Arbetskläder för skogen

Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

19 inlägg 16079 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

jan larsson  
#401168 oregons huggarstövel waipau 2 finns inte att finna i handeln längre. tyvärr. och kängor är en djungel.
så jag skulle vilja ha tips på en prisvärd känga. som är såpas vattentät så att det inte sipprar in i dom när man klampar runt i blötmark en heldag.
fotsvett har jag nått alldeles hemskt. tror inte på material som gore.tex eller liknande. så lättorkade över natten bör de vara. för att kunna användas 5 dagar i veckan.
någon pjäxmodel vill jag inte ha. för det blir både mycket och långt att gå.
sen kan man ju önska ett sågskydd värt namnet. antingen det står klass 1,2 eller 3.

hoppas på många bra tips och förslag.
(kanske inte så aktiv själv som önskat)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

hemhuggare  
#401172 Engelbert Strauss har en känga som jag tycker funkar. Den heter Elten S2 en ganska tunn och lätt känga om man jämför med många andra som känns som slalompjäxor
Mvh

Användarvisningsbild

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401220 Jag kör med sthils läderkänga dom finns utan goretex. är jäkligt nöjd med dom.
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Arb ... ANGER.aspx

Självklart behöver dom smörjas för att fungera

Användarvisningsbild

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

JensSkoog  
#401225
Defender skrev:Jag kör med sthils läderkänga dom finns utan goretex. är jäkligt nöjd med dom.
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Arb ... ANGER.aspx

Självklart behöver dom smörjas för att fungera

Jag gillar dom ochså, men lätta är dom inte i sommararbete. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

Fredrik Reuter  
#401226 Hej,
Länkar in en större tråd i ämnet som inspiration kanske kan hämtas från - Tips på bra huggarkängor

Lycka till i valet av bra huggarkänga! :-BD

Avatar Fallback

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

Power Major  
#401230 Stihl´s GTX känga tycker jag är suverän, Har dem även när jag jagar, plockar bär el bara ute och vandrar i skogen.
Enda som passar mig. Allt annat känns som träbitar el slalompjäxor 😡 😡 på fötterna.

Användarvisningsbild

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

Mats_Orberga  
#401309 Jag köpte ett par hitachi för några veckor sedan. Det har hunnit bli ett antal mil längs med viltstängsel och jag gillar dem verkligen. Riktigt lätta och smidiga att gå i och fötterna håller sig skapligt torra även i hettan som varit den senaste veckan. Sågskyddet är klass två.

Användarvisningsbild

Husqvarna Läderkänga med sågskydd.

traktorz  
#401313 Jag kan fortfarande varmt rekommendera Husqvarna/Jonsereds kängor. Både brorsan och jag använder dessa nu på sommaren, även om det primärt var för vinterbruk vi inhandlade varsitt par kängor.

Vi ser naturligtvis till att de är torra tills nästa dag med skotorkare. En torr innersko slits inte nämvärt, vad vi kan se. Vi har eldat ris efter en avverkning nyligen, kängorna har gått över varmt kol och aska. Har också använt ett par Lundhags kängor, men de ger inte samma fotstabilitet som HVA-kängorna. Kängorna har sågskydd och är stabila, vilket minskar risk för fotledsvrickningar.

Bra på fötterna är en nödvändighet, Husqvarnas kängor funkar bra för oss. Bra passform, komfort och hyfsat pris med rabattcheckar med Motorsågskörkortet.

Ref:
traktorz - Tips på bra huggarkängor

Avatar Fallback

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

jan larsson  
#401342
hemhuggare skrev:Engelbert Strauss har en känga som jag tycker funkar. Den heter Elten S2 en ganska tunn och lätt känga om man jämför med många andra som känns som slalompjäxor
Mvh

verkar intressant. men är det en sågskyddskänga.
Defender skrev:Jag kör med sthils läderkänga dom finns utan goretex. är jäkligt nöjd med dom.
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Arb ... ANGER.aspx

Självklart behöver dom smörjas för att fungera

stark kandidat. men hur vattentäta är dom. och hur ofta behöver dom smörjas
JensSkoog skrev:Jag gillar dom ochså, men lätta är dom inte i sommararbete. :wink:

är det vikten eller känns de varma och tunga för det.
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Länkar in en större tråd i ämnet som inspiration kanske kan hämtas från - Tips på bra huggarkängor

