Virkesmätning och Matrisfub

Mätning av barrmasaved Aspa bruk

38 inlägg 28714 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Sture Andersson  
#400315 Tänkte ta upp mätning på Aspa bruk. Jag levererar massaved till Södra som tydligen sälgs till Aspa bruk och mäts in där.
Förra året så fick jag 5% vrakat av massaveden ,tyckte inte det stämde .Men godtog detta då jag pratat med Södra,dom mena att jag nog haft för mycket röta i .Inför årets leverans tänkte jag att nu ska det jävlar inte vara varken röta eller för klent ,krokigt i högen.
Men döm om min förvåning när mätningen kommer ,vrak 5%.
Tog då kontakt med Södra som säger att Aspa bruk mäter in min massa ihop med en stor leverans ,och att mätaren mäter ett genomsnitt på hela högen ,och då får jag godta att jag får vrak fast det inget fel är på min massa .
Till nästa leverans ska jag lägga i nån skit jag inte kan ha till nått ,får vi se om det blir 5% vrak då med.

Södra mena på att %5 vrak inte är mycket att bråka om ,
Vad tycker ni .



   TS
Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

isteskog  
#400316 Har du plockat ut allt som kan vrakas och det ändå blir 5% vrak, så är det ren stöld .... ej godtagbart 😡

Användarvisningsbild

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Fredrik Reuter  
#400317 Hej,
Tyvärr är detta de-facto idag i Sverige. Troligtvis faller det under kollektivmätning där stickprov göra då och då för att justera en schablonprocent som ger en del av vrakavdraget.

Det finns tyvärr många trådar genom åren på detta på skogsforum.

Vi har till och med ett gammalt skräckexempel där virkesbolaget äger bruket och timmerbilschauffören fått instruktioner om att ligga på gränsen till mätningsvägran. Anledningen är då tudelad; dels får de vraket tuggat till sin egen industri och dels finns chansen att något av lassen hamnar i stickprovet och höjer vrakprocenten för alla, något de givetvis tjänar hutlöst med pengar på...

Användarvisningsbild

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400318 5% vrak motsvarar ju ca 15 kr/m3 på massaveden. Blir fort några tusenlappar vid lite större travar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

DrW  
#400319 Det här är ju ett höggradigt irriterande system. Skulle det inte kunna finnas ett bättre system för alla parter? Att mäta alla lastbilar känns kanske inte som en så modern lösning.

Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

mikael eriksson  
#400320 Tänk om alla skogsägare skulle kräva tillbaka allt som blir vrak. Ta hem o sälja som ved.

Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

mikael eriksson  
#400321 Lika med timmer oxå som blir vrak.

Användarvisningsbild

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400322 Fast timret som vrakas brukar man ju få lite betalt för.

Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

mikael eriksson  
#400323 Timmret som vrakas sågas nog ändå. Tänk om alla skogsägare skulle kräva tillbaka allt.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400324
DrW skrev:Det här är ju ett höggradigt irriterande system. Skulle det inte kunna finnas ett bättre system för alla parter? Att mäta alla lastbilar känns kanske inte som en så modern lösning.


Fjärrstyrd travmätning på bil blir ju allt vanligare idag. Borde väl funka bra för just massaved, tycker jag.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Sture Andersson  
#400326 När man som jag jobbar manuellt ,och tar ner med motorsåg och släpar i hög ,då tycker man att det är för jävligt när dom sen vrakar det man jobbat och svettas med .Men till kommande år funderar jag på om jag skulle ta ett snack med södra ,om jag ska leverera till dom så får dom kolla högen på plats ,om dom inte ser nån vrak så ska jag ha betalt för hela högen vad än mätaren skriver.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Axl  
#400341 Vad har du fått för vrak? Att man skulle bedöma vrak för flera leverantörer tillsammans låter som hittepå (förutom kollektiv).

Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

mickey  
#400343 Fota innan anmälan... kontakta din inspektor och säg att du vill att han kommer ut och besiktiga din trave innan upphämtning.
Inget vanligt sätt att hantera problemet MEN för mig funkade det.
2011-14 5% vrak på massaveden...2015-16 efter receptet ovan 0% vrak.
Har inte ändrat ngt i upparbetningen/urval.

Användarvisningsbild

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Göt  
#400347 Blir lite matt när jag läser det här menar ni att man inte mäter och bedömer varje billast.

Avatar Fallback

Re: Mätning av barrmasaved Aspa bruk

Axl  
#400352
Göt skrev:Blir lite matt när jag läser det här menar ni att man inte mäter och bedömer varje billast.


Jo varje stuv bedöms för sig. Ett antal lass slumpas ut och kontrollmäts bit för bit utifrån det sätts ett sk kollektivvrak som alla får kan vara både plus och minus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).