Skojigt/Galet

små saker du stör dig på!

2883 inlägg 343429 visningar 137 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Hema  
#400673
stefanm skrev:Härligt med en sån här tråd. Jag har många saker att skriva av mig om men börjar lite smått med människor som anser sig kunna sätta egna regler som står över lagen.
Jag var i svärfars stuga som ligger vid en sjö. Eftersom det var varmt och hunden flåsade tog jag honom med mig ner och badade. Det var ingen annan på badplatsen men vi gick ändå i en bit därifrån eftersom jag tänkte att det kanske finns barn som inte vågar gå ner och bada om det finns en hund där. Jag hade honom hela tiden kopplad av samma anledning. Likafullt kommer det en sur gammal tant och hennes gubbe för att upplysa mig om att det minsann är förbjudet att bada med hund där eftersom vissa av stugägarna tycker att det ska vara så.
Jag förklarar för dem att eftersom det inte är en offentlig kommunal badplats gäller allemansrätten och att hundar därför får bada där. Det tror de inte på. Jag räknar då upp för dem vilka badplatser i kommunen som är förbjudna för hundbad och vad som krävs av dem om de vill upphäva allemansrätten för just denna strand. De fortsätter att påstå att hundar absolut inte får bada där eftersom det står så på en skylt som de själva satt upp vid badplatsen.
Jag övervägde att säga att jag funderade på sätta upp en skylt där det stod kärringbad förbjudet så att hon inte fick bada där men eftersom svärfar får dras med dem som stuggrannar vill jag inte göra saken värre. Samma människor har för övrigt sagt att de ska stämma folk i samma område för att de funderar på att borra efter vatten...

Låter som ett trevligt område... Om de är lite insatta så är det väl endast andra borrande brunnar som ev. skulle kunna påverkas vid en ev. borrning? De grävda borde väl inte påverkas. Om så är fallet så betyder det att de tycker att de har rätt till en borrad brunn men inte de andra.. Goddag yxskaft?

Elmia
Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

jannee  
#400678 Varför måste bilister till VARJE pris tränga sig förbi lastbilar just när tvåfältsvägar övergår till ett fält.
Går ibland (inte så sällan) så illa att personbilar kör i mitträcket.
Dessutom inte alls ovanligt, tvärtom vanligt att hastigheten vid enfältskörning går ned till 80 eller lägre för att vid tvåfältet öka upp till över 100 km/tim.
Tillhör även du en av dessa omdömeslösa personbilister :?:
Detta upplever jag MINST 25 ggr varje dag, :grin:
Numera har jag resignerat - bara att studera och le åt eländet

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400679 Jo de är rena chickenracet de sista 100m innan körfälten går ihop o många är livrädda att hålla farten när mitträcket kommer närmare :surp:

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Hema  
#400681 Min bil är inte så rolig så att det finns någon större vinst med att köra om. Det drar bara en massa extra bränsle. Har en avfart (utan någon avfartssträcka att tala om självklart) nästan direkt efter att 2-filigt blir 1-filigt, så jag brukar försöka "tappa av" bakomliggande bilister innan jag skall svänga av och då ser man många som bara måste om. Fast här tycker jag det nästan är fel på hur man byggt vägen. Att ha korsningar utan riktiga av- och på-farter skapar obalans i trafikrytmen = Dåligt.

Dock upplever jag att oroväckande många lastbilschaufförer kör vingligt på motorväg och då vill jag hellre ligga före än bakom. Självklart kör de flesta bra, men jätteovanligt att se någon vinglare är det inte.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

jannee  
#400683 Håller helt med Hema, stjärnskott finns det numera gott om, många av dagens chaufförer är direkt olämpliga för sitt yrke, de har det i brist på ett bättre.
I Kalmar har 2 st distributionsbilar från samma åker fastnat under samma viadukt på mindre än en vecka :?:
Vad tror ni chauffören till bilen som rammade Södertäljebron sysslade med :?:
Jag måste erkänna att även jag börjar bli lite mörkrädd :oops:

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Power Major  
#400694
jannee skrev:Håller helt med Hema, stjärnskott finns det numera gott om, många av dagens chaufförer är direkt olämpliga för sitt yrke, de har det i brist på ett bättre.
I Kalmar har 2 st distributionsbilar från samma åker fastnat under samma viadukt på mindre än en vecka :?:
Vad tror ni chauffören till bilen som rammade Södertäljebron sysslade med :?:
Jag måste erkänna att även jag börjar bli lite mörkrädd :oops:


