Skogsmiljö och Trädlära

Årsringar på träd vid konstant temperatur?

19 inlägg 10863 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Årsringar på träd vid konstant temperatur?

Fredrik Reuter  
#320885 Vad händer med årsringarna i ett träd om temperatur och väder är konstant?
Jag blottar mina biologiska okunskaper genom att vi diskuterade detta av en slump för en tid sedan.
Det jag vet är att årsringar generellt har bättre tillväxt på senvår och försommar och lite sämre på hösten. På vintern "vilar" sedan trädet och inga årsringar utvecklas då.

Men vad händer om ett träd utsätts för relativt konstant väder och temperatur, alltså suddar ut årstiderna, växer det konstant, förändras årsringarna, eller beror det hela på något annat som gör att det inte blir någon skillnad?

Det vore intressant att veta mer så jag hoppas du hänger på i diskussionen!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

Vedproducent  
#320892 Det blir årsringar som vanligt. Jag frågade faktiskt om detta gällande Radiatatallen i Nya Zealand vid ett skogligt besök där ifjol. Där är det tillväxt året runt men det bildas ändå årsringar som vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

Vedproducent  
#320900 Möjligen att det inte är hela svaret på frågan. Detta gäller Radiatatall på Nya Zeeland i tillväxt året runt. Men lite skillnad på årstider är det ju. Möjligen att det kan vara annorlunda runt ekvatorn där årstiderna i stort sett är helt samma.

Användarvisningsbild

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

Camwood  
#320903 Om någon vill eller orkar så ta in ett barrplanta i en blomkruka å spara några år berätta sen på forumet så får vi veta :roll:

Användarvisningsbild

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

Vedproducent  
#320905 Fast det blir besvärligt att få samma värme och ljusförhållanden året om inomhus förstås så det är nog inte så mycket värt att vänta på.

Användarvisningsbild

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

anersimyra  
#320911 Vår trädfauna hade troligen dött om vi fått ett konstant årligt sommarväder, de som eventuellt överlevt och fått konstant tillväxt hade kanske fått någon form av årsringar.. :?: :?:

Avatar Fallback

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320914 En svensk gran som flyttas till ekvatorialklimat lär växa som fasen ett litet tag innan den avlider. Det finns en anledning till att det är här de växer och inte där. De är anpassade till ett liv med lång vintervila.

Avatar Fallback

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

eqlazer  
#320915 Även om klimatet är jämnt året om så kommer förhållandet mellan dag och natt variera oavsett var på klotet man är lokaliserad. Det måste väl vara en minst lika viktig faktor för att få årsringar?

Får träd vid ekvatorn halvårsringar tro? : )

Avatar Fallback

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

Bergman  
#320918
eqlazer skrev:Även om klimatet är jämnt året om så kommer förhållandet mellan dag och natt variera oavsett var på klotet man är lokaliserad. Det måste väl vara en minst lika viktig faktor för att få årsringar?

Får träd vid ekvatorn halvårsringar tro? : )


Fast på absoluta ekvatorn är natt och dag exakt lika långa året om (solen är uppe lite drygt 12 timmar varje dag)
Iofs så brukar ekvatorområden ha tydliga regn och torr perioder, så kanske blir det ändå en skillnad på tillväxt som resulterar i årsringar?

Användarvisningsbild

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

Fredrik Reuter  
#320919 Hej,
Jag hittade en bild på en stock som enligt beskrivningen skulle komma från regnskog från ekvatorn. Om man tittar noga kan man kanske lite ringar, men jag vete rackarn om detta verkligen kan kallas årsringar. Jag skulle tippa på att om vi skulle fråga virkesmätarn i Ekvatorial-Guinea så skulle Hen inte veta vad årsringar är!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

Camwood  
#320920
Vedproducent skrev:Fast det blir besvärligt att få samma värme och ljusförhållanden året om inomhus förstås så det är nog inte så mycket värt att vänta på.

Nja men man odlar ju gurkor o tomater året om så det var det ja tänkte med innomhus att så jämn tillgång på ljus o värme året om.
Men det är ju bara o kolla på dom träden som växer på ekvatorn! har dom årsringar?

Användarvisningsbild

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

Camwood  
#320921
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag hittade en bild på en stock som enligt beskrivningen skulle komma från regnskog från ekvatorn. Om man tittar noga kan man kanske lite ringar, men jag vete rackarn om detta verkligen kan kallas årsringar. Jag skulle tippa på att om vi skulle fråga virkesmätarn i Ekvatorial-Guinea så skulle Hen inte veta vad årsringar är!

Jag tycker att den har tydliga årsringar ! som ett lövträ brukar ha.

Användarvisningsbild

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

anersimyra  
#320922
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag hittade en bild på en stock som enligt beskrivningen skulle komma från regnskog från ekvatorn. Om man tittar noga kan man kanske lite ringar, men jag vete rackarn om detta verkligen kan kallas årsringar. Jag skulle tippa på att om vi skulle fråga virkesmätarn i Ekvatorial-Guinea så skulle Hen inte veta vad årsringar är!
På s.k strökärliga träd ( t.e.x Bok, Björk ) syns knappast några årsringar.. :o

Användarvisningsbild

Re: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

anersimyra  
#320923 http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... FULLTEXT02
Här finns mycket intressant läsning om trädens anatomi.. :smile:

Användarvisningsbild

Sv: Årsringar på träd vid konstant temperatur?

Fredrik Reuter  
#400389 Hej,
Naturskyddsföreningen går nu ut och varnar för att man inte ska köpa grillkol som saknar årsringar. Denna grillkol kommer då från skogar som inte befinner sig i tempererade zoner, ex då "tropiskt virke" från Afrika eller Sydamerika. Anledningen till Naturskyddsföreningens artikel är att sådan grillkoll sannolikt bidrar till att skövla regnskogar och att människorna som framställer grillkolen arbetar under usla förhållanden.

Så, vad tror ni, saknar träd runt ekvatorn årsringar?

http://www.naturskyddsforeningen.se/nyh ... verkningar

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).