mån 18 jul 2016, 20:03#400014
Som mikropoducent känns 10 års avbetalning inte som någon jättebra lönsamhet? Väger man bara in ekonomiska aspekter så finns det mycket bättre alternativ än solel.
Tycker kalkyler för solel oftat är överdrivet positiva och att följande två saker oftas saknas:
- Fel elpris för besparing. Tittar man på elräkningen är oftast en stor del fast avgift som är kopplad till abonnerad effekt.(vilket inte ändras vid installation av solel. Min bedömning är även att den fasta avgiften kommer att öka då vi minskar energianvändningen. Pengar för infrastrukuren kommer alltid att behövas.)
- vem har ägt något i över 10 år utan att något gått sönder? (Har svårt att tro att växelinverteran skulle fungera felfritt i 10år.)
Men jag tror att solel har framtiden framför sig och att utvecklingen inom kort kommer att medför både ökad verkningsgrad och minskat priset på installation.
Min kalkyl är:
Om 10 år är verkningsgraden så mycket bättre att en investeringen i solel betalar sig på 5 år. Samtidigt har de pengar som jag valde att inte investera på solel för 10 år sedan genererat så mycket att mer än hälften av solinstallationen är betald.