Uppvärmning

Inställning på draglucka?

68 inlägg 64463 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39970 Har man laddomat så regleras kylningen av pannan (det vill säga det vatten som kommer från tank begränsas till vad pannan klarar att leverera).

Jag vet inte hur det är med andra pannor men min är betydligt effektivare vid 75 grader än 20....

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39985
Mange skrev:Jag vet inte hur det är med andra pannor men min är betydligt effektivare vid 75 grader än 20....


På vilket sätt ser du det?

Avatar Fallback
jokin  
#39994 Ok,pannan kanske ä lika effektiv víd 20 grader men det kvittar ju egentligen, det viktigaste är ju att komma upp i temp snabbt så att man kan börja ladda
tankarna.Och det hjälper en Laddomat/strypventil till med :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40004
Mangan skrev:
Mange skrev:Jag vet inte hur det är med andra pannor men min är betydligt effektivare vid 75 grader än 20....


På vilket sätt ser du det?


Det ser man lättast på mängd ved / liter vatter temp.

Pannan håller 300 liter vatten o tar x tid o komma upp i 75 grader som det tar sen att ladda x liter i acc tankarna upp till 75 grader...

Värmeledningsförmåga är olika vid olika temp.
Detta påverkar hur mattrealen tar upp värme o ger det ifrån sig...

Det finns massor med FAKTA om detta som enkelt kan hittas.
De förklaras betydligt bättre av andra än mig.

Jag nöjde mig med att se skillnad i bränsle åtgång med o utan laddomat.
Sen var det givet val för mig..

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40029
Mangan skrev:Själv hade jag föredragit ett system som var helt självcirkulerande för uppladdning av tankarna. Fysiskens lagar är gratis och har lång livslängd. :-) Men det kräver lite extra när man bygger systemet:


Det där med laddomat vet jag inte hur det fungerar, men jag har ett system med självcirkulation mellan pannan och accumulatoartanken. Ingen risk att pannan kokar om det skulle bli strömlöst. Däremot sitter det in cirkulationspump som cirkulerar vattnet i pannan för att det skall vara en jämn temperatur på hela pannan. Mellan pannan och tanken sitter något som verkar vara en helt vanllig termostat från en bil. Den ser till att pannan håller en temperatur strax under 80° C.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40058
Ernst skrev:
Mangan skrev:Själv hade jag föredragit ett system som var helt självcirkulerande för uppladdning av tankarna. Fysiskens lagar är gratis och har lång livslängd. :-) Men det kräver lite extra när man bygger systemet:


Det där med laddomat vet jag inte hur det fungerar, men jag har ett system med självcirkulation mellan pannan och accumulatoartanken. Ingen risk att pannan kokar om det skulle bli strömlöst. Däremot sitter det in cirkulationspump som cirkulerar vattnet i pannan för att det skall vara en jämn temperatur på hela pannan. Mellan pannan och tanken sitter något som verkar vara en helt vanllig termostat från en bil. Den ser till att pannan håller en temperatur strax under 80° C.


Med andra ord en enkel laddomat :)

Magnus M

Användarvisningsbild

Laddomat

kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40072 Här är lite info om laddomat.
http://www.lindquistheating.se/tillbehor/laddomat.asp

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40100
Magnus M skrev:
Ernst skrev:
Mangan skrev:Själv hade jag föredragit ett system som var helt självcirkulerande för uppladdning av tankarna. Fysiskens lagar är gratis och har lång livslängd. :-) Men det kräver lite extra när man bygger systemet:


Det där med laddomat vet jag inte hur det fungerar, men jag har ett system med självcirkulation mellan pannan och accumulatoartanken. Ingen risk att pannan kokar om det skulle bli strömlöst. Däremot sitter det in cirkulationspump som cirkulerar vattnet i pannan för att det skall vara en jämn temperatur på hela pannan. Mellan pannan och tanken sitter något som verkar vara en helt vanllig termostat från en bil. Den ser till att pannan håller en temperatur strax under 80° C.


