Traktorer och processorer

Min første Valtra og traktor, trenger hjelp!

11 inlägg 8789 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Min første Valtra og traktor, trenger hjelp!

Jäger1  
#401949 Hei!
Jeg skal kjøpe min første traktor og er desverre ikke oppvokst på gård, men har kommet dit i senere tid, så jeg har mye å lære, så må spørre dere om hjelp.

Jeg skal også ha en tømmerhenger, der vurderer jeg en 9t Igland med 6.3m kran. Kom gjerne med tips der også...

Traktoren skal brukes til å dra tømmervogn for opprydding hos kunder etter trefelling, vedproduksjon, tømmer og vedhogst.

Det jeg ønsker er en Valtra med frontlesser.
Budsjettet på traktor er ca250.000kr.

Så kommer noen av spørsmålene:

Kan man forvente mye problemer etter
7-8000t?

Svingbart sete=skogshytte? Eller er noen hytter med svingbart sete for trange?

Turbinklutch eller ikke?

Er det noen modeller jeg ikke bør vurdere?

Jeg er mer opptatt av en traktor som er pålitelig og egnet til min bruk, framfor komfort.

Håper dere kan komme med andre tips også hvis det er noe jeg bør tenke på.

Mvh
Gulbrand



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Min første Valtra og traktor, trenger hjelp!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401966 Hej, hur lång är du och är budget för både traktor och skogsvagn. Skulle titta på A83-93 med skogshytt eller A-serie före de, visserligen inte turbin men enkla och smidiga traktorer.

Avatar Fallback

Re: Min første Valtra og traktor, trenger hjelp!

Jäger1  
#401973 Jeg er ca 175cm så er ingen stor mann :oops:
ca 250.000+mva er budsjett for traktor, tømmervogn kommer i tillegg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Min første Valtra og traktor, trenger hjelp!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401975 Turbinkoppling är fint när man provat.
6xxx har större hytt o lätt att svänga runt i din längd, lite trängre för mej som är 195, dock blir sikten nära lite lidande

Användarvisningsbild

Re: Min første Valtra og traktor, trenger hjelp!

Skogstomte  
#401976 För de pengarna får du en riktigt fin Valmet X05 (505 - 805) med lastare. Inte världens snabbaste traktor på väg (26 - 28km/h) men väldigt enkel och robust traktor. Med stolpe till stolen och framflyttning av densamma 50mm så kan du sitta vettigt bakåtvänd. I X05-serien ligger backen mitt emellan hög och låg i utväxling, oftast får man växla i huvudlådan också när man kör fram/back. Dessa börjar bli gamla och det är svårt att hitta fina exemplar idag.

A-serien finns med skogshytt men jag gillar inte dem, trånga och inget plant golv. Annars en smidig traktor när man kör framåt.

Även Valmet 6000 passar in i budgeten. I mitt tycke den bästa traktorn Valmet/Valtra har gjort. De flesta är 40km/h men det ska visst finnas en del 30km/h så det gäller att kolla upp. Fördel med separat fram/back, går lika fort framåt som bakåt. Finns även med kopplingsfri fram/back.

Kolla framvagnen när du köper begagnad lastartraktor. De kan vara glappa, speciellt om ägaren varit sparsam med fett.

Användarvisningsbild

Re: Min første Valtra og traktor, trenger hjelp!

stegmaster  
#401988 Skal du ha en så ny traktor at det står Valtra på den med frontlaster for 250tkr, så blir det nok vanskelig å få dette til med annet en A serien, om du vil ha en nyere med lite timer.
Men det dukker nok opp enn 6xxx også en sjelden gang (nyere med lite timer), om du ikke har for travelt.
Ellers, klart er det større sjanse for haverier efter 7000-8000 timer.
Selv hadde jeg aldri kjøpt en traktor med så mange timer, men nå skal det sies att man ikke har noen garanti for noe som helst ved lavere timetall heller.
Skal du mye ut/inn av traktoren ved skogsarbeid, så er det smidigast med en A serie, da sete snurrer " rette veien" i dissa, altså motsols.
Mest komfortabelt er det i en 6xxx serie traktor, da hytta er større og gulvet er flatt.
Turbin er fint(ikke bare i skogen, men også ved lasterkjøring), og traktoren har større hydraulikpumpe (så du får større fart på kranen.)
Selv om det funker helt ok snurre stolen i disse, så er det ikke like smidig som i en A serie.
Sete snurrer "feil vei" medsols, og krever litt justering i lengderetningen samtidig som man snurrer for å komme rundt.