Lycka till i valet av bra huggarkänga! :-BD

tack för trådtipset. men det var svårläst när det inte var specificerat efter användarens önskan av funktion.
Power Major skrev:Stihl´s GTX känga tycker jag är suverän, Har dem även när jag jagar, plockar bär el bara ute och vandrar i skogen.
Enda som passar mig. Allt annat känns som träbitar el slalompjäxor 😡 😡 på fötterna.

också en stark kandidat. positivt att läsa att de inte känns stela att använda.
Mats_Orberga skrev:Jag köpte ett par hitachi för några veckor sedan. Det har hunnit bli ett antal mil längs med viltstängsel och jag gillar dem verkligen. Riktigt lätta och smidiga att gå i och fötterna håller sig skapligt torra även i hettan som varit den senaste veckan. Sågskyddet är klass två.

hitachi cofra. de ser mjuka och sköna ut. hmm. var kan man hitta dem lokalt tro. för att prova dem. använder deras lagårdsstövel sen många år (prisvärd).
traktorz skrev:Jag kan fortfarande varmt rekommendera Husqvarna/Jonsereds kängor. Både brorsan och jag använder dessa nu på sommaren, även om det primärt var för vinterbruk vi inhandlade varsitt par kängor.

Vi ser naturligtvis till att de är torra tills nästa dag med skotorkare. En torr innersko slits inte nämvärt, vad vi kan se. Vi har eldat ris efter en avverkning nyligen, kängorna har gått över varmt kol och aska. Har också använt ett par Lundhags kängor, men de ger inte samma fotstabilitet som HVA-kängorna. Kängorna har sågskydd och är stabila, vilket minskar risk för fotledsvrickningar.

Bra på fötterna är en nödvändighet, Husqvarnas kängor funkar bra för oss. Bra passform, komfort och hyfsat pris med rabattcheckar med Motorsågskörkortet.

Ref:
traktorz - Tips på bra huggarkängor

tyvärr tveksam. men de kanske har rättat till bristerna. testade deras enkla känga när den kom något år sedan. det första paret var söndertrasad efter ett par veckor. jag fick ett par nya men de höll på att skära sönder hälsenorna efter några dagar. där står de nu och kommer aldrig mer att användas.

tack nu har jag lite att gå på.
jag skall prova passformen på sthils och hitachi cofra. kängor. även tranemos elten s2 känga om det är sågskydd i dem. lundhags forest finns inte på sidan.

det finns plats för mer tips och positiva synpunkter på smidiga kängor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

traktorz  
#401351
jan larsson skrev:
traktorz skrev:Jag kan fortfarande varmt rekommendera Husqvarna/Jonsereds kängor. Både brorsan och jag använder dessa nu på sommaren, även om det primärt var för vinterbruk vi inhandlade varsitt par kängor.

Vi ser naturligtvis till att de är torra tills nästa dag med skotorkare. En torr innersko slits inte nämvärt, vad vi kan se. Vi har eldat ris efter en avverkning nyligen, kängorna har gått över varmt kol och aska. Har också använt ett par Lundhags kängor, men de ger inte samma fotstabilitet som HVA-kängorna. Kängorna har sågskydd och är stabila, vilket minskar risk för fotledsvrickningar.

Bra på fötterna är en nödvändighet, Husqvarnas kängor funkar bra för oss. Bra passform, komfort och hyfsat pris med rabattcheckar med Motorsågskörkortet.

Ref:
traktorz - Tips på bra huggarkängor


tyvärr tveksam. men de kanske har rättat till bristerna. testade deras enkla känga när den kom något år sedan. det första paret var söndertrasad efter ett par veckor. jag fick ett par nya men de höll på att skära sönder hälsenorna efter några dagar. där står de nu och kommer aldrig mer att användas.

- Knappast samma känga som vi syftar på. Den som vi har är försedd med komfortabel JALAS läst.
Ref:
http://www.husqvarna.com/se/accessories ... -sagskydd/

Användarvisningsbild

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

hemhuggare  
#401367 Elten s2 är vad jag kan förstå samma känga som såldes som Stihl för några år sen

Användarvisningsbild

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

JensSkoog  
#401369
jan larsson skrev:
JensSkoog skrev:Jag gillar dom ochså, men lätta är dom inte i sommararbete. :wink:


är det vikten eller känns de varma och tunga för det.


Blir varma och känns tunga i sommararbetet, men dom är goda på foten och bra vattentäta.

