Verkstan

Atv vagn med hydraul vinch

14 inlägg 7789 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Atv vagn med hydraul vinch

MartinFo  
#395942 Hej! Ny här och ny i skogen!
Jag ska till att börja bygga mig en skogsvagn till hjulingen med kran och hydraulvinch, liknande kranman 1120.
Det hade varit lätt att köpa en färdig...
Men man måste ju motionera hjärnan och svetsen då och då, och förhoppningsvis spara nån slant och lära sig något.

Vagn planeringen är klar men hydrauliken är ganska nytt område.

Mål med hydraulvinchen:
#smidig enkel och billig konstruktion
(inget overkill).
#40-50m nylonlina.
#ca 15m/min vinch hastighet.
#runt 700-1000kg dragkraft.
#radiostyrning.

Jag har googlat en hel del men blir inte så mycket klokare som jag skulle behöva, så om någon vänlig själ vill dela med sig av kunskapen så blir jag lycklig!

Funderingar:
Räcker det med en Honda gx 120 4hk.
Eller ska jag gå på en gx 160 5.5hk?

Största funderingen!:
Vilken pump och hydraulmotor bör jag använda för att uppnå dragkraft en och hastigheten?

Direktdriven vinch =enkel.
eller med utväxling om det gör att man kan gå ner i dimension på hydrauliken?

Tacksam för svar! /Martin



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Atv vagn med hydraul vinch

Torbjörn Johnsen  
#395966 Hej MartinFo och välkommen till Skogsforum! Trevligt att du hittat hit! Här finns garanterat många som kan bidra med kunskap och egna erfarenheter så du kommer inte att bli rådlös. Men lova att du lägger upp lite bilder på hur bygget fortskrider. Det blir uppskattat här på forumet:-)

Avatar Fallback

Re: Atv vagn med hydraul vinch

Tosca  
#400888 Alla sådana vinschar har utväxling såvitt jag vet.
@ulfgustav har kanske koll på effektbehoven?

Användarvisningsbild

Re: Atv vagn med hydraul vinch

MartinFo  
#400889 Nja inte alla, de mindre typ weimer we700 , kellfri och några andra driver trumman direkt med utgående motor axel.
Hur får man tag i @ulfgustav?

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv vagn med hydraul vinch

ulfgustav  
#400941 Hej
Här måste du börja att räkna allt beror ju på konstruktionen hur bensinmotorn används pumpstorlek, tryck, flöde mm val av komponenter sedan måste man även titta på den mekaniska konstruktionen, kom dessutom ihåg verkningsgraden på de olika komponenterna en kugghjulspump t.ex har verkningsgrad på ca 70% en typisk hydraulmotor för vinsch har en totalverkningsgrad på ca 60 - 80 % beroende på tryck och vartal
så börja i den ändan
Lycka till

Avatar Fallback

Re: Atv vagn med hydraul vinch

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400970 På våran hembyggda 4x4 så använde vi en servopump från en Volvo 740. Körde med Volvo 240 först men den gav mindre. Motor 13HK (kines) driver fyrhjulingen, generator, och även hydrauliken. Det är en remskiva på motorn och rem till pumpen som driver en hydraulmotor med direktdrift på trumman. Det blev en större diameter på trumman än på version 1. Vet inte dragkraften men den drar full tillräckligt för att lyfta upp dom största stockarna. 5.5 HK borde räcka för att driva en winch. Bra att ha effekt i överskott om den ska uppgraderas senare.

Användarvisningsbild

Re: Atv vagn med hydraul vinch

MartinFo  
#400984 Tack för svaren!
Vilken hydraulmotor kör ni med till volvo pumpen?
Och har ni någon byggtråd om hemmabygget?
Jag har en honda 13hk som ligger och väntar på att få vara med i något projekt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv vagn med hydraul vinch

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401043 Finns ingen byggtråd men jag kan ta lite bilder till helgen. Ska forska lite på motorn så återkommer jag.

Avatar Fallback

Re: Atv vagn med hydraul vinch

Hema  
#401117 Hej o välkommen.

Tänk på att fixa bra stödben, annars välter du kvickt vagnen. Samt när du ändå håller på och bygger så kanske det vore intressant med hydraulstyrning av kranen i sidled likt de vajerkranar till traktor. Vagnstyrning är också trevligt för att eneklt kunna backa in i skogen till tänkt träd. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Atv vagn med hydraul vinch

MartinFo  
#401129 Tackar!
Jo stödben är med i beräkningarna, men annars så lätt konstruktion som möjligt.
Jag har en patu 505 med ramstyrning när det ska tas mer och på "lätta" ställen.
Den här vagnen är tänkt till ved och när man ska plocka vältor lite varstans där smidighet behövs. Blockig terräng på stor del av marken...

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv vagn med hydraul vinch

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401315 Ska försöka ta bilder på drivningen av pumpen imorgon.

Solenid till fjärrstyrning av winch.
Vet inte hur stor motorn är men den kommer från en från en skrotad Rototilt 60. Splinsaxel ut. Svetsade en splineshylsa på trumman och lagrade i andra änden. Trummas diameter är ca 130 mm. Winchwire från Jula på 20 meter.
Ventilpaket för hydraulsväng på kran, winch och en extra ventil för framtida behov. Sitter på vänster sida av hjulingen.

Avatar Fallback

Re: Atv vagn med hydraul vinch

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401358
Svårt att se, trångt så man kan inte ta bra bilder.
Motor driver både hydraulpump och en superliten generator.
Det är monterat en remskiva bakom variatorn som driver allt.

Avatar Fallback

Re: Atv vagn med hydraul vinch

Hema  
#401445
T24X4 skrev:
1469892053_hydraulpump_drivning.jpg

Minst sagt spännande! Kanske värd en helt egen tråd? :)

Avatar Fallback

Re: Atv vagn med hydraul vinch

barbarossa  
#696781 Väcker liv i tråden med att fråga vad har du för dragkraft på vinschen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).