Trädfällning (arborist)

Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

30 inlägg 29335 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

SWIN  
#399145 Helsant!

Dom hade även hällt växtgift i hålen, stod en gammal burk med nästan oläslig etikett i deras förråd.

Därav det svampiga innanmätet i träden...

Ett äldre par, som enligt egen utsago hade "fört krig mot naturen" - kemisk krigföring, bland annat.

Detta mot rejäla träd, som bara växte några meter från huset.

Ja ja - finns ju försäkring för sådant... :roll:

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

svampbob  
#399159 Går det att försäkra sig mot dumhet?

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399161 ikkje at eg har noke med det men på generellt grunnlag synes eg at du jobbar for billig viss du berre tar veden som betaling når du tar ned trer hos folk. Kunne kanskje gjort det dersom det var snakk om veldig fine bjørker men ellers trur eg at eg ville hatt betaling og det trur eg dei fleste vil forstå.

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

Carlfritidshuggare  
#399172 Tack för den återupptagna tråden och bekräftelse på något jag sa till en arbetskamrat. Hon har träd vid tomten och hade fått rådet att ringbarka så att det skulle bli lättare att ta ner trädet. Jag avrådde å det bestämdaste vare sig jag blir den som fäller eller annan. Tydligen en inte helt ovanlig uppfattning att det är lättare att fälla döda träd än levande.

Användarvisningsbild

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

Peteflamingstar  
#399173 Ringbarkning ja... Tog ned några stora aspar på en tomt i vintras varav de flesta var ringbarkade sedan säkert 10 år tillbaka. Det fanns nog lite liv kvar i dem, aspar är sega, men veden där jag skulle såga var i princip helt död. En av dem lutade mot grannens uthus, men som tur var gick det att få den lite snett bredvid. Det filmades faktiskt, ska se om jag lyckas lägga upp den på nätet.
Så avråd alla från ringbarkning!!

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

alias  
#399174 Enda fördelen med ringbarkning är minskad mängd stubbskott, men någon fördel vid fällningen innebär det absolut inte.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

tallen100  
#399175 Inget fel i att ringbarka, bara man fäller i rätt tid. :geek:

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

Hema  
#399200
svampbob skrev:Går det att försäkra sig mot dumhet?

Drulleförsäkring? :)

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

Carlfritidshuggare  
#399201
tallen100 skrev:Inget fel i att ringbarka, bara man fäller i rätt tid. :geek:


Det vill säga snarast efter ringbarkningen?

I det här fallet tror jag det är fråga om björk. De ger väl just inga stubbskott?

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

Hema  
#399206 Skulle man inte kunna bruka ringbarkning som en form av ståendesyrafällning? Alltså att man ringbarkar och när löven gulnat, fäller man trädet? Så förenklar man arbetet runt kvistningen slipper ha trädet liggandes på backen. Samt att veden blir lite torrare.

Men att ringbarka och sedan inte göra något inom en snar framtid, ja det är ingen bra idé.

Användarvisningsbild

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

Peteflamingstar  
#399221 Björk skjuter stubbskott, asp rotskott! Sen huruvida ringbarkning minskar rotskotten på asp tvivlar jag på, har man ett aspbestånd tror jag på successiv utglesning istället.

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

tallen100  
#399225 Ringbarkning på asp funkar bra, det kan ta upp till ett par år innan aspen dött och kan fällas... det är alltså inget som går på ett par månader.

Användarvisningsbild

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

Göt  
#399231 Håller med tallen det är det naturliga sättet att döda Asp

Annars finns det pluggar man kan sätta i stubben efteråt

Svavelsyra strök min morfar på på 50 talet vet inte om det är lagligt längre

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

SWIN  
#399263 Ingen annan som får rysningar av människor, som hällt dioxinbaserat bekämpningsmedel i borrade hål under ett antal årtionden, tills träden är indränkta och svampiga i veden :shock:

Och sedan göra allt för att försöka dölja vad man gjort.

Kommer nog bli ett antal nya cancerfall om några år i omgivningen där den veden eldas....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597978 Gud.
Man får mardrömmar över hur korkade människor det finns.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).