Traktorer och processorer

Växelådsolja?

8 inlägg 7906 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Växelådsolja?

Fisketorp  
#3999 Godagens!

Har en sprillans bättre begagnad BM Terrier stående i garaget som jag införskaffade så sent som igår,

Tänkte gå över den lite med oljor och stift mm,.
Nu till kruxet! Undrar ifall någon kan ge en bra beskrivning eller bild på vart nivåskruven sitter till växellådan.

Har hittat en skruv som verkar vara den rätta men annser att den sitter välldigt lågt kan inte bli mycket oljenivå där.

Sedan en liten undran vad för olja det ska vara finns ju mängder av olika sorter, har funderat på snålvariant på Biltema =P



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Växelådsolja?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4001
Fisketorp skrev:.

Sedan en liten undran vad för olja det ska vara finns ju mängder av olika sorter, har funderat på snålvariant på Biltema =P


De flesta traktorer från 50-talet går väldigt bra på en högkvalitativ multigrade 10-30 mineralolja. Funkar lika bra för motor, växellåda och hydraulsystem. Personligen skulle jag inte satsa på en billig Biltema-olja på en välbevarad gammal fin traktor, jag kör själv med Castrol 10-30 inhandlad hos den lokala MF-handlaren för ca 750 kr/25 l-dunk

Avatar Fallback
Fisketorp  
#4003 Då borde 10-50w olja funka lika bra?

Kan nämligen köpa av skrothandlaren och det är ett bra märke kommer dok inte ihåg vad det var något amreikanskt=P

kör den på bilen och det funkar prima..

tack för svaret iallafall =)

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4005 10-50 låter som en syntetolja, kan kanske funka i växellådan men använd den helst inte i hydrauliken eftersom den troligen innehåller en del kemikalier som systemet inte klarar av.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#4038 Går det inte bra med Delsyntet ??

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4040 Vet inte vad som gäller för BM Terrier, den finns ju inte med under BM-sidan:
http://www.bmsidan.se/bmett.htm
Kollar man på en sida som http://www.ytmag.com/cgi-bin/boards.cgi så verkar de flesta rekommendationer för gamla traktorer gå ut på att använda en ren mineralolja som inte påverkar de koppardetaljer som ofta finns i gamla lådor och hydraulpumpar. Framförallt skall man inte ha moderna växellådsoljor av GL-2 typ även om de har "rätt" viskositet (80/90).

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4043 Fisketorp: Länge sedan jag mekade BM425 men det är olika olja i hydraul och transmission. Du har ju två tanklock på huven och det ena står det nof "hydraulolja SHS 46" eller ngt sådant. Ang transmissionen så ringer du lantmännens närmaste verkstad så talar de om vad det skall vara i den. Sitter det inte en sticka i påfyllningslocket?

MVH

MN

Avatar Fallback
Fisketorp  
#4076
Morgan Nordin skrev:Fisketorp: Länge sedan jag mekade BM425 men det är olika olja i hydraul och transmission. Du har ju två tanklock på huven och det ena står det nof "hydraulolja SHS 46" eller ngt sådant. Ang transmissionen så ringer du lantmännens närmaste verkstad så talar de om vad det skall vara i den. Sitter det inte en sticka i påfyllningslocket?

MVH

MN


Hejsan!

Har 2st tanklock ja, och en går till hydralen verkar det som (trode den ena tanken var till fotogen men se så fel =) )

Om du menar mätsticka så sitter det inte en sådan där, hade nog varit lite svårt att få ner en då den går rakt ner i "kuggarna" =)

Nu är jag lite smått fundersam....

bensin vetjag vart det fylls på och hydraloljan bredvid??

men växellådsoljan trode jag man fylde på bakom växelspaken..
har även ett tanklock under (eller om det var ovanför mins ej riktigt) hydralpumpen..
vad är det som fylls på där då?

lite långt och haffsigt skrivet men hade bara g i svenska så=P

mvh//Martin

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).