Hade det varit i denna veckan hade jag satt en tusing på pokemon :ugeek:

När vi byggde nya bussfiler på E6 utanför Gbg, så satt jag och körde välten långt in på kvällen/natten och då kunde man verkligen se vad lastbils chaufförerna höll på med, där var då 70 km/h. Ca 95% var utländska dragare, av dessa hade nog 90% en laptop uppfälld, som skimrade och fladdrade i blå/vitt. Filmtajm. 😡 😡 😡

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

rikard_e  
#400707
Hema skrev:Min bil är inte så rolig så att det finns någon större vinst med att köra om. Det drar bara en massa extra bränsle. Har en avfart (utan någon avfartssträcka att tala om självklart) nästan direkt efter att 2-filigt blir 1-filigt, så jag brukar försöka "tappa av" bakomliggande bilister innan jag skall svänga av och då ser man många som bara måste om. Fast här tycker jag det nästan är fel på hur man byggt vägen. Att ha korsningar utan riktiga av- och på-farter skapar obalans i trafikrytmen = Dåligt.

Dock upplever jag att oroväckande många lastbilschaufförer kör vingligt på motorväg och då vill jag hellre ligga före än bakom. Självklart kör de flesta bra, men jätteovanligt att se någon vinglare är det inte.

Du har en av det värsta avfarterna som finns in till ditt. Är inte alls avundsjuk på dig. Har varit nära att krocka med staketet där, när jag svängt av.

Men hela den vägen är ett fiasko i sig. Vissa bitar, är påkostade, andra är snålade på. Det visade sig första dagen den invigdes, när en trailerlastbil körde av vägen på avfarten vid st1-macken redan första dagen :grin:

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Hema  
#400711 Senaste delen av vägdragningen är inte heller direkt felfri.. Men har fått förklarat att det är för att hålla ned hastigheten.. Jag är av åsikten att det inte är hastigheten som är det stora problemet, utan den stora skillnaden som uppstår om någon ska av eller på vägen ihop med övrig trafik...

[OT]Men transportstyrelsen har fått på sig att ha nollvisionen som mål och då hastigheten är en faktor vid olyckor, så arbetar man med den. Men om man kunde se den lite större delen och att målet var att minska dödsfallen i samhället som stort borde psykvården få betydligt mycket mer resurser. Det är delvis vissa som väljer att avsluta sina liv i trafiken, ibland genom att möta ett annat fordon.. Järnvägen i Skåne hade problem med folk som slängde sig framför tågen, så vad gjorde man? Jo man satte upp svindyrt stängsel.. [/OT]

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Tosca  
#400786
Hema skrev:[OT]Men transportstyrelsen har fått på sig att ha nollvisionen som mål och då hastigheten är en faktor vid olyckor, så arbetar man med den. Men om man kunde se den lite större delen och att målet var att minska dödsfallen i samhället som stort borde psykvården få betydligt mycket mer resurser. Det är delvis vissa som väljer att avsluta sina liv i trafiken, ibland genom att möta ett annat fordon.. Järnvägen i Skåne hade problem med folk som slängde sig framför tågen, så vad gjorde man? Jo man satte upp svindyrt stängsel.. [/OT]

Hm, det var ju inte OT?
Lika störande som mycket annat tycker jag.

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

Hema  
#400797 Kanske skulle satt [svammel] bla bla bla[/svammel] ist. ;)

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JensSkoog  
#401816 Grannens katt som varje dag lämnar efter sig i gruset där jag jobbar och ska lägga sten 😡

1470173106_forbaskanabokatt_02_08_16.jpg

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401818 Består gången av kattsand? :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

JensSkoog  
#401821
Niking skrev:Består gången av kattsand? :wink:
/Niklas

Nej, det är bärgkross, 0-8 som jag jobbar med att komprimera - men katten gillar den :sad:

Avatar Fallback

Re: små saker du stör dig på!

tallen100  
#401822 Miss-tanken spinner iväg ganska lätt, kisse trodde grusgången var en toalett :wink:

Användarvisningsbild

Re: små saker du stör dig på!

svampbob  
#401855 Jag åkte till skogen i söndags med två vänsterhandskar. Jag tror att jag ska sluta köpa mer än ett par av varje handsksort så att det inte kan bli fel.
När jag kom hem hade jag konstiga svidande sår på högerhanden.
Tog ett tag innan jag förstod vad det berodde på :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).