Skogsmiljö och Trädlära

getingdjävlar

37 inlägg 16541 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

getingdjävlar

jan larsson  
#401669 gaaaaah....



   TS
Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

Äboda  
#401679 Kan bara hålla med om det...

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

tallen100  
#401680 Jo :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

ulfgustav  
#401683 Ja de är ett elände i garaget där åkgräsklipparen bla förvaras har jag upptäckt ett getingbo stort som en fotboll, dit går man inte gärna in i bara shortsen. I ingången till ett förråd som jag håller på att tömma har de också bosatt sig men boet där är i ett något mindre format "handbolls storlek"
Någon som har ett tips på hur man får dom väck???

Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

JensSkoog  
#401687 Finns en sprayburk med getingskum. Funkar ungefär som byggskum och man sprutar i holet i
getingboet. Har användt det många gångar, och det är bra. :wink:

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

jannee  
#401693 Radar sent en kväll, eller varför inte dammsugaren, bara att suga in innehållet i dammsugarpåsen. Har gjort bådadera och det har fungerat :grin:

Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

Äboda  
#401694 Ett par puffar med Myrr i boet ska vara effektivt, har dock inte provat själv.

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

Tosca  
#401695 Att tejpa upp dammsugarröret strax utanför ingången och låta den sitta där över dagen gör stor skillnad.
När antalet minskat är det lättare att riva bort boet.

Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401696 Ättika i en kastrull under boet. Häll i kokande vatten. Ångorna gör att de dör.
Har inte provat själv, men fått det från trovärdigt håll.
Själv så ingår getingsanering i hemförsäkringen så Nomor var och pudrade för en vecka på två ingångar. Ett på vinden och ett jordgeting precis vid bilarna. Tog 2 dagar sen var de borta. :smile:

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

erikl  
#401697 Dammsugare är oslagbart. Med långt rör kan man sakta trycka sönder boet och ta de getingar som kryper ut. Till slut brukar man få tag på mitten med alla larver och ägg som sedan kan tas ut och eldas upp.

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

husqvarna_med_sthil  
#401698 Problem här också, speciellt vid ett tänkt byte av vindskivorna på huset åt väster. Direkt när jag började bryta i första brädan började de svärma ut. Konstigt nog blev jag inte stungen. Eftersom skivorna är målade och klara väntar jag till hösten, eller nästa vår.

Har testat att tagit det i påse men det är viktigt att man får det tätt. Har även testat att spraya rätt upp i hålet med getingspray och de ramlade snällt ut, rätt ned på marken. Har även testat en rökbomb med en blandning av pingisbollar och olja (schh), de dog av det också men det var längesedan när jag var lillpojk och fick ett getingbo i lekstugan på skogen, inget att rekommendera.

Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

Robbanhög  
#401699 Myrr är helt oslagbart.....hade ett handbolls stort bo och tre fyra puffar på kvällen och sen helt dött morgonen efter typ 12 timmar [emoji41]

Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

Robbanhög  
#401704
ImageUploadedByskogsforum forum1470124211.978483.jpg

En sån här spruta att fylla med myrr och sen en trädgårdsslang att förlänga med och sen en läkt eller dyligt att styra slangen med till ingången på bot set ett par tre puffar in i hålet och klart [emoji41]

Användarvisningsbild

Re: getingdjävlar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401740 Någon som vet var man kan få tag på en bra "getinghatt" som skyddar ansiktet ordentligt? Vill nog ha en sådan på mig innan jag vågar gå i närkontakt med dessa djävlar...
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 02 aug 2016, 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: getingdjävlar

jannee  
#401742 Du har väl någon (hobby)biodlare i din närhet, denne vet och har säkert någon hatt du kan få låna.
Annars går det bra med skogshjälmen + att drapera denna med en tunn tunn ljus gardin, så gör jag i alla fall.
Tager en av frugans flortunna gamla gardiner och draperar över hjälmen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).