Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138235 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

JensSkoog  
#399499 Ha en bra semester, @sundelius !
Koppla bort allt annat, och bara ha trevligt och lugnt :wink:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

tallen100  
#399504 Lurt det där att pressa på för hårt, en del klarar av att jobba 60-70 timmar veckan men dom har i regel arbetet som en livsstil och saknar oftast helt andra intressen. Många timmeråkare och deras chaufförer tex som sitter och kör tolv timmar om dagen, när dom är tvungna att ta helg och bilen inte kräver några reparationer så kan dom stå och putsa på ekipaget till det är dags att köra igen.... man kan undra hur dom orkar men förmodligen är dom lyckliga.

Men för "vanligt folk" gäller det att försöka hitta balans, så det går att njuta av livet och göra sånt man vill göra också.

Vore det meningen att folk skulle hålla igång dygnet runt så hade dom fötts med en lampa på mösskärmen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Blivande snickare  
#399532 Bra att du märkte det själv @sundelius.
Händer snabbt att man inte märker det själv och familjen får lida. Och sen när det påpekas blir man bara mer avig och tvär för "jag har ju inget fel!"

Njut av semestern nu å säg åt barnen att pappa har varit lite stressad. Är skönt att höra orsaken till beteendet och inte tro att det är en själv som gjort nåt fel.
Du är trots allt deras förebild i livet och dialog också om svåra ämnen är viktigt.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#399540
tallen100 skrev:Lurt det där att pressa på för hårt, en del klarar av att jobba 60-70 timmar veckan men dom har i regel arbetet som en livsstil och saknar oftast helt andra intressen. Många timmeråkare och deras chaufförer tex som sitter och kör tolv timmar om dagen, när dom är tvungna att ta helg och bilen inte kräver några reparationer så kan dom stå och putsa på ekipaget till det är dags att köra igen.... man kan undra hur dom orkar men förmodligen är dom lyckliga.

Men för "vanligt folk" gäller det att försöka hitta balans, så det går att njuta av livet och göra sånt man vill göra också.

Vore det meningen att folk skulle hålla igång dygnet runt så hade dom fötts med en lampa på mösskärmen :mrgreen:


Du är något på spåret här "tallen100". Trivs man på jobbet så kan man jobba nästan hur mycket som helst. Jag har ett jobb där jag har trivts jättebra till för något år sedan. Man kunde under vissa månader komma upp i en arbetstid på runt 100h i veckan men det var inga problem för man trivdes bra och behövde man en dag för att ta igen sig så gick det bra.
Men de sista åren tycker jag att tempot har skruvat upp ytterligare för vissa av oss som ska i stort sett alltid vara tillgängliga till att jobba, vecka som helg, medans det finns några som nästan helt klarar sig utan övertid och aldrig behöver jobba helger. Den våren som har passerat har varit riktigt tuff för mig. Jag har sedan april jobbat enligt ett schema där vi har sprutjuor varannan helg, blir det att man ska spruta på helgen jobbar man 12 dagar i sträck. Och den helgen man ledig är det mycket man ska hinna med, sambon, huset, gården och sedan hade det varit trevligt att träffa lite annat folk än bara sina arbetskamrater.
Och de helgerna man har sprutjuoren så kan man inte vara säker på om man ska jobba eller inte förrän man varit uppe och kollat vädret någon gång vid 04.00. Och för att bli uppbunden så varannan helg så finns det ingen jourersättning att få trotts att vi får ett schema då arbetsgivaren bara kallar det beordrad övertid.
Jag satt också och tittade igenom min kalender och kom då fram till att jag inte jobbat en enda vecka från vecka 10 fram till vecka 26 med mindre än 4 övertidstimmar
Jag har under de senaste månaderna funderat mer och mer på att byta jobb men varje gång kommer jag fram till samma slutsats. JAG KAN INGET ANNAT ÄN ATT KÖRA TRAKTOR :sad: . Så jag lär väl vara kvar tills jag kollapsar :sad: .
Jag kan inte se att jag skulle kunna jobba på en annan gård och inte heller på en maskinstation. Jag har funderat på och söka jobb på ett par maskinfirmors reservdelslager, men att hela tiden se maskiner men aldrig kunna köra dem skulle jag inte heller må bra utav, men samtidigt hade kanske helheten i livet blivit bättre :???: .