Användarvisningsbild

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

Kebbe  
#401449
jan larsson skrev:oregons huggarstövel waipau 2 finns inte att finna i handeln längre. tyvärr. och kängor är en djungel.
så jag skulle vilja ha tips på en prisvärd känga. som är såpas vattentät så att det inte sipprar in i dom när man klampar runt i blötmark en heldag.
fotsvett har jag nått alldeles hemskt. tror inte på material som gore.tex eller liknande. så lättorkade över natten bör de vara. för att kunna användas 5 dagar i veckan.
någon pjäxmodel vill jag inte ha. för det blir både mycket och långt att gå.
sen kan man ju önska ett sågskydd värt namnet. antingen det står klass 1,2 eller 3.

hoppas på många bra tips och förslag.
(kanske inte så aktiv själv som önskat)

Den kängan finns inte, återgå till zero och omformulera med färre input.

Avatar Fallback

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

jan larsson  
#401486
traktorz skrev:Jag kan fortfarande varmt rekommendera Husqvarna/Jonsereds kängor. Både brorsan och jag använder dessa nu på sommaren, även om det primärt var för vinterbruk vi inhandlade varsitt par kängor.

Vi ser naturligtvis till att de är torra tills nästa dag med skotorkare. En torr innersko slits inte nämvärt, vad vi kan se. Vi har eldat ris efter en avverkning nyligen, kängorna har gått över varmt kol och aska. Har också använt ett par Lundhags kängor, men de ger inte samma fotstabilitet som HVA-kängorna. Kängorna har sågskydd och är stabila, vilket minskar risk för fotledsvrickningar.

Bra på fötterna är en nödvändighet, Husqvarnas kängor funkar bra för oss. Bra passform, komfort och hyfsat pris med rabattcheckar med Motorsågskörkortet.

Ref:
traktorz - Tips på bra huggarkängor


tyvärr tveksam. men de kanske har rättat till bristerna. testade deras enkla känga när den kom något år sedan. det första paret var söndertrasad efter ett par veckor. jag fick ett par nya men de höll på att skära sönder hälsenorna efter några dagar. där står de nu och kommer aldrig mer att användas.
[/quote]
- Knappast samma känga som vi syftar på. Den som vi har är försedd med komfortabel JALAS läst.
Ref:
http://www.husqvarna.com/se/accessories ... -sagskydd/[/quote]

korrekt. det var inte alls den kängan jag köpte och provade. min hette classic. jag provade även den kängan du menar men valde då classicen för att den såg ut att passa vandring bättre (helt fel tydligen). billigast inköpspris var det då 1700 ink. m. med erfarenheten så blev de väldigt dyra. kan vara värt att prova modellen du menar. vill minnas att skaften var lite längre. bra vid mycket snö som vill krypa upp på insidan av byxorna.

någon som provat oregons läderkänga waipoua. eller eia:s känga. de borde inte vara så svåra att finna i butik i närområdet.

Kebbe skrev:
jan larsson skrev:oregons huggarstövel waipau 2 finns inte att finna i handeln längre. tyvärr. och kängor är en djungel.
så jag skulle vilja ha tips på en prisvärd känga. som är såpas vattentät så att det inte sipprar in i dom när man klampar runt i blötmark en heldag.
fotsvett har jag nått alldeles hemskt. tror inte på material som gore.tex eller liknande. så lättorkade över natten bör de vara. för att kunna användas 5 dagar i veckan.
någon pjäxmodel vill jag inte ha. för det blir både mycket och långt att gå.
sen kan man ju önska ett sågskydd värt namnet. antingen det står klass 1,2 eller 3.

hoppas på många bra tips och förslag.
(kanske inte så aktiv själv som önskat)

Den kängan finns inte, återgå till zero och omformulera med färre input.
[quote="traktorz"][quote="jan larsson"]

den finns alldeles säkert. och jag har fler önskningar, krav. än vad jag sökte efter här. och med goda tips här så kommer jag att finna dem. utan att behöva göra fler dyrköpta dåliga erfarenheter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på lättorkad vandringsvänlig huggarkänga

jan larsson  
#402185 det blev ett par oregon waipoua. 1499 spänn ink. m. på jula. de satt nästan helt perfekt med en gång enligt önskan. och borde bli ändå bättre ingångna. om de överlever. och om de kan hålla ute vätan tillräckligt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).