Traktorer och processorer

Hypro 500 ls

151 inlägg 76286 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#400009 Nu är ju detta en 91 a så den har ju gått sina kubik,dessutom med en 130 hästare framför.
Orkar en så liten traktor som en 565a hantera hypron utan att ha framhjulen i luften?
Fördelen med effektsvag traktor kan möjligen vara att traktorn tappar orken före eventuella haverier.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

hlb  
#400024 Orken räcker.( Tappar inte varv) En mindre traktor följer med mer vid stötar och slag.

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#400060 Kul att det gick vägen. Dom är ju inte så många ute till försäljning, som du sa.
Jag körde på 540E, men då storknar traktorn.
Så nu kör jag på 540 och ca 1300-1400 rpm.
Fick ni någon ordning på längdmätningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#400075 Längdmätningen var reparerad innan köp av säljaren.
Största problemet just nu är att sommaren känns oändligt lång i väntan på vinter och igångsättande av Hypron.........

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#400223 Jaaa. Visst är det jobbigt. :D
Prov kör den på några träd, så du ser att den fungerar. Bättre att upptäcka felen nu, och ha tid att ordna dom. Än att stå där till vintern och undra vad fan det är som händer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#400234 Jag har kört tio granar nu,vill inte ha mer ved.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

hlb  
#400237 Om det var torrgran du körde, var det ett tufft test, då grenarna är betydligt hårdare än på levande träd på vintern.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#400240 Nej det var vanlig gallring men virket lär väl blåna innan vintern så det får räcka som provkörning.
Det kommet nog att ta lite tid att lära sig hypron men jag har ju kört vimek G30 och niab innan,det lär väl hjälpa lite.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

hlb  
#400241 Då får du hålla nu. Det kommer att flyta bra efter ett par dagar.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

JohannesG  
#400296
loppan skrev:Det kommet nog att ta lite tid att lära sig hypron men jag har ju kört vimek G30 och niab innan,det lär väl hjälpa lite.

Hur stor skillnad tycker du att det är mellan Hypron och Vimeken? Hypron är större, men bortsett från det?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

loppan  
#400301 Nu har jag ju bara kört Hypro i en timme och det var drygt tio år sedan Vimeken såldes men det är stor skillnad.
Vimeken hade begränsad dragkraft då det lätt ville slira och gick egentligen bara upp till 15 cm i bhd.
Den är ju helt mekaniskt driven med lameller och det var ett evigt justerande för att det skulle funka perfekt,en lamell för fram och en för bakåt.
Sedan är det mycket lättare att få in trädet i maskin med kran,om man vinchade för långt med Vimek så att roten
hamnade under maskin var det bara att kapa med motorsåg.
Vimek har inte någon riktig kap och deras längdmätning är något primitiv.
Med andra ord så skiljer det mesta.

Kör du Vimek Johannes?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 500 ls

JohannesG  
#400302
loppan skrev:Nu har jag ju bara kört Hypro i en timme och det var drygt tio år sedan Vimeken såldes men det är stor skillnad.
Vimeken hade begränsad dragkraft då det lätt ville slira och gick egentligen bara upp till 15 cm i bhd.
Den är ju helt mekaniskt driven med lameller och det var ett evigt justerande för att det skulle funka perfekt,en lamell för fram och en för bakåt.
Sedan är det mycket lättare att få in trädet i maskin med kran,om man vinchade för långt med Vimek så att roten
hamnade under maskin var det bara att kapa med motorsåg.
Vimek har inte någon riktig kap och deras längdmätning är något primitiv.
Med andra ord så skiljer det mesta.

Kör du Vimek Johannes?


Då var det ungefär som jag trodde!

Jo jag kör med en Vimek G30 och tycker precis som du att den är lite svårhanterlig och slirar alldeles för lätt. Det är bättre än ingen processor alls, men ofta känns det som att det hade gått både snabbare och smidigare med en en NIAB. Så länge det bara är smågrenar går det bra. Drog av midjan för tredje gången i våras så det måste ordnas innan vintern. Väldigt dum placering av vinschen i kombination med för klen midja. Känns lite som ett inte helt genomtänkt hemmabygge. Men man får försöka använda vad man har, att köpa en annan processor är inte gratis direkt.

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#408029
1474176691_dsc_0034.jpg
1474176692_dsc_0033.jpg
1474176680_dsc_0031.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

rikard_e  
#408961 Snyggt bygge!

Avatar Fallback

Re: Hypro 500 ls

Fredrik N  
#409277 Tack. Tur att jag inte tog någon när bild på svetsfogarna. :D
Den bör väga närmare 300kg. Så det kan nog bli bra i skogen med Hypron på.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).