ATV och UTV i skogen

Kvistare

22 inlägg 11902 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvistare

Robbanhög  
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kvistare

jannee  
#399442 Känner jag mig själv rätt så sliter jag snart sönder/den sned relativt snabbt :oops:

Användarvisningsbild

Re: Kvistare

Göt  
#399450 om den fixar en riktigt grovkvistig gran vore den ju perfekt :-BD :YMDAYDREAM:

Användarvisningsbild

Re: Kvistare

Torbjörn Johnsen  
#399472 Här fanns visst en till fast det kanske är samma?


Enkelt och okomplicerat men det krävs ju fortfarande en del "handarbete"...

Användarvisningsbild

Re: Kvistare

Torbjörn Johnsen  
#399473 4-hjulingen är ju inte direkt nån optimal lunnare :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kvistare

axwell  
#399480
Torbjörn Johnsen skrev:4-hjulingen är ju inte direkt nån optimal lunnare :mrgreen:

Ajabaja, nästan så du svor i kyrkan. :mrgreen:

Klart det skall vara en traktor, liten som stor, med trepunktslyft.

Användarvisningsbild

Re: Kvistare

JohannesG  
#399483 Sällan jag bryr mig om att läsa i denna delen av forumet, fyrhjulingar är ju bara små leksaker för vuxna med för mycket tid och pengar. :wink: Nu får jag säkert skäll för det uttalandet, men det var Torbjörn som började lysa lite på sanningen. :wink: :lol:

Jag såg för ett tag sedan något liknande på Youtube, hittar det tyvärr inte nu. Men det var en modell större som stod hyfsat stadigt kvar på marken trots en fullstor gran drogs igenom i hög fart av en större lunnare. Tror det var i Tyskland.

I den mån det går att dra trädet rakt lika långt som trädet är kan det säkert funka, om grejerna är starka nog. Men min erfarenhet är att det sällan är möjligt att göra så. Vinscha igenom hade varit ett alternativ också, men det går onödigt sakta.

Avatar Fallback

Re: Kvistare

tallen100  
#399484
axwell skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:4-hjulingen är ju inte direkt nån optimal lunnare :mrgreen:

Ajabaja, nästan så du svor i kyrkan. :mrgreen:

Klart det skall vara en traktor, liten som stor, med trepunktslyft.

Instämmer :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kvistare

Torbjörn Johnsen  
#399485 Ja, det var lite tillspetsat...tänkte nästan säga "...och nu provocerar jag..." men det kunde ju bli mitt fall :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kvistare

Fredrik Reuter  
#399487 Hej,
Detta är spännande grejer.
Vill tipsa om flera andra trådar på skogsforum om liknande om ni går till Kvistare på huggarkärran? så finns info och filmer i den tråden samt länkar till andra.

Har för mig att vi också har en relativt ny tråd om en liknande kvistaggregat som tillverkas i Norge (tror det var en länk till en köp och säljsida i Norge), tyvärr hittar jag inte den nu.

Användarvisningsbild

Re: Kvistare

Fredrik Reuter  
#399488 Här var den norska varianten, trägen vinner!

En ny " stor " nyhet for skogsfolk.

Användarvisningsbild

Re: Kvistare

JohannesG  
#399493 Hittade videon jag skrev om i en av trådarna du länkade till, tack Fredrik! Vad vore skogsforum utan dig?
Lägger in länken här om någon är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=U2Siww2nuT0 Samma princip men modellen större, fast inte på långa vägar lika smidig som en Hypro eller en riktig skörade. Det gäller att ha plan mark och raka vägar att dra efter.

Avatar Fallback

Re: Kvistare

Hema  
#400592 Jag gillar konceptet och om man väljer att lunna hem träden och kvista hemma så slipper man hämta riset. Sedan så är det nog enklare att finna bättre underlag m bättre grepp.

Användarvisningsbild

Re: Kvistare

anersimyra  
#445075 Den absolut bästa och i praktiken fungerande " kvistaren " heter motorsåg.. :geek: :geek: :geek:

Avatar Fallback

Re: Kvistare

tallen100  
#445076 Måste hålla med :geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).