Skogsröjning

Röjning-priser!

65 inlägg 73397 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Röjning-priser!

svampbob  
#364864
hfab skrev:
svampbob skrev:Jag fick Justitias veckobrev igår och där var det två röjfirmor i Västerbotten som hade gjort konkurs.

Vilka?


Röj i norr och Ståls plantering och röjning fanns med

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjning-priser!

Peteflamingstar  
#364902
Huggarn skrev:Jamen nu var det ju inte andra jobb vi diskuterade! eller hur? så dom som inte får röjningen att gå ihop får väl helt enkelt antingen försöka förhandla till en bättre ersättning, och/eller minska sina kostnader, eller ta sig ett bättre betalt jobb inomhus som du säger! hur lätt det nu är att bara hitta ett sånt jobb hux flux? vill man INTE göra detta så ska man sluta gnälla! :wink:


Nej men skogsarbete är väl ingen isolerad ö på arbetsmarknaden heller? Folk i ens omgivning brukar reagera över hur låga löner det är inom branschen, och de som reagerar är inga professorer utan vanliga knegare inom andra yrken. Jag har högre timpriser än 280 kr så jag klagar oftast inte, men skogen har inte hängt med i löneutvecklingen (gäller röjare som tjänsteman) och det är väl inget att försvara egentligen?!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399711
nisse skrev:Ikväll röjde jag klart det sista på ett 2ha stort område. Ligger i anslutning till väg.
Har tagit ca 50 timmar.Ändå måste jag tillbaka om ett par år och peta ut ytterliggare 3-400stam/ha.

/Nisse


Liten uppdatering så här 10 år senare. Petade faktiskt ut 3-400 stam till efter ett par år. Frågan är vad man gör nu? Ingen vedhuggning åt mig själv är aktuell.

Avatar Fallback

Re: Röjning-priser!

jannee  
#399714 Gu, va vackert :!:

Användarvisningsbild

Re: Röjning-priser!

Dagu  
#399719 Avundsjukan är total!

Användarvisningsbild

Re: Röjning-priser!

rokon  
#399721 Det där vackra beståndet gör skäl för att björken är granens moder.. Mycket bra gjort!

Användarvisningsbild

Re: Re:

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399767
nisse skrev:
nisse skrev:Ikväll röjde jag klart det sista på ett 2ha stort område. Ligger i anslutning till väg.
Har tagit ca 50 timmar.Ändå måste jag tillbaka om ett par år och peta ut ytterliggare 3-400stam/ha.

/Nisse


Liten uppdatering så här 10 år senare. Petade faktiskt ut 3-400 stam till efter ett par år. Frågan är vad man gör nu? Ingen vedhuggning åt mig själv är aktuell.


Det där gör inte ont att titta på. :-BD :YMDAYDREAM:

Det beror på om man vill ha björkbestånd eller släppa fram granarna.

Hade nåt liknande, lite grövre dock inte så välartade björkar. Där ställde jag ut dom fina björkarna. Så att granarna fick mer ljus samt lite skugga. Några år senare tog jag ner resten av björkarna.

Avatar Fallback

Re: Röjning-priser!

Robertberg  
#399792 Fantastiskt att kunna återkoppla till ett jobb och inlägg som man gjorde för tio år sedan, tänk vad mycket som hänt sedan dess. Men ändå är allt kvar här på Sfo..

Avatar Fallback

Re: Röjning-priser!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399869 Jo, lite kul med återkoppling. Tog bilden för att erbjuda en bekant vedhuggning, vilket han avböjde.
Är det ekonomi att skicka dit en maskin tro?

Användarvisningsbild

Re: Röjning-priser!

Kse  
#399872 Oj oj, tänk om man fick sätta tänderna i ett sånt där bestånd, tyvärr är det inte ofta man ser sån björkskog i våra trakter.

Avatar Fallback

Re: Röjning-priser!

Jonashuggare  
#400408 Vi röjer åt bolag, o vi ligger på 6-16 tim per hektar beroende på terräng o stamtäthet, vi röjer rena bokförryngringar o där ligger man på 12-20 timmar med 15000-25000 stam/hektar. Normal förröjning skördare gallring 6-8 tim/hektar.
380kr i timmen tar vi och det har inga kunder klagat på när de ser vad vi gör. Man ska röja vad man tycker är lagom sen ska man ta till momsen också :grin: .

Avatar Fallback

Re: Röjning-priser!

Jonashuggare  
#400409 Glömde skriva att detta är i skåne. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Röjning-priser!

svampbob  
#400414 Är det svenskar som röjer för det priset?

Avatar Fallback

Re: Röjning-priser!

Jonashuggare  
#400415
svampbob skrev:Är det svenskar som röjer för det priset?

Jajamen, 100% svenskt, men skulle jag anställa utländskt så skulle jag följa svensk kollektiv som är ett måste i certificerade skogar o bolag minst 130kr timme. Kan röjaren inte leva upp till det ska jag inte anställa.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Röjning-priser!

T Landström  
#400416
Jonashuggare skrev:Vi röjer åt bolag, o vi ligger på 6-16 tim per hektar beroende på terräng o stamtäthet, vi röjer rena bokförryngringar o där ligger man på 12-20 timmar med 15000-25000 stam/hektar. Normal förröjning skördare gallring 6-8 tim/hektar.
380kr i timmen tar vi och det har inga kunder klagat på när de ser vad vi gör. Man ska röja vad man tycker är lagom sen ska man ta till momsen också :grin: .


Då ligger ni inte så långt efter oss i byggbranschen...
Tror vi fakturerar 420 kr i timmen + moms...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).