Traktorer och processorer

startproblem sedan 2012

111 inlägg 47619 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

halvproffs  
#399388 Jadu, NilsEvert. Är imponerad av ditt tålamod och nyfiken på hur det kommer att sluta. Har grunnat på vad det kan vara och för mig lutar det åt startmotorn som går för sakta. För det verkar ju som resten är rätt.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

jannee  
#399392 Skicka på startmotorn 24 volt vid ett startförsök :mrgreen: , startar traktorn då är orsaken att startmotorn inte orkar bygga upp tryck = kannringarna läcker igenom = motorn behöver nya ringar.
"Troligtvis" håller startmotorn för i alla fall ett försök :oops:
I min ungdom startade vi en del sexvoltare med tolv volt, startmotorerna höll. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

tallen100  
#399407 Jo den håller, men kom ihåg att koppla bort generatorn.

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

tallen100  
#399408 Men lutar nog antingen åt att startmotorn inte ger tillräcklig snurr, eller att insprutningen står fel :geek:

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#399454 Helt rätt den går till man stannar den fast startar inte utan en liten dutt spray även då den är varmkörd. Vilket tyder på att den får för svagt insprutningstryck av pumpen, skall försök hitta en annan pump. Nej bogsera igång lär inte gå då Agtiomatic växellådan gör att det slirar där tyvärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#399459 Kan skicka en film på mitt senaste startförsök imorron kväll får Ni se vad ni tror om snurren på starten. Ja mitt tålamod är stort för jag är nybliven pensionär och har bara traktorn i huvudet nu. Har mest haft traktorn att köra ut våran ved nere i Skåne. ca 7mil dit.

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

jannee  
#399464 Jag är (inte) hundra på att motorn är förstörd av detta duttande med startspray. 😈
Kunde du ta ett komprov så gjorde nog den mätaren knappt utslag när du kör på starten.
Eftersom motorn går helrätt eller fint när du väl fått igång åbäket bör det inte vara fel på insprutningen.
Försök gärna spela in med ljud :grin:

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

tallen100  
#399470
jannee skrev:Eftersom motorn går helrätt eller fint när du väl fått igång åbäket bör det inte vara fel på insprutningen.
Försök gärna spela in med ljud :grin:

Hm det kan räcka med att den sprutar in en millesekund för tidigt eller försent, den kan då gå som den ska men vara omöjlig att starta. Men å andra sidan är pumpen orörd så ska inte tändningen ändra sej :???:

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

tallen100  
#399471 Har för mej att 0,5 mm vridning av pumpen gör 2 gr.

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#399522 Pumpens inställning är aldrig rörd av mej har ägt traktorn sen 1985, fast inte kört mer än 600 timmar på dessa år. Totalt har den gått 5500 tim. Troligen har den gått för lite, det är inte heller bra, då bildas rost i pumpen med den nya dieseln .Skall hälla lite 2t olja i bränslet om ny pump kan hittas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

skogsjan695xl  
#399525 Innan du hittar på å byter pump å massa dyra grejer mer.
Gör ett försök med startmotorn ist. Den kan verka gå bra men den har inte nog med kraft för det där lilla.
Vi har som jag skrivit tidigt i tråden haft liknande problem med våran IH.

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#399526 Jag ska testa startmotorn kanske den saknar det där sista snurren som får motorn att tända. För pumpen levererar bränsle ialla fall, så jag lugnar mej med den, har två fulladdade batterier plus en sk booster. ska ut nu och testa. Med vänlig hälsning Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399534 Kan vara ett enkelt fel som inte hittas med en gång. Har själv misst dålig startmotor och även dåliga kabel anslutningar. Flera gånger tyvärr. I mitt fall kanske man skall köra maskinerna oftare[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

Bosse1  
#399567 Verkar vara viktigt med rätt matartryck i dessa pumpar och att det inte läcker ur.
Blev en cav igen :oops:

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=188&t=94651

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#399607


Startade den med lite startgas, stannade den, sen var den lika omöjlig igen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).