Bilar

Lag på sommardäck kan rädda liv

12 inlägg 5287 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lag på sommardäck kan rädda liv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394378 Idag är det tydligen bara lag på dubbfritt under sommaren http://asikt.dn.se/asikt/debatt/lag-om- ... radda-liv/
/Niklas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lag på sommardäck kan rädda liv

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394443 Med det resonemanget borde man totalförbjuda all bilkörning vintertid. Bra mkt längre bromssträckor då hur bra vinterdäck du än må ha.

Avatar Fallback

Re: Lag på sommardäck kan rädda liv

jannee  
#394446 Vi kör båda bilarna på åretruntdäck (Michelin) tillverkade i USA. Fungerar hur bra som helst bara man använder INSIDAN av huvudet. :oops:
Kanske inte optimalt men vi kör ingen racing. :grin: - NUMERA :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lag på sommardäck kan rädda liv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394448 Själv kör jag dubbdäck på vintern och sommardäck på sommaren.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lag på sommardäck kan rädda liv

Farman  
#400866 Niklas du gör helt rätt däremot kan man ha "åretrunt däck" om det är däck som klarat sig bra på däcktester! källor: källa1 källa2

Användarvisningsbild

Re: Lag på sommardäck kan rädda liv

Lövåbarr  
#400874 Om vi hade en grundregel som innebar att allting är förbjudet, med undantag för det som uttryckligen är tillåtet enligt lag, så skulle vårt samlade bibliotek av lagtexter kunna begränsas till ett behändigt lättförståeligt litet häfte.

Användarvisningsbild

Re: Lag på sommardäck kan rädda liv

totte  
#400969
Lövåbarr skrev:Om vi hade en grundregel som innebar att allting är förbjudet, med undantag för det som uttryckligen är tillåtet enligt lag, så skulle vårt samlade bibliotek av lagtexter kunna begränsas till ett behändigt lättförståeligt litet häfte.


Å fy för f-n vilket samhälle det skulle vara!

Användarvisningsbild

Re: Lag på sommardäck kan rädda liv

Lövåbarr  
#400975 Visst skulle det, men ibland undrar man ;)

Avatar Fallback

Re: Lag på sommardäck kan rädda liv

ÅsaNisse  
#401057 Är det inte möjligen så att det är den som sitter vid 5:e hjulet som orsakar flest olyckor? ( Föraren bakom ratten)
Det har blivit alldeles för hård attityd i trafiken på senare tid. Alla ska bara fram fortast möjligt. kosta vad det kosta vill. Någon död vägarbetare eller blåljuspersonal får man väl räkna med också. Bara inte bilen blir repad.

Avatar Fallback

Re: Lag på sommardäck kan rädda liv

tallen100  
#401062 Jo alla har så fruktansvärt bråttom, man ser omkörningar ibland så man kan fundera på hur såna korkbollar ens kan sitta i en bil. Så däcken har inte alltid den avgörande rollen.

Avatar Fallback

Re: Lag på sommardäck kan rädda liv

jannee  
#401074 De åkare jag jobbat för lägger alltid på nya däck eller regummerade först när de som sitter på varit slut, sedan har det aldrig spelat någon roll vilken årstid - sommar vinter eller vår.
M.a.o. får vi chaufförer rätta oss efter hur bra eller dåliga däck vi kör med - svårare är det inte :mrgreen:
Självklart är sommardäck vintertid inte optimalt men jag vill minnas att Michelin X fungerande bra sommar som vinter, men nu var det på det glada 60 talet - och vi som då körde bil förstod inte bättre :grin:

Avatar Fallback

Re: Lag på sommardäck kan rädda liv

tallen100  
#401098 Bra däck är aldrig fel, men det mesta beror på vem som sitter bakom ratten.
Sen är det många som åker fyrhjulsdrift och kan åka i snömodden i 110 knyck utan minsta bekymmer, ända tills det dyker upp något hinder då går det upp för dom att det bra väggreppet är som bortblåst :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).