Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138285 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Göt  
#399634 I längden fungerar nog inte ett sådant ledarskap, Är det inte någon annan som äger företaget, ibland kanske man måste gå förbi och prata med den som håller i pengarna. Det är inte så säkert att det blir så billigt om personalen säger upp sig och man måste in med ny.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399649 Mina tankar om den berömda väggen, som jag själv nosat på några gånger.
1, Nånstans är det ett systemfel. Samhället är galet uppskruvat, kraven på prylhets, familjelycka, stimulerande intressen och dessutom en lysande karriär kan få vem som helst på knä.
2, Det sitter till syvende och sist i personligheten. Kontrollbehov, noggrannhet, och pliktkänsla är personliga egenskaper som uppskattas av din arbetsgivare, men samtidigt tär. Jag jobbar idag som projektledare i statligt verk. Jag har budget på 90 miljoner om året, och tar jag ett dåligt beslut riskerar jag att hamna i riksmedia. Men när jag " bara" var dräng och skulle ligga tillräckligt före hacken med slåttern hade jag samma stresspåslag som idag. Visserligen spelar de yttre faktorerna stor roll, men i slutänden är det individen som har det slutgiltiga mandatet. Man måste ibland nöja sig med att vara bra, istället för jättebra. Extra viktigt om uppdraget man står inför är omöjligt redan från början.
Ja, det var mina tankar, erfarenheter och slutsatser. Var rädda om er!

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#399694 Jag hoppas på arbetstidsförkortning, få mer tid till att ladda batterierna och njuta mer av livet. Med tanke på all effektivisering och automation ser framtiden lite ljusare ut på arbetstiden.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

svampbob  
#399716 Jag är övertygad om att vi har det bättre nu än någonsin tidigare. För hundra år sedan var krig, svält och sjukdom ständigt närvarande. Tänk bara på barnadödligheten. Väldigt väldigt många på den tiden måste ha levt i en ständig oro och stress.
Jag säger inte att det är lätt nu utan att allt är relativt.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Göt  
#399717 Och definitivt mycket kortare livslängd.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#399755
svampbob skrev:Jag är övertygad om att vi har det bättre nu än någonsin tidigare. För hundra år sedan var krig, svält och sjukdom ständigt närvarande. Tänk bara på barnadödligheten. Väldigt väldigt många på den tiden måste ha levt i en ständig oro och stress.
Jag säger inte att det är lätt nu utan att allt är relativt.

Kan jag hålla med om, men idag har vi alla val att ta ställning till, för att efterråt ev. oroa sig om valet var korrekt. Exempel bolåneräntan, mobilabb, elavtal osv osv. Även om vi tror att vi är utvecklade, är alla dessa val en källa till onödig stress.

En annan sak är väl alla saker som behöver ens uppmärksamhet iform av underhåll och service. Så ju fler saker, desto fler måsten..

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Umea  
#400549 Alla har en brytpunkt när det blir för mycket.

Det är lätt att denna brytpunkt kommer i samband med en virus infektion.

Krya på dig sundelius !

Hoppas du och din familj får en Lugn och Trevlig ledighet.


ananders skrev :

JAG KAN INGET ANNAT ÄN ATT KÖRA TRAKTOR .

Det är ju jätte Bra att du kan köra traktor !!

Se det som så att det finns bara Möjligheter……



Till er som inte mår bra, Krya på er !

Vi på forumet tänker på er.

Vill även passa på att önska er Alla en skön fortsättning på sommaren.

Sommar Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

benestad  
#400594 Jo visst när allt känns jobbigt så finns alltid den lite ljusa sidan det är svårt att hitta den men kolla lite på några ljusa minnen.Dom finns men man måste kanske släppa in någon som man litar på och prata om den tiden när allt gick enkelt.Men den vännen ska man kunna prata om allt,då finns ingen sprit med allt ska vara nyktert och ingen press att samtalet ska vara klart på en kväll kan fortsätta dagen efter.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

mooos73  
#406666 Då är första veckan med arbetsträning över, älgjakten börjar ju imorgon. Arbetstränar på 25% och det känns jättebra. Efter 4,5 månads sjukskrivning känns det skönt att komma igång igen. Känner mig gladare och sömnen fungerar bättre.
Nu är det bara att skynda långsamt så man inte trillar dit igen.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

TrioBrake  
#406668
mooos73 skrev:Då är första veckan med arbetsträning över, älgjakten börjar ju imorgon. Arbetstränar på 25% och det känns jättebra. Efter 4,5 månads sjukskrivning känns det skönt att komma igång igen. Känner mig gladare och sömnen fungerar bättre.
Nu är det bara att skynda långsamt så man inte trillar dit igen.


Verkligen kul att höra! :)

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Tosca  
#406670 Skönt att höra, det är ju för väl att du är tillräckligt frisk för att kunna jaga, hade du inte varit det hade du väl insjuknat ännu mer pga ren jaktabstinens.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

sundelius  
#406695
mooos73 skrev:Då är första veckan med arbetsträning över, älgjakten börjar ju imorgon. Arbetstränar på 25% och det känns jättebra. Efter 4,5 månads sjukskrivning känns det skönt att komma igång igen. Känner mig gladare och sömnen fungerar bättre.
Nu är det bara att skynda långsamt så man inte trillar dit igen.


Gott att höra moos :smile:

Skitjakt på dig

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

mooos73  
#429023 Tänkte mig en liten uppdatering och dela med mig av mina nyvunna kunskaper. Blev sjukskriven 19/4-2016, visade sig vara utmattning och depression. Började på stressrehab i början av september och är halvvägs genom behandlingen nu.

Efter att ha arbetstränat under hösten började måndag 19/12 övergå till att jobba 25%. När vi ser att detta fungerar kommer arbetstiden utökas successivt.


