Skogsmiljö och Trädlära

37% av tallbeståndet i Blekinge är betesskadat

8 inlägg 2882 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

37% av tallbeståndet i Blekinge är betesskadat

Fredrik Reuter  
#400067 Vid Skogsstyrelsens senaste inventering av betesskador i Blekinge framkom att nästan 40% av tallbestånden hade skadats av betning.
Detta är en ökning med 10% på två år och Skogsstyrelsen varnar för att tallen kan vara på väg bort från Blekinge på grund av detta.

Skogsstyrelsens förslag till handling är att skogsägare och jägare sätter sig ner tillsammans och kommer överens om en avskjutning av främst älg som kan möjliggöra att tallen kan föryngras i länet.

SR tar upp detta idag: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6477664



   TS
Användarvisningsbild

Re: 37% av tallbeståndet i Blekinge är betesskadat

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400080 Släpp älgjakten fri varje år från oktober till februari, samt slopa fällavgifter och dylikt, så löser det sig nog rätt snart.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 37% av tallbeståndet i Blekinge är betesskadat

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400122 Har ikkje grunneigearane inntekt av elgen og da og ikkje minst kjøtt og gleda av å jakta, vil ein ha noke liv i skogen så må ein finna seg i at dei ete og, akkurat som at hjorten ete gras på bakkane.

Avatar Fallback

Re: 37% av tallbeståndet i Blekinge är betesskadat

phh  
#400146 Det behövs ett mer genomtänkt grepp och ny organisation av jaktregler för att få en balans mellan tall och älg. Vad jag vet pågår sådant arbete. Nuvarande regler fungerar inte och för egen del, med skog i Blekinge, har vi stängslat all nyplantering av tall när den ersatt granen som ofta planteras på allt för mager mark. Då uppstår inga betesskador. Problemet kanske är att markägaren samtidigt är jägare och inte prioriterar skogstillväxt framför god jakt?

Användarvisningsbild

Re: 37% av tallbeståndet i Blekinge är betesskadat

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400177
can skrev:Har ikkje grunneigearane inntekt av elgen og da og ikkje minst kjøtt og gleda av å jakta, vil ein ha noke liv i skogen så må ein finna seg i at dei ete og, akkurat som at hjorten ete gras på bakkane.


Ja så är det och älgjakten är väl ganska dyr också?
Problemet blir ju när det finns mer älgar än vad det finns lövträd för dem att äta, jag är helt övertygad om att betestrycket av tall minskar om det finns godare alternativt. Även på vintern.
Men antalet älgar i södra Sverige är väl så stort i förhållande till tillgången på föda och utrymme att röra sig i att det inte går att lösa på annat sätt än att skjuta av stammen.

Dags för yrkesjägare?

Användarvisningsbild

Re: 37% av tallbeståndet i Blekinge är betesskadat

Seb macahan  
#400231 Ganska intressant är att i grannlänet har man MYCKET mer älg på på sina ställen men inte alls såna skador. Tror att rådjuren är en orsak samt hur man hanterar uppgifterna i äbin. Granska man detta lite verkar det lite mystiskt. Jag har grannar som ska inventera rutor som inte alls ligger i det representativa området och man har upp till 30-35 spillbitar i en ruta. Vi brukar ha 1 eller ingen. Nån gång 2st i vårat område. Så sådär älgtätt vet jag inte om det är. I Kosta som inte är så långt ifrån finns betydligt mer älg och många fina tallbestånd.

Avatar Fallback

Re: 37% av tallbeståndet i Blekinge är betesskadat

jannee  
#400238 Problematiken med betesskador bör nog undersöka lite mer noggrant och individuellt
De som har rena tallmarker och stora rena tallbestånd, typ runt Kosta men även många andra platser är inte alls så hårt drabbade trots gott om älg.
Däremot vi som har halvdåliga/bra marker, där allt mellan T22/T24 tills G28/G34 finns kan drabbas hårt.
Blandar man in tall tillsammans med gran i en G28 kan man ge sig den på att tallen kommer att bli älgmat.
Många förståsigpåare menar att man ska planta med sådant som fanns vid slutavverkningen och har man då en 10 % tallinblandning vill man kanske fortsätta med detta, men tji - stört omöjligt.
Har man också lite torrare kullar och endast planterar tall blir det till slut inget annat än busktall :mrgreen:
Kontentan av det hela blir att man planterar allt mindre med tall och de som planterar med tall får ett onormalt högt betestryck/skador.
Viltstammen är på tok för hög, jägarna anser tvärtom, dessa ser dock bara till sig själva :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: 37% av tallbeståndet i Blekinge är betesskadat

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400268 Pengarna måste få styra. Den dag då jakten genererar klart mer pengar än virkesproduktion, den dagen välkomnar jag höga viltstammar. Men fram till dess så råder det en stor blybrist i markerna.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).