Motorsåg och handhållet

Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

79 inlägg 22763 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Kasebon  
#395521 En fråga som kanske är dum, eller som förmodligen varit uppe förut: Om en såg (röjsåg i detta fallet) alltid gått på miljöbränsle och bränslet tillfälligt är slut, kan man köra på vanlig oljeblandad bensin tillfälligt, eller tar sågen skada av det?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395527 Du kan ju alltid blanda 4-takts miljöbensin med olja.

Undvik vanlig 95/98 oktanig bensin i sågen om du kan, ty den är varken bra för dig eller såg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Kasebon  
#395541 Att vanlig bensin inte är nyttig för mig det vet jag, men varför är den inte nyttig för sågen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395544 Vanlig bensin innehåller många ämnen,å t.ex. etanol, som frestar på packningar o dylikt. Googla t.ex. på frigolittest, så bör du komma till ett intressant klipp.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

jannee  
#395552 Jag har däremot kört alla min sågar på vanlig mackbensin, gjort så i över 45 år. INGA problem med några packningar NÅGON gång.
Har nu några riktigt gamla trotjänare igång en Stihl 020 (bytt ljudämpare 2 ggr) Jonsered 2051. Den nya Jonsereden (CS 2253 WH) lyckades ALDRIG återförsäljaren få någon ordning på - trots att jag ENDAST körde på ASPEN.
Det kan däremot bli lite avlagringar kvar när du kör på mackbensin som ditt nya miljöbränsle kanske löser upp.
EX, gå från Aspen till mackbränsle - inga problem. Tvärtom är att be om problem 😈

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

JohannesG  
#395558 Problemet med dagens bensin som man köper på macken är att det finns så mycket olika lösningsmedel och annat som inte är så bra. "Vanlig" bensin är nästan obrukbar som drivmedel om den får stå något år, men Aspen är lika bra som dagen du köpte den. Jag kan hålla med om att Etanol inte riktig hör hemma i "ren" bensin, men den är mindre farlig än mycket annat som är inblandat. Jag hade gärna kört på 100% Etanol om priset hade varit lägre, dock inte i sågen, där är det Aspen som gäller.

Du får troligtvis inga problem med med att tillfälligt köra på vanlig soppa, men risken är större.
Senast redigerad av JohannesG fre 10 jun 2016, 16:10, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Kasebon  
#395562 Det var väl ungefär det jag vill veta. Min röjsåg, som jag köpte begagnad, har alltid gått på Aspenbränsle. jag bara undrade om jag i det fall då miljöbränslet är tillfälligt slut, och jag inte har tillgång till något annat än mackbränsle, kan köra på det ett par tankar och det lär ju inte vara något problem. Mina motorsågar har jag alltid kört på mackbränsle!

   TS
Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Elfving  
#401844 Håller med föregående. Som jag ser det kommer de eventuella problemen med mackbränslet och du lämnar sågen ståendes över vintern med det bränslet i. Att köra fem tankar på mackbränsle och sedan köra den sjätte med alkylat innebär ingen skada, mer än att mackbränsle luktar hemskt när man vant sig med alkylat.
Avlagringarna (om de ens existerar, jag är lite tveksam) kommer när sågen står oanvänd med fel bränsle och inte när man kör färskt bränsle genom sågen.

Tänk om dessa avlagringar var ett problem, hur skulle det se ut? Har aldrig hört talas om att t ex Mazda eller Toyota får avlagringar i bränslesystemet av att stå oanvända hos bilhandlaren.

Jag använder alkylaten enbart av doftskäl. Och sedan är det en fördel att den är lagringsstabil!
Visst händer det att jag kör några tankar på mackbränsle för att dagen efter fortsätta med alkylat och det fungerar.

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

tallen100  
#401899 Jag har alltid kört både motor och röjsåg, moped och skoter på mackbränsle och har aldrig haft några problem, blir grejorna ståendes flera år så kan det hända man får tömma och fylla på nytt. Är skeptisk till allt prat om avlagringar o.s.v, visst man har fått göra ren nån förgasare någon gång men det kan lika gärna bero på vanligt skräp som följt med eller oljan.

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

T Landström  
#401916 Största anledningen att jag kör miljöbränsle på motorsåg och röjsåg är min egen hälsa... Om sågarna går åt h-veta kan jag laga eller köpa nytt... Men skulle jag gå sönder så är det ju kört...

Har flera gamla huggare i min omgivning som har problem pga avgaserna...

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

röjar kalle  
#401926 Jag kör på vanlig bensin.Vem vill leva i evighet. :D

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

tallen100  
#401927 Du är en vis man kalle :grin:

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401970
Niking skrev:Du kan ju alltid blanda 4-takts miljöbensin med olja.

Undvik vanlig 95/98 oktanig bensin i sågen om du kan, ty den är varken bra för dig eller såg.
/Niklas

Du måste ange ett skäll till varför är den inte bra har du inga vetenskapliga bevis eller tror du bara!

Användarvisningsbild

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401992 Flesta problemen uppstår vid byte av bränslen, okunskap och rent slarv.

Jag ser mycket såg här på bänken. Nya, gamla och mitt emellan. Sågar som inte stått nåt sen inköp och de som stått upp till 75 år som mest...
Sågar som packas upp och körs dagligen till de är slut och ersätts är intressanta att följa. De gånger jag har dem här kollar jag hur de ser ut.
Jag får se hur de går, ser ut, repareras och kostnad för såg/år eller drift timme.

Ser garanterat en hel del mer än många andra....

Avatar Fallback

Re: Miljöbränsle eller egenblandat tvåtaktsbränsle?

jannee  
#401994 Jägmästare Karl-Henrik Rudelius drack hormoslyr för att bevisa dess ofarlighet, idag vet vi dock mer.
Är du xxxxxxx lika säker på att Aspen är "lika" ofarligt.
Inte alls omöjligt att de om 20 år undrar hur dumma vi var som använde oss av detta livsfarliga lösningsmedel :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).