Skogsmiljö och Trädlära

getingdjävlar

37 inlägg 16544 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

Göt  
Användarvisningsbild

Re: Sv: getingdjävlar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401758
Göt skrev:http://www.biredskapsfabriken.se/se/lista.php?kid=7-79

Här Niking finns i Töreboda


Tack för den länken. Den hemsidan är mycket intressant.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

Carlfritidshuggare  
#401766
JensSkoog skrev:Finns en sprayburk med getingskum. Funkar ungefär som byggskum och man sprutar i holet i
getingboet. Har användt det många gångar, och det är bra. :wink:


Har använt samma eller liknande. Brukar först köra spray och ta de "rörliga" styrkorna och följer sedan upp med skum.

Skummet funkar både för att täppa till ett väl synligt bo och även inflygningsvägar mellan exempelvis plankor.

Enligt uppgift på det skum jag använder så är det något extrakt från krysantemum(?) som är det aktiva ämnet. Ska vara mindre giftigt för andra än getingar.

Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

SkogsBasse  
#401767 Giftet är pyretrin https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyretrin.

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

Carlfritidshuggare  
#401768
SkogsBasse skrev:Giftet är pyretrin https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyretrin.


Tack. Nu känns det inte längre så miljövänligt. :(. Men jag gissar att alternativen inte är bättre. Och ibland måste ju getingarna bort helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

mattiasb  
#401807 Kör med vanlig mygghatt

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

axwell  
#401809
Niking skrev:Någon som vet var man kan få tag på en bra "getinghatt" som skyddar ansiktet ordentligt? Vill nog ha en sådan på mig innan jag vågar gå i närkontakt med dessa djävlar...


Jula har hatt en hatt i sitt sortiment, slut i dom flesta varuhusen.

Biltema har en keps:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000019610/

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

jan larsson  
#401838 i skogen med motorsåg, röjsåg. gaaaaah.....

   TS
Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

Umea  
#401839 Har provat flera sorters mygghattar.

Den mygghatt som jag uppskattar mest och fungerat bäst för mig har jag inhandlat på Sportbutiken XXL.

Mygghatten har ett stort brätte / kant som håller insekts nätet en bra bit bort från ansikte och nacke

så man slipper bli biten.

Även de små knotten håller sig utanför.

Ha det så bra och va rädd om er !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

bgl  
#401840 En bekant har köpt en sprayburk , Neudorff, med ett spraymunstycke som ger en smal stråle. Det går att pricka ingångshålet på mer än 3 meters håll! Okänt om det var tänkt så eller bara fel på munstycket på denna burk.
Ett stort getingbo inne på en låg vind var problemet. Han petade hål på boets sida med ett metspö(!) och prickade sen hålet med sprayen. Totaleffekt genast, inte en geting kvar dagen efter.

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

bgl  
#401843 Fortsätter på getingdödartemat.
Det var samtalsämnet vid lunchen nyss.
Fick då lära mig ett, enligt berättaren, perfekt sätt att nå fram till getingbon i skrymslen.
Tag ett VP-rör eller fler med böjar osv till man når fram till boet. Spraya i röret!
Är det lite längre kan en hårtork eller varmluftspistol öka luftmängden genom röret. Går naturligtvis också att sticka hål i boet från sidan med röret för att spraya in i det allra heligaste.

Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

Göt  
#401881 Brukar använda vanlig flugspray och spraya rakt in i boet. De dör ganska fort.

Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

Erre  
#401882 En äldre herre i skytteklubben (snart 80 år)
tog ner ett bo i tornet där kastaren står. Boet var stort som en handboll. Han tog bara en vante på högerhanden och med den täppte han till hålet, sen vickade han av boet med båda händerna. Gick ut i skogen och slängde det.
Iförd T-shirt och shorts. :shock: :shock:

Hård gubbe. :grin:

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

Hema  
#401886 Helt rätt! Inget trams med olika sprayer o dyligt där inte!. :)

Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

Erre  
#401893 Det luriga är ju att man kan tydligen helt plötsligt börja reagera väldigt mycket på ett stick.
När jag var liten så upplevde jag det inte så farligt med ett stick, men nu har man klarat sig från dom i många år så man vet ju inte hur kroppen skulle reagera idag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).