Bioenergi

Dags att satsa på biogas och andra fosilfria drivmedel

5 inlägg 2558 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dags att satsa på biogas och andra fosilfria drivmedel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Dags att satsa på biogas och andra fosilfria drivmedel

husqvarna_med_sthil  
#401568 Med biogas så skulle vi ha en bra snurr på landsbygden och de näringar som huserar utanför städerna men.... med nuvarande regering kommer det aldrig att hända då man behöver flytta ut makt/inkomster till folk på landsbygden som man gör allt för att försöka montera ned. Kalla det som ett väldigt negativt synsätt men finns det alls något som tyder på annat ?

Avatar Fallback

Re: Dags att satsa på biogas och andra fosilfria drivmedel

tallen100  
#401630 Nej landsbygden vill dom ha bort, konstigt dom inte hittat på nån lag som tvingar in alla till storstäderna.
Ett bedrövligt gäng som sitter och styr, och det värsta är att alla är mer eller mindre lika.

Användarvisningsbild

Re: Dags att satsa på biogas och andra fosilfria drivmedel

Älgfoderodlare  
#401667 Jag har arbetat inom vården i över 40 år. Och ser lite likartade paralleller i beslutandeleden. Om man som styrande i en organisation, inte vet riktigt vad som den egna verksamheten skall innehålla. Då blir inte heller resultat något bra. Då vi idag har en "elit naturtyckar grupp" i svenskt samhällsliv. Som vill se en orörd natur i skogen o gröna böljande fällt i våra odlingsbygder. Men själv kör en SUV till o från bostaden på "Öfre Östermalm" eller Danderyd o till jobbet. Då vet man inte riktigt vad det är man tycker till om ! Deras lite skeva bild av HUR förändringarna skall ske, som lägger grunden till att omställningarna skall kunna realiseras fullt ut. Saknas nog till stor del idag. Det jag gjort inom vården i över 20 års tid. Är svaret på ett av svensk vårds största problem idag. När jag åker runt o föreläser, säger alla att det är ju detta som man vill göra. Men sen händer ingenting. Även om kunskapen finns, vet man inte hur den implementeras. Men där har man ju också stora pengar som rör sig på ena sidan i vården, främst från Läkemedelsbolagen.
Men sen är ju frågan VEM som ev. kan vara de bäst skickade att rådge våra styrande om vad som behöver göras i detta, vad gäller omställning till det nya biosamhället. Naturvärnarsidan eller näringslivet, eller parter från båda ?

Avatar Fallback

Re: Dags att satsa på biogas och andra fosilfria drivmedel

husqvarna_med_sthil  
#401684
tallen100 skrev:Nej landsbygden vill dom ha bort, konstigt dom inte hittat på nån lag som tvingar in alla till storstäderna.
Ett bedrövligt gäng som sitter och styr, och det värsta är att alla är mer eller mindre lika.


Det går inte, iaf inte ännu med en sådan lag så därför får man gå i cirklar och skapa den effekt man vill ha på andra sätt. Dyrare transporter, krångligare regelverk osv och det är ju det man gör hela tiden och får man inte med sig rösterna kan man alltid skylla på Eu. Så har man gjort på värnarsidan vad gäller vargjakten trots en majoritet emot och så gör man nu med skogen. MK sitter i skogsvårdsstyrelsen och naturvårdsföreningen blir allt mera av en myndighet trots att det faktiskt bara är en intresseorganisation. Man gör avverkningsanmälningar publika för att försvåra för skogsägare att bruka skogen. Nyss ville en politiker i maktposition diskutera runt privat ägande av skog, det var för tidigt i kedjan och hon fick andra uppgifter men det är fortfarande dit man vill men om det ska gå måste strategin vara att ta små steg, några av dessa har jag räknat upp ovan.

Andra saker att göra blir att försvåra för de som vill bruka själva, på samma sätt med krångligare regler osv.

Det kan låta väldigt negativt men man måste försöka se vad som händer med öppna ögon även om det är förskräckligt obehagligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).