Med andra ord en enkel laddomat :)


Nja, det är mer för att pannan inte skall ha förs tora temperaturvariationer, inte för att ladda ack-tanken.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40111
Mange skrev:
Mangan skrev:
Mange skrev:Jag vet inte hur det är med andra pannor men min är betydligt effektivare vid 75 grader än 20....


På vilket sätt ser du det?


Det ser man lättast på mängd ved / liter vatter temp.

Pannan håller 300 liter vatten o tar x tid o komma upp i 75 grader som det tar sen att ladda x liter i acc tankarna upp till 75 grader...

Värmeledningsförmåga är olika vid olika temp.
Detta påverkar hur mattrealen tar upp värme o ger det ifrån sig...


Men innan du har laddat tanken, så fylls pannan på med 20-gradigt vatten som sedan värms upp till 75 grader. Så det är det lågtempererade vattnet som effektivt tar tillvara värmen...

Värmeledningsförmåga och hur materiaen tar upp värme kommer nog inte in i bilden.

Det finns massor med FAKTA om detta som enkelt kan hittas.
De förklaras betydligt bättre av andra än mig.


Ja, jag försöker i alla fall. :-)

Jag nöjde mig med att se skillnad i bränsle åtgång med o utan laddomat.
Sen var det givet val för mig..


Ja, det är ju jopbbigt att plocka ner grejerna och lämna tillbaka dem. :-) Men *varför* det blev skillnad vore väl intressant att ta reda på? Vad var rökgastemperaturen före och efter till exempel?

Avatar Fallback
jokin  
#40145
Mangan skrev:
Magnus M skrev:
Ernst skrev:
Mangan skrev:Själv hade jag föredragit ett system som var helt självcirkulerande för uppladdning av tankarna. Fysiskens lagar är gratis och har lång livslängd. :-) Men det kräver lite extra när man bygger systemet:


Det där med laddomat vet jag inte hur det fungerar, men jag har ett system med självcirkulation mellan pannan och accumulatoartanken. Ingen risk att pannan kokar om det skulle bli strömlöst. Däremot sitter det in cirkulationspump som cirkulerar vattnet i pannan för att det skall vara en jämn temperatur på hela pannan. Mellan pannan och tanken sitter något som verkar vara en helt vanllig termostat från en bil. Den ser till att pannan håller en temperatur strax under 80° C.


Med andra ord en enkel laddomat :)


Nja, det är mer för att pannan inte skall ha förs tora temperaturvariationer, inte för att ladda ack-tanken.
Ja, det är sant men en laddomat hjälper ju till att hålla pannan i temp för att ladda till tank,eftersom inte termostaten öppnar förrän vi 72 alt 78 grader.Om du skulle köra med ren pump till tank så blir det ju betydligt mer vatten att värma på en gång.Detta sköter ju en Laddomat själv.Ä fan va ja ä dålig på att förklara via text............:? :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40176
Mangan skrev:
Men innan du har laddat tanken, så fylls pannan på med 20-gradigt vatten som sedan värms upp till 75 grader. Så det är det lågtempererade vattnet som effektivt tar tillvara värmen...

Vattnet står still i pannan tills den är uppe i drift temp. Dvs ca 75-78 grader.
Sen öppar en ventil som pytsar in vatten efter behov.
När pannan producerar max är det fullt öppet o fart på vattnet.
Pannan kyls aldrig, rökgas temp hålls konstant eftersom pannan tar upp värme.

När det är färdigladdat så slutar man elda o eldar dan efter eller vad det nu blir...

Ingen snål eldning, ingen strypning av rökgaser, fullt öppna spjäll o alltid rena rör!

Mangan skrev:
Ja, det är ju jopbbigt att plocka ner grejerna och lämna tillbaka dem. :-) Men *varför* det blev skillnad vore väl intressant att ta reda på? Vad var rökgastemperaturen före och efter till exempel?


