Föryngring

Halland: Bra bonitet, sämst återbeskogning

5 inlägg 4067 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Halland: Bra bonitet, sämst återbeskogning

Fredrik Reuter  
#396768 40 procent av planterade hyggen får underkänt i återväxt när Skogsstyrelsen inventerat hyggen i Halland. Det är sämst i Sverige. Lite paradoxalt med avseende på att Halland har bland de bättre boniteterna i landet. Men enligt Mathilda Clausén Wingårdh så kan det delvis på bero på boniteten - det växer mycket gräs som kan kväva plantorna.
Högt viltbetestryck, inte så mycket markberett och snytbagge är också orsaker enligt henne i intervjun nedan från SR P4 Halland.

Är det någon av oss på skogsforum som har några föryngringar i Halland och kan konfirmera eller dementera?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6458332



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Halland: Bra bonitet, sämst återbeskogning

Tosca  
#401850 Känslig fråga kanske.

Avatar Fallback

Re: Halland: Bra bonitet, sämst återbeskogning

markalyckan  
#401858 Näj det är ingen känslig fråga. Vi har haft den största stormen på 1900 talet, när Gudrun fällde många ha. Det var en jobbig tid i flera år. Det blev mycket att plantera och planterna var inte av bästa kvalitet så det blev glest i vissa planteringar, men jag tycker ändå att man kan se många fina bestånd och vi ser att lövträden har många satsat på.Det kommer att produseras mycket skog i framtiden då ägarna är rädda om sin skog.

Avatar Fallback

Re: Halland: Bra bonitet, sämst återbeskogning

jannee  
#401860 Skogsstyrelsens inventeringar ger jag inte mycket för.
De sitter inne och studerar flygfotografier och drar sedan sina slutsatser.

Avatar Fallback

Re: Halland: Bra bonitet, sämst återbeskogning

markalyckan  
#401866 Stormen Gudrun var 2005 och inte på 1900 talet som jag har skrivit

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).