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Göt  
#399542 Ananders.

Det går att byta bana helt i livet. Sätta sig på skolbänken och göra något nytt. Fundera ut vad du vill göra. Kan man köra traktor kan man mycket.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

jannee  
#399546 Betydligt bättre att göra något som man senare kanske ångrar än att INGET göra och ångra sig för all framtid.
Finns någon klyftig person som ansåg att man aldrig skulle var mer än 5 år på samma arbetsplats/arbetsuppgifter, orsaken var att man slutade utvecklas - finns säkert undantag men????

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#399548
jannee skrev:Betydligt bättre att göra något som man senare kanske ångrar än att INGET göra och ångra sig för all framtid.
Finns någon klyftig person som ansåg att man aldrig skulle var mer än 5 år på samma arbetsplats/arbetsuppgifter, orsaken var att man slutade utvecklas - finns säkert undantag men????


Jag hade en lärare på gymnasiet som sa, " har man varit på samma företag i 25 år ska min inte ha en guldklocka utan en spark i röven".

Jo någon förändring måste ske, att utbilda sig finns någonstans lång bak i huvudet och då något med skoglig anknytning skulle jag tro.
På mitt förra jobb var jag ibland uthyrd till ett lager via farmartjänst och där trivdes jag bra, så lagerarbetare ligger också bland alternativen.
En stor fördel med det jobb jag har idag är att jag kan vara ledig 2 månader under vintern och jobba i min egna skog men hur mycket är det värt när man knappt är ledig under det övriga året?

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

tallen100  
#399552 Sen finns det ju faktiskt bra arbetsgivare som kan tänka sej att lära upp bra folk direkt på platsen utan skolor och bidrag... Du har inte funderat på skogsmaskin? Maskinvana har du ju så det skulle väl inte vara omöjligt att komma in på en skotare.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#399554
tallen100 skrev:Sen finns det ju faktiskt bra arbetsgivare som kan tänka sej att lära upp bra folk direkt på platsen utan skolor och bidrag... Du har inte funderat på skogsmaskin? Maskinvana har du ju så det skulle väl inte vara omöjligt att komma in på en skotare.


Självklart har jag gått och funderat på köra skogsmaskin, men jag har en känsla av att det blir lite isolerat för mig. Jag trivs att ha någon att snacka med på raster och en stund i omklädningsrummet före och efter jobbet. För utanför jobbet är min umgängeskrets väldigt liten, så vid närmare tanke så behöver jag kanske även skaffa mig en hobby.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Att må "dåligt".

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399577
ananders skrev:
tallen100 skrev:Sen finns det ju faktiskt bra arbetsgivare som kan tänka sej att lära upp bra folk direkt på platsen utan skolor och bidrag... Du har inte funderat på skogsmaskin? Maskinvana har du ju så det skulle väl inte vara omöjligt att komma in på en skotare.


Självklart har jag gått och funderat på köra skogsmaskin, men jag har en känsla av att det blir lite isolerat för mig. Jag trivs att ha någon att snacka med på raster och en stund i omklädningsrummet före och efter jobbet. För utanför jobbet är min umgängeskrets väldigt liten, så vid närmare tanke så behöver jag kanske även skaffa mig en hobby.


Se till att din nya hobby också innebär att du träffar människor.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Att må

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399590
Niking skrev:
ananders skrev:
tallen100 skrev:Sen finns det ju faktiskt bra arbetsgivare som kan tänka sej att lära upp bra folk direkt på platsen utan skolor och bidrag... Du har inte funderat på skogsmaskin? Maskinvana har du ju så det skulle väl inte vara omöjligt att komma in på en skotare.


Självklart har jag gått och funderat på köra skogsmaskin, men jag har en känsla av att det blir lite isolerat för mig. Jag trivs att ha någon att snacka med på raster och en stund i omklädningsrummet före och efter jobbet. För utanför jobbet är min umgängeskrets väldigt liten, så vid närmare tanke så behöver jag kanske även skaffa mig en hobby.


Se till att din nya hobby också innebär att du träffar människor.
/Niklas


Kan rekommendera dans. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Att må "dåligt".

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399595
Vedmaskin skrev:
Niking skrev:
ananders skrev:[quote="tallen100"]Sen finns det ju faktiskt bra arbetsgivare som kan tänka sej att lära upp bra folk direkt på platsen utan skolor och bidrag... Du har inte funderat på skogsmaskin? Maskinvana har du ju så det skulle väl inte vara omöjligt att komma in på en skotare.


