Gallring

råd sökes om liten ek-gallring

29 inlägg 12158 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

H-kan  
#399148 Närbild på den stora. Tumstocken är tyvärr bara på en meter.

1468320551_image.jpeg

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: råd sökes om liten ek-gallring

jannee  
#399162 Dina ekar är mer värdefulla än vad du kan ana :!:
Kan du få rotstockarna 260 cm har du diamanttimmer.
Svär själv ve och förbannelse när jag kvistar upp en ek, men lönsamheten är god - minst sagt.

Avatar Fallback

Re: råd sökes om liten ek-gallring

torpöbo  
#399166
hlb skrev:Ekstolpar håller i 20 år, (bättre än tryckta). Använd bara kärnan i jord, inte svallet. Jag har 3000 stolpar "i drift" sedan 40 år.


Ja, men om du har en ek med dimensionen 1 m så blir det väldigt mycket spill om du bara kan använda kärnan i jorden :)
Iaf så är min erfarenhet att ekstolpar oftast är stenhårda ovan backen där de är torra, men att de ofta går rakt av i höjd med marknivån.

Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

H-kan  
#399171 Jo så är det, de går av, men vad gör man...

Jag har två ekar, inte så hysteriska som dessa senaste, som rasade för någon säsong sedan. Den ena är 60 cm i diameter och har rak stam i 5-6 meter. Den andra har kanske 2 meter rak stam, men är grövre. De har ju tyvärr legat då jag inte har orkat ta hand om dem. Dem kan jag inte säljas i högsta kvaliteten så de får jag nog såga till eget.

Jo, det kanske blir större utbyte än jag tror. 2 kvistfria 80-cm diamantstockar torde ju inbringa 14000 typ. Ni får hålla tummarna att våra stora vi skall ta ner är spikfria.

   TS
Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

JensSkoog  
#399219
H-kan skrev:Jo så är det, de går av, men vad gör man...


Du kan göra som min bästefar gjorde. Han gjorde stolpar av ekgrenar och småekar og han gjorde dom extra långa, och när dom gick av spetsad han ånyo och så hade han fortfarande stolp som höll i många år. Innan han satt dom i jorden, fick dom stå i en tunna med trädtjära halvblandat med terpentin en tid.

Avatar Fallback

Re: råd sökes om liten ek-gallring

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399234 Ekstolp blir bäst om den klyvs. De sågade ytorna drar fukt som svampar. Morfar spräckte Ekstock med slägga och kil, jag körde upp någon kubik med vedklyven istället.

Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

H-kan  
#399238 Vi har haft sågade och klyvda. Men iom att man måste såga spetsen även på de klyvda så ruttnar den ändå i backen.

När vi övertog stället har vi hittat alla varianter. Alla överlever ovan mark men ruttnar nertill.

Långa stolpar är en bra idé.

   TS
Avatar Fallback

Re: råd sökes om liten ek-gallring

Tosca  
#399264 Handhyvel för att vässa spetsen kanske?
Det finns ju elektrisk.

Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

JensSkoog  
#399273 Nu blir ju det här ochså en tråd om stolpar, men det är ju naturligt eftersom det handlar om vad använda eken till.
Om det inte är jättemånga stolpar som ska spetsas går det ju bra med en vass snickaryxa. :wink:

Senn är det ju inte alltid behov för spetsning. Själv gjorde jag en stolpedorr när jag skulle ha ner ett stort antal stolpar på jobben. 70cm långt rundstål, 2 1/2", spetsad med en ring påsvetsad. Slo den ner med slägga och senn kakkade jag lite på sidan så gick det fint att dra den upp. Då gick hemgjorde stolpar av en ner utan spets och dom står fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

H-kan  
#399279 Mkt stolp blir det :-)
Jag lånade en spikfinnare igår. Som en metalldetektor. Jag skall mäta om de stora för jag tror att de är helt rena. Det skulle innebära en vinst. Vi letar upp nåt monster till och dessa låter jag huggaren ta och de säljer vi. De som sågverket här i kroken klarar behåller vi dvs de klenare. De flesta träd är ju 20-28 cm och de ger inga pengar. Annat mög som fyra granar, tre tallar, två aspar etc får antingen gå till sågen eller eldas upp. En del grenar är ju tillräckligt ok för att bli nåt.

Herrejösses vilket projekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

Houthakker  
#419453 ¨Vart är detta någonstans? Är intresserad i längre stockar....
Vad det gäller ekstolpar, går bra att såga men.... låt dem lufttorka några år innan Du slår ner dem i backen!
Mvh Patrick Postma

Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

H-kan  
#420164 Det blev bara 6.5 m3 fub ekvirke och det åker iväg till Kährs.
Jag fick också ihop knappa 30 fub energived, stolpämnen och lite krafs som jag tar till sågen.
Det roliga är att stolpämnena indirekt är värt mer än ektimret. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: råd sökes om liten ek-gallring

Tosca  
#425596 Ja, förädling i egen regi är värdefullt.

Avatar Fallback

Re: råd sökes om liten ek-gallring

stektlök  
#425645 Rolig tråd !
Intressant.... hoppas ditt eget virke blir bra till vad det än blir :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).