Socialt (mer om oss)

Sluta med nikotin!!!!!

221 inlägg 75283 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

benestad  
#400585 ja nu är det dags att fira ett år utan nikotin .kan lätt lukta på snus men känner jag har varit där och behöver inte komma tillbaka till begäret igen :-BD

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Kse  
#400599 Slutade snusa tvärt för 13 år sedan, sa inte nått till någon och gick med en dosa på fickan i flera veckor.
Tog två månader innan frugan märkte nått. :smile:
Har inte tagit sen dess och saknar det inte.
Jag gick över till portion ett år innan jag slutade vilket jag tror hjälpte.
Idag nöjer jag mig med en cigarr eller cigarill då och då.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Delsbo  
#404264 Jag var storrökare för 23 år sedan !! Rökte 1½-2 paket om dagen... Försökte att sluta många gånger men hade inte karaktären att hålla ut i längden... Trillade tillbaka gång på gång....

Så kom den dagen då äldsta dottern ca 4 år då, för 27 år sedan, skulle sluta med "nappen".... Vi packade alla nappar i ett paket och skickade dessa till tomtens alla små nissar, dvs vi gick till postlådan tillsammans och såg till att de kom iväg ordentligt...

Ja det är med cigaretter som med nappar, det är j.....a lätt att säga man ska sluta när man nyss har rökt / tuttat ... på kvällen när dottern skulle sova så kom ju abstinensen och det blev en jobbig kväll för henne, som till slutade med att hon somnade totalt utmattad... ALLA nappar var ju skickade och affären var ju stängd....

Efter att hon somnat så gick jag ut "som vanligt" och skulle ta mig ett bloss.... Frugan säger då de magiska orden som följt mig sedan dess " Å vad tänker du göra då ? Skulle det inte vara bra om du vore lika stark som dottern våran och sluta med din när hon slutar med sin" .... Det var då som det avgörande kom, dvs en tillräckligt stor anledning att sluta vilket är det viktigast för att lyckas .... Jag och dottern var starka tillsammans och slutade båda två....

Hon hade ingen hjälp men jag fuskade lite och tuggade nikotin tuggummi i 3-4 månader och delade på problemet dvs jag stillade nikotinsuget och blev först av med vanan / ovanan att hålla cigaretten i handen.. Därefter tog jag andra delen dvs slutade tugga tuggummi och efter ytterligare några månader jag slutade jag tänka på cigaretter och dottern på nappar, MEN det gick ju !!

Med andra ord, hitta någon annan som betyder mycket för dig och gör detsamma, dvs sluta med era laster och stötta varandra... Jag tror det är säkraste sättet att lyckas.... Som sagt det behöver inte vara samma last, det viktiga är att båda VILL sluta...

Jag tycker fortfarande att det luktar gott när någon röker och skulle lätt kunna ta en cigg om jag inte visste att jag skulle åka dit direkt...

Vad som retade mig mest innan jag slutade röka var att jag inte kände det minsta tillfredsställelse efter det att jag rökt, det enda jag fick ut av det hela var att jag slapp nikotin abstinensen...

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

halleby  
#427806 Har varit snusfri i 24 timmar nu, efter 27 års brukande. Har väl haft bättre dagar än den här, suget är enormt. Ska kämpa vidare men lovar inget

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Äboda  
#427850
halleby skrev:Har varit snusfri i 24 timmar nu, efter 27 års brukande. Har väl haft bättre dagar än den här, suget är enormt. Ska kämpa vidare men lovar inget

Kämpa på, jag har varit nikotinfri i snart ett år nu, första två veckorna var värst. Sedan har det bara blivit bättre.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

totte  
#427978
halleby skrev:Har varit snusfri i 24 timmar nu, efter 27 års brukande. Har väl haft bättre dagar än den här, suget är enormt. Ska kämpa vidare men lovar inget


Det blir värre. :mrgreen: Räkna med att första veckan är värst, abstinensen kan vara rätt tuff att tas med. Jag frös, darrade och mådde för dj-vl-t ibland de första tre fyra dagarna. Sen är det mesta av de rent fysiska symptomen borta, sen är det bara den otroliga längtan efter att få lägg in den underbara snusprisen som skall besegras.

Nu är det en dryg månad sen jag tvingades slutade tvärt. Det är inte ett dugg svårt att sluta om man har tillräckligt starkt motiv. Så det är ju det som är frågan, har du tillräckligt starkt argument inför dig själv så blir det inget problem alls, även om suget sitter i rätt länge.

Allt hänger på om du har lyckats berätta för dig själv hurpass viktigt du tycker det är att bli snusfri framöver.

Önskar dig all lycka till!

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

halleby  
#428160 [quoteDet blir värre. :mrgreen: Räkna med att första veckan är värst, abstinensen kan vara rätt tuff att tas med.][/quote]
Du är en klok man Totte, .Men i dag är det tugnt. Vet inte hur det här slutar. Återkommer.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

halvproffs  
#428210 Tänk så här Halleby; Jag ska bestämma över nikotinet och inte tvärsom! Kämpa på för jag vet att suget går över till 99%!

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Umea  
#428495 Kämpa på !!!

Ni har allt att vinna på att bli oberoende.

Som någon uttryckte det :

Det är först efter att man förlorat hälsan som man börjar ta hand om den.

Ge inte upp !!!!

Håller tummarna för Er.


Håll oss gärna uppdaterade om hur det går för er.

Lycka Till Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Göt  
#428524 Slutade röka för snart två år sedan. Det är en kamp.

Håll i och ge inte upp

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

halleby  
#428531 5 dagar nu. Vet inte varför jag utsätter mej för det här.Det bästa hadde vart och lägga in en snus så hadde man vart på topp i igen. Ska ge det nånn vecka till och se om de släpper :???:

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

hfab  
#428533
halleby skrev:5 dagar nu. Vet inte varför jag utsätter mej för det här.Det bästa hadde vart och lägga in en snus så hadde man vart på topp i igen. Ska ge det nånn vecka till och se om de släpper :???:

Fundera en gång till. Påminn dig själv om varför du utsätter dig för det.
Har du klarat 5 dagar, så klarar du 5 till.
Jag är grymt imponerad! 5 dagar!
Kämpa på!
halleby skrev:5 dagar nu. Vet inte varför jag utsätter mej för det här.Det bästa hadde vart och lägga in en snus så hadde man vart på topp i igen. Ska ge det nånn vecka till och se om de släpper :???:

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

totte  
#428534 Nu blir det sakta lite bättre, det är första veckan som är värst, sen avtar den fysiska abstinensen efterhand. Håll ut, det värsta är över!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med nikotin!!!!!

Äboda  
#428535 Vad som hjälpte mig mest i början var att använda fusksnus som Onico, tobak och nikotinfritt. Det hängde med ganska länge sedan blev det mer och mer att man glömde bort det.

Avatar Fallback

Re: Sluta med nikotin!!!!!

jannee  
#428547 Hur går det med vikten?
När jag slutade gick jag upp 8 kg följande halvår, och dessa kg har jag inte lyckats bli av med :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).