Mkt av det vi får lära oss på stressrehab är beteendeförändringar som jag övat på under arbetsträningen.

Många av dessa beteendeförändringar kommer jag behöva fortsätta med resten av mitt yrkesverksamma liv. Detta kan tex vara:

Inte arbeta på rasterna. Rasten är tid för återhämtning, ngt man lider brist på i en utmattning. Tex ska jag inte svara i telefon eller mejla då det är rast. Har dessutom fått jobba hårt med att inte prata jobb på rasten vilket är mkt svårt, men det går!

Inte svara på arbetsrelaterade mejl efter arbetsdagens slut. Detta ger på en gång ett oönskat stresspåslag som gör att jag går upp i varv och riskerar att tankeverksamheten drar igång på högvarv.

Be om betänketid. Tidigare har jag svarat Ja till det mesta. Betänketid behöver jag för att utvärdera hur en uppgift jag tar på mig påverkar mig, är det min uppgift eller kan jag delegera den till någon.
Säga Nej om det är ngt som någon annan faktiskt borde göra.

Göra en sak i taket och fokusera på det. Jag har haft svårt att prioritera och varit överallt och ingenstans samtidigt, både i tanke och rent fysiskt.

Öva på att vara tillräckligt bra ("good enough") på saker. Jag måste inte göra allt perfekt. I detta ingår också att inte reta sig på eller göra om saker andra gör för att jag anser att det inte är perfekt. Träna på att sätta gränser, har nog varit duktig på att sätta gränser för andra men inte mot mig själv.
Jag försöker släppa min tidigare livsregel: Om jag misslyckas så duger jag inte.

Utöver dessa konkreta saker över vi oss mkt på att "stanna upp", alltså vara här och nu. Vi övar också mycket på medveten närvaro eller mindfullnes som det också kallas. Detta är för att kunna fokusera på det jag gör just nu och vara närvarande i tanken på det jag gör just nu.

Jag är så tacksam att jag fick den här hjälpen och jag tar till mig allt jag får lära mig.

Ta hand om er där ute vart ni än befinner er.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#429034
mooos73 skrev:Tänkte mig en liten uppdatering och dela med mig av mina nyvunna kunskaper. Blev sjukskriven 19/4-2016, visade sig vara utmattning och depression. Började på stressrehab i början av september och är halvvägs genom behandlingen nu.

Efter att ha arbetstränat under hösten började måndag 19/12 övergå till att jobba 25%. När vi ser att detta fungerar kommer arbetstiden utökas successivt.


Mkt av det vi får lära oss på stressrehab är beteendeförändringar som jag övat på under arbetsträningen.

Många av dessa beteendeförändringar kommer jag behöva fortsätta med resten av mitt yrkesverksamma liv. Detta kan tex vara:

Inte arbeta på rasterna. Rasten är tid för återhämtning, ngt man lider brist på i en utmattning. Tex ska jag inte svara i telefon eller mejla då det är rast. Har dessutom fått jobba hårt med att inte prata jobb på rasten vilket är mkt svårt, men det går!

Inte svara på arbetsrelaterade mejl efter arbetsdagens slut. Detta ger på en gång ett oönskat stresspåslag som gör att jag går upp i varv och riskerar att tankeverksamheten drar igång på högvarv.

Be om betänketid. Tidigare har jag svarat Ja till det mesta. Betänketid behöver jag för att utvärdera hur en uppgift jag tar på mig påverkar mig, är det min uppgift eller kan jag delegera den till någon.
Säga Nej om det är ngt som någon annan faktiskt borde göra.

Göra en sak i taket och fokusera på det. Jag har haft svårt att prioritera och varit överallt och ingenstans samtidigt, både i tanke och rent fysiskt.

Öva på att vara tillräckligt bra ("good enough") på saker. Jag måste inte göra allt perfekt. I detta ingår också att inte reta sig på eller göra om saker andra gör för att jag anser att det inte är perfekt. Träna på att sätta gränser, har nog varit duktig på att sätta gränser för andra men inte mot mig själv.
Jag försöker släppa min tidigare livsregel: Om jag misslyckas så duger jag inte.

Utöver dessa konkreta saker över vi oss mkt på att "stanna upp", alltså vara här och nu. Vi övar också mycket på medveten närvaro eller mindfullnes som det också kallas. Detta är för att kunna fokusera på det jag gör just nu och vara närvarande i tanken på det jag gör just nu.

Jag är så tacksam att jag fick den här hjälpen och jag tar till mig allt jag får lära mig.

Ta hand om er där ute vart ni än befinner er.

Mvh


Hej mooos73.

Skönt att se att du är på väg tillbaka men som du skriver det är mycket att jobba med men jag hoppas att du klarar det.

Flera av punkterna försöker jag ta till mig. Framför allt blir jag irriterad av att arbetsledaren tycker att rasterna är ypperliga tillfällen att ha möten på eller att ringa till oss på för då stör han inte oss i arbetet :surp: . Men den tiden brukar jag ta igen i slutet på rasten.

Sedan brukar jag ta några minuter mellan två arbetsuppgifter till att "pusta ut" och ställa om hjärnan, riktigt skönt.

Ha det gott och skynda långsamt.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

mooos73  
#429037 När det gäller raster är det "bara" att vara tydlig med att nu har vi rast, det där får vi prata om när rasten är slut! Lättare sagt än gjort, jag vet.

Ett litet tips är att inte vänta med att "pusta ut", stanna upp genom att blunda och ta 3 djupa andetag och fokusera på just dessa 3 andetag. Det tar 10 sekunder så det stör ingen produktion och för mig fungerar det för att sänka stressnivån och jag känner hur axlarna sjunker ner. Prova detta och gör det gärna många gånger/dag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).