Jakt och Fiske

Kajor intar vår tomt

24 inlägg 10909 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kajor intar vår tomt

husqvarna_med_sthil  
#399272 Egentligen inte direkt jaktrelaterat men efter att ha googlat andra med samma problem så är lösningen jakt så jag tar det här så får moderator flytta tråden om det blir fel.

Det har alltid varit kajor till och från häromkring, de sitter på lägdar och ladugårdstak men i år verkar de ha gått till på allvar. Jag har dessutom utökat min odling i år och samtliga körsbärsträd, plommonträd och bärbuskar verkar ge ordentlig skörd. Igår morse när jag for iväg för att slå lite hack var det hundratals kajor bara utanför bron här hemma, himlen blev mer eller mindre helt svart när de drog iväg och idag, nu på morgonen lika illa.

Att smyga på dem får jag anse vara omöjligt. Tar jag i dörrhandtaget drar de till väders direkt. När bären mognar lär vi inte få något själv om detta fortgår.

Jag antar att det finns ganska många här på skogsforum som har upplevt samma, nu tänker jag knäppa en av dessa och se om det hjälper. Tänker bygga ett riktigt gömsle i snåren på gränsen till tomten sedan går åtminstonde en av dem till kajhimlen och sedan är det bara hoppas resterande hajar vinken.

Kan passa på att fråga om det finns några lika bra "mindre ljudliga" lösningar ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kajor intar vår tomt

jannee  
#399274 Jag brukar skjuta en för att senare hänga upp den, kajorna försvinner sedan samma dag eller dagen efter, efter att de taget ett ljudligt farväl.
Andra har fångat fåglar i fisknät upphängda för torkning, dock inte varit andemeningen.

Avatar Fallback

Re: Kajor intar vår tomt

husqvarna_med_sthil  
#399278 Tack för responsen ! Det finns ett tält under ena äppelträdet med ett extra regnskydd över i form av en presenning, det tror jag får bli mitt gömställe. Det har suttit uppe någon vecka och kajorna är vana att det finns där. Ska testa att skjuta en till kommande morgon får se om det blir lugnt sedan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kajor intar vår tomt

Elfving  
#399290 De är mer lättskjutna än man tror, sålänge som de inte fattar varifrån du skjuter. Faller en kaja ner ur trädet så reagerar resten ofta med att kraxa och högljutt försöka diskutera med den avlidne. Detta lockar till sig fler, tillslut sitter hela flocken på marken och det går att skjuta fler under pågående kaos. Jag brukar ha använt låghastighets .22LR (relativt tyst) och skjutit inifrån ett uthus.
På det viset kan man få tag i lite skrämfåglar.
Min erfarenhet är också att skrämfågeln inte alltid räcker mer än ett par veckor. Sedan kan de smarta individerna genomskåda.

Avatar Fallback

Re: Kajor intar vår tomt

husqvarna_med_sthil  
#399292 Jag ska testa att skjuta iaf en kommande morgon, skjuta med 22án liggande inne i tältet. Jag har lite långsamma 22-patroner som inte smäller så väldig. Ska bli lite spännande att se om jag får korn på någon av dem eller om de genomskådar min plan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kajor intar vår tomt

jannee  
#399293 Jag har helt motsatt uppfattning. Dock har jag använt mig av en äldre Husqvarna.
"Mina" kajor har i alla fall INTE återvänt samma år efter att de tagit farväl av sin hängande vän.

Avatar Fallback

Re: Kajor intar vår tomt

husqvarna_med_sthil  
#399297 Jag hoppas att dina upplevelser kommer att överensstämma med mina Jannee ! Nog för det varit lite kajor men det här är ju rent konstigt, hela gräsmattan mera svart än grön :shock: ... kan ge mig fagerlund på att imorgonbitti är det inte en enda av dem här haha... jaja bara försöka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kajor intar vår tomt

Göt  
#399299 Fågelskrämmor av den här typen har blivit populära inne i samhället här vet inte om det är den här sorten men det verkar fungera bra. Man har haft enorma problem med kajor, på uteserveringar t.ex.


http://www.uteprodukter.se/fagelskramma

Användarvisningsbild

Re: Kajor intar vår tomt

JensSkoog  
#399300
Göt skrev:Fågelskrämmor av den här typen har blivit populära inne i samhället här vet inte om det är den här sorten men det verkar fungera bra. Man har haft enorma problem med kajor, på uteserveringar t.ex.


http://www.uteprodukter.se/fagelskramma

Gjorde visit hos bekannta och dom hade hängd upp "Fågelskrämma Råvdjuret". Det hade
gjort slut på måsskit på terrassen, så det funkar.

Avatar Fallback

Re: Kajor intar vår tomt

husqvarna_med_sthil  
#399340 Nu blev det tidigare än väntat men de kom här i afton åter på visit, lyckades smyga ut hagelbössan mellan spjälorna på altanen och klippte en av dem. Blev en våldsamt skränande men de drog all världens väg. Ska se imorgon om det är lugnt eller om de är tillbaka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kajor intar vår tomt

jannee  
#399343 Häng upp den VÄL synligt, dina "vänner" kommer säkert åter, och då kommer det verkligen bli ett djävla skränande innan de drar för evigt, kan man hoppas. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kajor intar vår tomt

jannee  
#399394 Har det varit någon likvaka :grin:

Avatar Fallback

Re: Kajor intar vår tomt

husqvarna_med_sthil  
#399401 Nu "tappade" jag uppdraget en smula men runt 08 vaknade jag av kajskrän här utanför så jag tänkte nypa en till men de var alla borta innan jag hann komma ut... jag hoppas de nu lämnar oss ifred !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kajor intar vår tomt

halvproffs  
#399404 Skjuter man en kaja så har man ju inte minskat problemet utan flyttat det till ett annat ställe. Bygg en stor fälla, typ kråkfälla och mata med spannmål. Avliva kajorna när inga andra ser, varken kajor eller folk. En här i bygden tar bort runt 600st per år pga att dom hackar sönder ensilagebalarna. Fortfarande stora flockar här så att sova med fönstret öppet är svårt om man vill ha sovmorgon.

Avatar Fallback

Re: Kajor intar vår tomt

husqvarna_med_sthil  
#399433
halvproffs skrev:Skjuter man en kaja så har man ju inte minskat problemet utan flyttat det till ett annat ställe. Bygg en stor fälla, typ kråkfälla och mata med spannmål. Avliva kajorna när inga andra ser, varken kajor eller folk. En här i bygden tar bort runt 600st per år pga att dom hackar sönder ensilagebalarna. Fortfarande stora flockar här så att sova med fönstret öppet är svårt om man vill ha sovmorgon.


Jo du har helt rätt och det är jag som tar en genväg men just denna gång unnar jag mig det för att få undan problemet tills jag har tid att jaga predatorer.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).