Självklart har jag gått och funderat på köra skogsmaskin, men jag har en känsla av att det blir lite isolerat för mig. Jag trivs att ha någon att snacka med på raster och en stund i omklädningsrummet före och efter jobbet. För utanför jobbet är min umgängeskrets väldigt liten, så vid närmare tanke så behöver jag kanske även skaffa mig en hobby.


Se till att din nya hobby också innebär att du träffar människor.
/Niklas


Kan rekommendera dans. :smile:[/quote]

Dans är ju ett lodrätt uttryck för ett vågrätt behov :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

alias  
#399608
ananders skrev:
jannee skrev:Betydligt bättre att göra något som man senare kanske ångrar än att INGET göra och ångra sig för all framtid.
Finns någon klyftig person som ansåg att man aldrig skulle var mer än 5 år på samma arbetsplats/arbetsuppgifter, orsaken var att man slutade utvecklas - finns säkert undantag men????


Jag hade en lärare på gymnasiet som sa, " har man varit på samma företag i 25 år ska min inte ha en guldklocka utan en spark i röven".

Jo någon förändring måste ske, att utbilda sig finns någonstans lång bak i huvudet och då något med skoglig anknytning skulle jag tro.
På mitt förra jobb var jag ibland uthyrd till ett lager via farmartjänst och där trivdes jag bra, så lagerarbetare ligger också bland alternativen.
En stor fördel med det jobb jag har idag är att jag kan vara ledig 2 månader under vintern och jobba i min egna skog men hur mycket är det värt när man knappt är ledig under det övriga året?


Kan du inte få till någon förändring på nuvarande jobb? Med en arbetsgivare som inser ens värde så borde det inte vara omöjligt att få gehör för dina åsikter och önskemål (nu vet jag ju inte i vilken mån du har påtalat det som du nämner här). Framförallt känns det ju som lite skev arbetsfördelning om vissa ska jobba mängder med övertid och andra ingen alls.

@ananders:
Kände själv att jag var på väg in i den berömda väggen en vår för ett par år sedan. Satt då på ett konsultföretag och blev tilldelad ett större projekt som gav mig drygt full beläggning för en heltidstjänst, samtidigt som jag hade andra beställare som jag hade mindre projekt åt sedan tidigare, samt att det droppade in nya mindre projekt från dessa beställare under löptiden för det större projektet krävde som mest. Efter ett knappt halvår där min komptidsbank stuckit iväg ett par hundra h och slog i taket (löneavdelningen uppmärksammade detta och betalade ut en stort antal timmar i pengar 😡 , tid jag trodde att jag kunde ta ut vid senare tillfälle) och jag kände att hur mycket jag än jobbade så växte "att-göra-listan" konstant.

Jag skrev då ett mejl till mina två närmsta chefer och förklarade situationen (skrev att jag var beredd på temporära arbetstoppar som en naturlig del i min dåvarande anställning, men att den dåvarande situationen kändes ohållbar om det fortgick mycket längre och att jag var rädd att jag inte skulle kunna upprätthålla kvaliteten i arbetet), varpå det helt plötsligt hittades resurser som kunde avlasta mig med en del av de mindre uppdragen som jag var involverad i vid sidan av det stora projektet som var min huvuduppgift.

Nu har jag hunnit byta jobb sedan detta, men jag upplevde att mina dåvarande chefers agerande var hedervärt (det låg i och för sig i deras intresse också att få en hållbar situation i organisationen). En av dessa chefer har därefter själv varit på väg in i väggen - lät på honom som att det gick väldigt fort för hans del, upplevde inga varningssignaler innan det tog stopp.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#399622
alias skrev:
ananders skrev:
jannee skrev:Betydligt bättre att göra något som man senare kanske ångrar än att INGET göra och ångra sig för all framtid.
Finns någon klyftig person som ansåg att man aldrig skulle var mer än 5 år på samma arbetsplats/arbetsuppgifter, orsaken var att man slutade utvecklas - finns säkert undantag men????


Jag hade en lärare på gymnasiet som sa, " har man varit på samma företag i 25 år ska min inte ha en guldklocka utan en spark i röven".

