Vedmaskiner, flishuggar

Bygga vedmaskin

10 inlägg 8623 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga vedmaskin

Martin.M  
#399638 Hallå alla. Jag håller på att rita en vedprocessor på CAD och har stött på lite problem på vägen.
Vet nån/några vad jag bör ha för effekt på sågmotorn. Just nu är det inritat en 4kw 2870rpm.
Jag försöker hitta skisser/ritningar på sågsvärd 16" men utan resultat. Har någon måtten på infästningen så får "någon" gärna skicka in en bild på det. Har även nån lite bra idéer jag ska tänka på så berätta gärna.
Tack på förhand
/Martin



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bygga vedmaskin

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399648 Nu är inte jag "någon" som sitter på svaren:-)
Men ett tips är att googla efter befintliga maskiners reservdelskatalog. Det blir lite industrispionage, eller så kan vi kalka det backwards enginering:-D

Avatar Fallback

Re: Bygga vedmaskin

stektlök  
#399652 Man kan väl säga att det finns ganska många byggen med sjukt långsam kapning.
Blir intressant att se och följa ditt bygge för du kommer väl låta oss på forat följa i ord och mkt bilder !? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bygga vedmaskin

Martin.M  
#399653
1468622620_image.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga vedmaskin

Martin.M  
#399654
1468622742_image.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga vedmaskin

stegmaster  
#399679 Här er några skissor för min maskin.
Denna kaper ved upp til 44cm diam, så osäker på om det er 16"`??
Svärd er Iggesund R7 och kedjan er Oregon 59L.
Sågmotoren er en 5cc och matas med en 60l/min pump.
Lycka til med projektet. :-BD

1468669070_uten_navn.jpg


1468669070_uten_navn_1.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bygga vedmaskin

Martin.M  
#399737 Tack för ett bra svar. Jag har tänkt mig elektrisk drift för att enklare göra den automatisk med nån form av styrprogram. Men du gav mig en hel del bra idéer på infästning av sågsvärd mm. Tack!! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga vedmaskin

Magsmann  
#402224 Blir jätte coolt att följa ditt projekt, har även haft den samma tanken som dig :mrgreen:

Til stegmaster; liten "rettelse", hvis du tenker på 2054 har den 54cm sverd, altså ca. 21''.

Användarvisningsbild

Re: Bygga vedmaskin

stegmaster  
#402314
Magsmann skrev:Til stegmaster; liten "rettelse", hvis du tenker på 2054 har den 54cm sverd, altså ca. 21''.

Ser man det. Takk for det. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Bygga vedmaskin

Vedproducent  
#402315 Sjukt imponerad av alla som vill bygga sig en egen vedmaskin. Det finns begagnade Kisaved kubik för runt 100000 kr som bara gått runt 10000 m3. Alltså knappt inkörda precis som min. Ja lite mer har den gått förstås. Nej jag skojar lite och har inga bra saker att tillföra egentligen till bygget. Men ta en titt på tex Kisa som inte ens tillverkar maskiner längre. Det är kvalitet. Har inte gjort något annat med min än bytt inmatningsmatta och bytt klyvkniv på mer än 150 timmerbilslass med släp. Drygt 6000 m3 fub.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).