Skogsekonomi

Deklarering och samägande

4 inlägg 3130 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Deklarering och samägande

fretchi  
#399625 Jag och min sambo funderar på att överge min tvåa och köpa ett hus på en jordbruksfastighet om ca 13 ha.
Inget konstigt med det, men jag funderar på hur man kan göra vid deklarationen.

Jag har sedan tidigare en jordbruksfastighet på 60 ha. Jag borde alltså kunna bli beviljad rationaliseringsförvärv. Kan jag då bara ta upp min del av den nya fastigheten som rationaliseringsförvärv, eller kan jag på något vis ta upp hela?

Det vore ju även bra om man kunde kvitta hela intäkten ifrån den eventuella nya fastigheten mot underskott i min "gamla" jordbruksfastighet. Kan man göra så på något vis?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Deklarering och samägande

Fredrik Reuter  
#399704 Hej,
Hur är det med rationaliseringsförvärv, har inte Skatteverket i princip lagt död mans hand över den möjligheten?

Tänkte på tråden Rationaliseringsförvärv - Skatteverket?? mfl ?

Användarvisningsbild

Re: Deklarering och samägande

Torbjörn Johnsen  
#399715 När det gäller kvittning mellan olika delar i näringsverksamheten bör det inte vara några problem förutsatt att det hänger ihop ägarmässigt. D v s att det är samma ägande. Om du själv äger båda fastigheterna kan du kvitta över/underskott mellan dem. Samma om ni båda äger båda fastigheterna gemensamt. Om du däremot äger den "gamla" fastigheten själv men ni köper den nya gemensamt bör du kunna kvitta din andel i den nya mot din gamla. Så tror jag att det funkar i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Deklarering och samägande

fretchi  
#399802 Ja det löste ju mitt problem, då jag knappast kan uppfylla de kriterierna med köp av den nya fastigheten. Mer än tre mil ifrån varandra, 60+16 ha blir inte 400 ha tyvärr. :sad:

Det påverkar nog inte huruvida vi köper den eller ej, men det hade underlättat en del.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).