Jag hade fördel o kunna kolla pannor som varit i drift en längre tid.
Samma system förutom laddomat.
De eldade under väldigt lika förhållande o laddade lika mycket.
Skillnaden i tid på laddning o vedförbrukning gjorde mitt val enkelt...
Eftersom många här köpte denna panna så var det inte svårt o hitta bekanta med samma system.
Värmebaronen har sin tillverkning 2 mil från mig vilket gjorde mitt val ännu lättare. Delar o service är nära om det skulle vara nåt.....

Rökgas temp är inget jag med laddomat funderar på förrän vid slutet av eldningen, när den stiger över normalt är det färdigt. Det ser man på temp mätarna på laddomaten med. Pannan ska ta upp värme, den ska inte ut i skorstenen.

Jag har panna i uthus o tankar i källare.
På laddomaten ser jag temp från tank, temp i panna o temp på blandat vatten innan pannan. Temp efter panna ser jag på utgående rör.
Rök gaserna kollas i rökgas kanal mellan panna o skorsten.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40178 Bor man som jag gör i ett villa område så blir det lätt irritation om det ryker o jävlas.
Jag får nog inte "Årets granne" pris av andra anledningar, så vill inte spä på med rök från pannan till anledningarna...

Laddomaten gör det mycket enklare o effektivt.
Det är inte lätt o förklara, här är några som gör det mycket bättre än jag...

http://www.ctcvarme.se/enertech/p315/files/Laddomat.pdf

http://www.termoventiler.se/upload/doku ... 30.2_W.pdf

http://www.laddomat.com/default.asp?web ... sida_ID=27

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40196
jokin skrev:[Ja, det är sant men en laddomat hjälper ju till att hålla pannan i temp för att ladda till tank,eftersom inte termostaten öppnar förrän vi 72 alt 78 grader.Om du skulle köra med ren pump till tank så blir det ju betydligt mer vatten att värma på en gång.Detta sköter ju en Laddomat själv.Ä fan va ja ä dålig på att förklara via text............:? :D


Jag förstår, orora dig inte. :-)

En pump är kass, eftersom då kommer temperaturen i panna och i acken att vara lika stor överallt. Och det är väl kanske bra energimässigt att ha 3 kbm 40-gradigt vatten, men de flesta hade nog gärna sett hälften 60 och hälften 20 grader, så att man får lite gott varmvatten.

Tricket är att ha så lite cirkulation som möjligt mellan panna och tank MEN det måste vara tillräckligt för att pannan på full effekt inte skall börja koka. Detta kan man göra med självcirkulation där man har en strypventil för att justera cirkulationen så att den är i rätt nivå.

Att pannan är i 72 garder som ni säger, innebär att vattnet högts upp är 72 grader, det är givtevis kallar längst ner, lika kallt som i botten på acktanken. Ja, om man inte har den komplexa modellen då man tar från toppen av pannan och blandar med lite kallvatten från tanken och kör in det där nere.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40197
Mange skrev:Ingen snål eldning, ingen strypning av rökgaser, fullt öppna spjäll o alltid rena rör!


Precis, det är det som är det viktiga. Att man kan köra pannan med full effekt. Det är därför man har ack-tankar.

Men detta går lika bra att göra med självcirkulaton som att använda pumpar, termostater och backventiler.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40224 Det du beskriver är precis vad laddomaten gör automatiskt och faktiskt bättre än vad vi kan med kranar o passning...

Det går bra att elda i mitt system utan cirkulations pump med, men det tar längre tid o elda/eldning.
Ventilen som sköter vattnet är inte beroende av el...

Jag som har en bit mellan tank o panna kör med pump för att eldningstiden ska bli mindre.

Jag har 2st 750 tankar, en med beredare. I en lite mer erfaren värld hade jag nog satt in två till, men det funkar bra så här med...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).