Selv har jeg både en 665 (som er forgjengeren til A serien) og en 6400, men kjører fremdeles med tømmerhengeren på 665`n da jag synes denne fungerer best for meg, som ofte må ut/inn av traktoren.
Dessuten har kranen en vanlig tung sentral som passer fint i luka i bakveggen til skogshytta på denna.
Kjøper jeg en større kran /vogn en gang i framtiden med spaker til stolen, så blir det nok 6400 som blir benyttet.
Så min mening er at det er fordeler og bakdeler med begge, alt etter hvordan man skal arbeide i skogen, og hvilken sentral man har til kranen.

Det finnes en del tråder om disse emnene allerede her på forumet, så du får søke litt.



Du må nesten gå til en forhandler og prøvesitte de forskjellig modeller og se selv hva som passer for deg.
Lykke til.


Inne i hytta på 665`n:

1470302333_dsc_4875.jpg

1470302344_dsc_4874.jpg


I hytta på 6400
1470302720_44_1758877697_xl.jpg

Avatar Fallback

Re: Min første Valtra og traktor, trenger hjelp!

Jäger1  
#402077 Tusen takk for flere gode svar og bilder her! Jeg har blitt en del klokere, men tar gjerne imot flere tips og erfaringer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min første Valtra og traktor, trenger hjelp!

Aqualize  
#402298 En Valtra skogshytt i 6000-serien har polykarbonat (tror jag det är gjort av) rutor i taket så man kan se uppåt också. Så det är sådana modifieringar. Jag tror det inte är någon skillnad i själva snurrningen av stolen.

Det var en tråd för något halvår sedan där folk lade upp filmer på när de snurrar runt med stolen. Hittar den inte, någon annan? Men det var åtminstone 1 som visade sig ha fin snits att snurra runt en stol åt höger i 6000-serien.

Skulle en 6xx0-traktor ha TwinTrac (bakre gas, broms, koppling och ratt) så kan det ju kompensera. Vissa gillar att backa sig in i skogen. Så man sitter still och kör samt lastar, behöver inte snurra på sitsen så ofta.

Vid lastarkörning så har man nytta av turbinkoppling. Jag har inte kört med sådan men det brukar väl tinga på rätt mycket extra om den är i utrustningen. Sitter på Valmet (655?) 755 och 855 samt tillbehör på 6xx0-serien (så det beror på individen).
Fram-backväxel är också bra. Du har en matchande bakåtväxel. Det brukar riktas kritik mot de som inte har det då man kan behöva dra i flera spakar. Framback kom med 6xx0-serien 1991 och budget-serien fick det först i.o.m. A-serien 2002. Ännu bättre är HiTech (på Valtraspråk). Elhydraulisk frambackspak istället för en riktig växel. Består av två kopplingar som datorn väljer beroende på positionen av spaken. Man behöver alltså inte använda kopplingspedalen (eller knappkoppling, HiShift) för att ändra körriktning. 6x50-serien är HiTech. Budgetserien fick det först med A3 (2011).

Användarvisningsbild

Re: Min første Valtra og traktor, trenger hjelp!

Aqualize  
#402300 Och gällande timmarna - skicket är det som avgör. Jag köpte en 6300 med knappa 11500 timmar på mätaren. Såg rätt välskött ut. Har inte haft något haveri på de har ~250 timmarna jag kört (och 3 år).

Avatar Fallback

Re: Min første Valtra og traktor, trenger hjelp!

Robertberg  
#402960 Här är tråden där det snurras stol, första filmen är på sida fyra tror jag.
Rymligaste hytten på en traktor under 100hk?

Användarvisningsbild

Re: Min første Valtra og traktor, trenger hjelp!

Nor-forest  
#416729 Hei

Har det blitt traktor og evt tømmerhenger på deg?

Jeg har en 9t Igland m/swingtrack meget godt fornøyd med hvordan denne fungerer i skogen. Kommer veldig godt frem med den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).