Jo någon förändring måste ske, att utbilda sig finns någonstans lång bak i huvudet och då något med skoglig anknytning skulle jag tro.
På mitt förra jobb var jag ibland uthyrd till ett lager via farmartjänst och där trivdes jag bra, så lagerarbetare ligger också bland alternativen.
En stor fördel med det jobb jag har idag är att jag kan vara ledig 2 månader under vintern och jobba i min egna skog men hur mycket är det värt när man knappt är ledig under det övriga året?


Kan du inte få till någon förändring på nuvarande jobb? Med en arbetsgivare som inser ens värde så borde det inte vara omöjligt att få gehör för dina åsikter och önskemål (nu vet jag ju inte i vilken mån du har påtalat det som du nämner här). Framförallt känns det ju som lite skev arbetsfördelning om vissa ska jobba mängder med övertid och andra ingen alls.

ananders:
Kände själv att jag var på väg in i den berömda väggen en vår för ett par år sedan. Satt då på ett konsultföretag och blev tilldelad ett större projekt som gav mig drygt full beläggning för en heltidstjänst, samtidigt som jag hade andra beställare som jag hade mindre projekt åt sedan tidigare, samt att det droppade in nya mindre projekt från dessa beställare under löptiden för det större projektet krävde som mest. Efter ett knappt halvår där min komptidsbank stuckit iväg ett par hundra h och slog i taket (löneavdelningen uppmärksammade detta och betalade ut en stort antal timmar i pengar 😡 , tid jag trodde att jag kunde ta ut vid senare tillfälle) och jag kände att hur mycket jag än jobbade så växte "att-göra-listan" konstant.

Jag skrev då ett mejl till mina två närmsta chefer och förklarade situationen (skrev att jag var beredd på temporära arbetstoppar som en naturlig del i min dåvarande anställning, men att den dåvarande situationen kändes ohållbar om det fortgick mycket längre och att jag var rädd att jag inte skulle kunna upprätthålla kvaliteten i arbetet), varpå det helt plötsligt hittades resurser som kunde avlasta mig med en del av de mindre uppdragen som jag var involverad i vid sidan av det stora projektet som var min huvuduppgift.

Nu har jag hunnit byta jobb sedan detta, men jag upplevde att mina dåvarande chefers agerande var hedervärt (det låg i och för sig i deras intresse också att få en hållbar situation i organisationen). En av dessa chefer har därefter själv varit på väg in i väggen - lät på honom som att det gick väldigt fort för hans del, upplevde inga varningssignaler innan det tog stopp.

MVH
Alias


Att förändra arbetssituationen på jobbet tror jag inte på. Vi var på ett studiebesök på ett företag för något år sedan där vår förvaltare fick en fråga om hur vida han trodde att vi som jobbar under honom är stolta för att jobba i just det bolag han är vd för. Svaret blev kortfattat, gillar de inte min ledarstil så är det fritt att söka ett annat jobb, fast lite mer inlindat.
Innan han kom till oss så hade vi två extra betalda lediga dagar utöver de 25 semesterdagar att att ta ut. Det var den dåvarande ägaren som införde de dagarna för att visa sin uppskattning för att vi ställer upp och jobbar så mycket övertid. De dagarna drog han in strax efter att han tillträtt, för man behöver ju inte ge mer till arbetarna än vad kollektivavtalet kräver. Vi som jobbar där talade med honom om det och han svarade bara att om det inte passar här så är vi fria att söka andra jobb, det kan jag inte hindra er ifrån.
Det ska också tilläggas att vd:n inte är svensk och har en lite osvensk syn på ledarskap och är inte alls med på att medarbetarna kan vara med och bidraga till företagets utveckling.
Det är iallafall tur att vår arbetsledare ibland sätter ner foten och utövar lite civilolydnad och gör en del saker på det gamla goda viset.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

ananders  
#399632 Jag vill tacka dem som här har kommenterat mitt inlägg och själva delat med sig av egna erfarenheter och till er som skickat pm till mig. (Ska skiva svar till er men inte ikväll) Det känns skönt att tillhöra ett sådant här forum där man kan få hjälp och stöttning med nästan allt man kan komma i kontakt med under livets gång som skogsintresserad.
Jag visste det redan innan och det känns skönt att få det bekräftat att jag är inte ensam om att hamnat i ett sånt här läge i livet. Och det är jag själv som har makten att förändra.
TACK.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).