Öppna kategorin

avskrivningar revisor?

33 inlägg 11350 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#401175 Ok. Vi hade en John deere 810 års 06 som hade gått 6000h ca. Som vi böt in mot f10an. Skördaren vi böt in mot nya Skördaren borde ha varit avskriven kan jag tycka. Komplicerat det här tycker jag. Får höra vad revisorn har att säga sen. Tackar för den hjälp jag har fått här iaf.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

jannee  
#401185 "Tror" inte du behöver bekymra dig så mycket, ni har betalda maskiner och kör in pengar hur sedan revisorn gjort är en helt annan femma.
Tydligen måste de bokföringsvärda maskiner mer än väl ändå täcka aktiekapitalet, annars hade revisorn varit tvingad att be er gå i kk. :grin:

Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

Beavern  
#401190 Det är avskrivningarna som påverkar bokslutet. Där har du det egna kapitalet och obeskattade reserverna. Orkar man inte tjäna ihop till kostnader där avskrivningarna ingår så äter man av det egna kapitalet. När egna kapitalet är förbrukat är det dags att göra en kontrollbalansräkning och ev kk.

Amorteringen däremot drabbar inte bokslutet. Utan som någon skrev tidigare syns det i balansräkningen.
Detta påverkar endast, likviditeten. (Betalningsförmågan)
När betalningsförmågan är för lite är risken stor för att man blir begärd i kk av leverantörer.

Räntan däremot syns i bokföringen.

Avskrivningen är en av de största och viktigaste kostnaderna att ha koll på.
Se till att skaffa en ekonomisk rådgivare och revisor som kan branchen.

Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

opekka  
#401192 Generellt är det bra att avskriva så mkt som möjligt för att öka de dolda värdena i bolaget. En förlust är inte en katastrof när man talar med banken, om det finns en strategi vad gäller avskrivningar. Banken kommer att titta på kassaflödet, vilket är det avgörande.

Kassaflöde: Se till att fakturera ofta, med kort betalningstid, håll koll på att du har slantar i kassan för att betala löpande utgifter för administration, försäkringar, bränsle, reparation/underhåll, löner etc.

Flyter det in pengar som överskrider dina maskiners livslängd (oavsett avskrivningstid) går firman med plus.

Ge fan i finurliga finansieringslösningar. De är normalt sett dyra som f-n. Ta betalt för dina jobb. Stå hellre stilla än att köra utan vinst.

Räkna. Räkna. Räkna. Förfina. Spara. Effektivisera. Varje sparad utgiftskrona läggs direkt på vinsten. Men spara inte så att du har driftstopp. Det är dyrt.

Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

Beavern  
#401194 Word!

Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#401195 Mmm virrig blir man. Nä pengar har aldrig varit något problem, vi har alltid kunnat betala dyra reparationer trots att det har varit många å stora. Har aldrig under 300 på kontot. I vintras var det över 600 så då skicka vi in en bra slant på nya aggregatet så där är det bara 65 kvar. Gick på 700 å vi fick 200 för sp

   TS
Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#401197 Men därimot så är det dags för en löneförhöjning iaf. Hade bokslut sista april, så väntar på att det ska bli klart så får man se hur mycket man behöver. Vi har 187 för 007 skog. Om det är bra eller inte har jag ingen aning om eftersom prislistor verkar tämligen va hemliga häromkring.

   TS
Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

Beavern  
#401198 187 för bara skördning? Eller hur lång skotning ingår?

Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#401200 Nej prislistan är för både skotning å skördning. Sen 4kr per 100m. Hade det bara varit för skördaren hade jag nog inte suttit här :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#401201 Alt är väl att börja köra skift men då behöver jag 2 gubbar till. Men blir ju den dubbla lönen å diesel så kanske inte blir så mycket bättre. Skönt å slippa köra kväll också

   TS
Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

Beavern  
#401202 Å avskrivningen ska ju dubblas då oxå eftersom du kör dubbelt så mycket timmar och sliter maskinen.

Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

Tosca  
#401386
mattiasb skrev:Alt är väl att börja köra skift men då behöver jag 2 gubbar till. Men blir ju den dubbla lönen å diesel så kanske inte blir så mycket bättre. Skönt å slippa köra kväll också

Vid skiftkörning minskar väl timuttaget per anställd lite, men lönerna ökar med OBt.
Ev behövs fler firmabilar vid fler anställda.
Så det är ju inte säkert att det lönar sig med skiftkörning.
Har man anställda i enkelskift som ställer upp o jobbar lite extra när det är mycket kan det vara mycket värt tror jag.

Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

jannee  
#401393 2 man som delar 1 maskin = 3 gånger högre slitage. Du kör ej heller in dubbelt så mycket pengar, endast 1,8 eller 1,9 ggr mot vad en man gör - om det går bra.
Inom min bransch försöker ägaren minimera antalet olika chaufförer på varje fordon. Ett fordon kör nämligen inte in några amorteringspengar när det står på verkstad.
M.a.o är det ett tveeggat svärd detta med att köra tvåskift eller inte. Ibland måste man dock göra så när man har stora amorteringar eller hög belåning (räntekostnad). Byter man sedan inte bort maskinen i tid kan reparationskontot bli förödande.

Användarvisningsbild

Re: avskrivningar revisor?

mattiasb  
#401396 Jo det är klart. Här kör vi ju en å samma maskin å den är man ju rädd om. Å sen blir det ju bara hälften av timmarna också. Svårt att producera 100% under dom mörka månaderna också. Går det sönder på eftermiddagen eller kvällen kanske nästa skift också går åt fanders. Sen blir nån sjuk några dagar. Mycket mer som kan gå fel med fler folk också. Men vad jag fattar så verkar fler gå ifrån skiftkörningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: avskrivningar revisor?

jannee  
#401398 Finns optimister inom alla brancher :grin:
En förare har nu leasat en ny Rottne (fick inte låna av banken). Han räknar kallt med att köra 10 till 12 timmar/dag i snitt närmaste året eller 3000 timmar därefter ska han köpa maskinen och få låna på banken.
Personligen får jag bara önska honom lycka till - men det blir nog kärvt :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).