan, ty den är varken bra för dig eller såg.
/Niklas

Du måste ange ett skäll till varför är den inte bra har du inga vetenskapliga bevis eller tror du bara!


Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...

Edit

/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 04 aug 2016, 23:24, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

tallen100  
#402012
jannee skrev:Jägmästare Karl-Henrik Rudelius drack hormoslyr för att bevisa dess ofarlighet, idag vet vi dock mer.
Är du xxxxxxx lika säker på att Aspen är "lika" ofarligt.
Inte alls omöjligt att de om 20 år undrar hur dumma vi var som använde oss av detta livsfarliga lösningsmedel :oops:

Huvudet på spiken, men folk tycks glömma sånt där.

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402014
jannee skrev:Jägmästare Karl-Henrik Rudelius drack hormoslyr för att bevisa dess ofarlighet, idag vet vi dock mer.
Är du xxxxxxx lika säker på att Aspen är "lika" ofarligt.
Inte alls omöjligt att de om 20 år undrar hur dumma vi var som använde oss av detta livsfarliga lösningsmedel :oops:

Att Alkylat bränsle är bättre än vanlig handels bränsle är jag helt övertygad om, utom allt tvivel.
Lika övertygad är jag över att det finns "Miljöbensin" som inte Alkylat bränsle.
Det som vi kallar för Alkylat bränsle är den renaste formen av bränsle i petrolium strängen vi har rimlig tillgång till. Det är inget särskilt eller speciellt annat än en renings process av petrolium. En väl beprövad sådan som i många fall ansetts vara onödigt dyr och ineffektiv.

Förr var slogan "Bensin som det var på farfars tid!" Detta var inte fel uttryckt.

I dessa diskussioner så är det viktigt att se på bränsle för vad de är och inte vad man tror de är.
Det är bränslet OCH oljan som skiljer sig.

Aspen är Alkylat bränsle blandat med en delsyntetisk tvåtaktsolja med bra egenskaper.
Vill man se vad olja gör för skillnad är det inte svårt o prova sig fram.
Jag har ett par kunder som blandar Aspen 4T med annan olja för de mår bättre av den. När de sågarna är här ser man skillnader i dem jämfört med de som inte har den oljan i sin Alkylat.

Jag ser stor skillnad på de olika bränslena, likväl på användarna.

Ofta när jag hört nån som mått dåligt i motorsågs användande har det visat sig att kedjeoljan varit bidragande orsak.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

jannee  
#402016 Ja se den där djävla rapsoljan är int bra int.
Vet själv när frugan friterat pommes och jag sköljt ned dessa men Aspen - förlåt snapsen :oops:
Blir allt bra däven dagen efter om det blitt många pommes :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402017 Tvivlarna och anhängare av mackbensin kan googla på bensen.

Avatar Fallback

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402021
Niking skrev:
knaggen skrev:
Niking skrev:Du kan ju alltid blanda 4-takts miljöbensin med olja.

Undvik vanlig 95/98 oktanig bensin i sågen om du kan, ty den är varken bra för dig eller såg.
/Niklas

Du måste ange ett skäll till varför är den inte bra har du inga vetenskapliga bevis eller tror du bara!


Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...
/Niklas

Det bevisar att händelsensin är det bättre drag i än alkalyt.
Jag har släckt eld med alkalyt vad bevisar det jo att den är dålig som tändvätska.
Varför går en såg bättre på handelsbensin än alkalyt.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

jannee  
#402023 Mindre med energi i alkylatbensinen, detta gör att sågen borde gå något sämre = må bättre, motorn utnyttjas inte maximalt.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

husqvarna_med_sthil  
#402062 Jag har bara kört kedjeröjaren på akylat än så länge och det är en helt annan doft, mera majs och mindre moppe... huruvida detta är positivt eller ej återstår att bevisas. Hoppas att det är mera vänligt mot min egen hälsa, måste vara i form fram tills jag fyller 70 om jag ska hinna med en gallring av min tallföryngring :lol:

Avatar Fallback

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Elfving  
#402084
Niking skrev:
knaggen skrev:
Niking skrev:Du kan ju alltid blanda 4-takts miljöbensin med olja.

Undvik vanlig 95/98 oktanig bensin i sågen om du kan, ty den är varken bra för dig eller såg.
/Niklas

Du måste ange ett skäll till varför är den inte bra har du inga vetenskapliga bevis eller tror du bara!


Googla på t.ex. frigolit-testet t.ex...
/Niklas

Jag gillar och kör nästan uteslutande på alkylat av hälsoskäl, men just det där frigolittestet är rent trams. Varför skulle en bensin som inte löser upp polystyren vara ett solklart bättre drivmedel? Finns ingen logik i demonstrationen, det ser bara effektfullt ut. Att lösa upp en specifik plast är en sak, att driva en motor är nåt helt annat.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

röjar kalle  
#402085 All sånt miljö bränsle är det sämre drag så är det bara.Det säger allt yrkesfolk som har någon erfarenhet och yrkeserfarenhet Bensin eller diesel det är med andra ord dyrare och sämre rent ekonomiskt.Miljömässigt är den säkert bra men vem bryr sig om miljön och lite bensen skall en riktig karl tåla. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

T Landström  
#402088 Ja...jävlar... Trött man blir...

Användarvisningsbild

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402091
jannee skrev:Jägmästare Karl-Henrik Rudelius drack hormoslyr för att bevisa dess ofarlighet, idag vet vi dock mer.
Är du xxxxxxx lika säker på att Aspen är "lika" ofarligt.
Inte alls omöjligt att de om 20 år undrar hur dumma vi var som använde oss av detta livsfarliga lösningsmedel :oops:


Om 20 år lär vi nog bara köra på batterisågar...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

tallen100  
#402092 Helt rätt kalle! tål man inte lite gammal hederlig tvåtaktsrök så är det illa ställt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402106
tallen100 skrev:Helt rätt kalle! tål man inte lite gammal hederlig tvåtaktsrök så är det illa ställt :smile:


Både jag och motorsågen trivs betydligt bättre med alkylat.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

tallen100  
#402109 Jo så kan det vara, en del trivs bäst med en Stihl såg andra med Hq o.s.v, det samma gäller bränsle.
Men att sågen trivs bäst med alkylat är jag inte så säker på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).