ATV och UTV i skogen

ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

35 inlägg 15976 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

Hema  
#398609 Så du menar att min atv vann? :grin:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

tallen100  
#398618 Men axwell, du kunde väl ha tagit mopeden och gjort en ring med :wink: , nu kommer fyrhjulingsfantasterna att bli kaxiga :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

axwell  
#398621
Hema skrev:Så du menar att min atv vann? :grin:


Hoppla,minitraktorn inkl. griplastarvagn vänder på en väg som är drygt 1 meter smalare än enbart(utan vagn) din Yamaha ATV behöver.

Rond 1 med griplastarvagn står 1-0 till Yanmar, vill Yamaha lämna walkover i den avdelningen.

Fortsättning följer senare med enbart dragfordonet.

Yamaha ATV 550 har en hjulbas på 125 cm, minitraktor Yanmar 135 cm, båda är lika breda 135 cm.

Så @tallen100 tror du som jag att minitraktorn utan vagn kan vända med en innerdiameter på ca. hälften av det Hema uppgav?

Ringen gjorde jag med hjälp av ett rep, 320 cm plus pinne i mitten för att visa hur mycket plats en av de bättre ATV behöver.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

tallen100  
#398623
axwell skrev:Så tallen100 tror du som jag att minitraktorn utan vagn kan vända med en innerdiameter på ca. hälften av det Hema uppgav?

Ja tror du grejar det :geek: ATV:n får pisk rejält iaf :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

svampbob  
#398637 Jag tror att Notarius publicus måste göra göra ett besök hos Axvell :lol:

Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

axwell  
#398648
svampbob skrev:Jag tror att Notarius publicus måste göra göra ett besök hos Axvell :lol:


Välkommen, då kan vi få testresultatet dokumenterat med rörliga bilder. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

svampbob  
#398650 Jag är i Timrå hela sommaren så någon kväll till veckan passar det säkert.

Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

axwell  
#398652
svampbob skrev:Jag är i Timrå hela sommaren så någon kväll till veckan passar det säkert.


Klart.se tror på lättare nederbörd, SMHI ihållande regn mot slutet av veckan.
Skickar PM.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

totte  
#398701
halvproffs skrev:Dags att dela tråden?


Klart dags, så gjort.

Användarvisningsbild

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

totte  
#398702
axwell skrev:totte, kan delar ur ved/timmerkörning med ATV flyttas hit ?


Det gick bra, hade först delat till egen tråd innan jag läste den här.

Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

axwell  
#399110
1468271686_dscn1434.jpg

Lugn @Hema , det här lasset skulle bara 50 meter

De grövre stockarna är kortare än 3,5 meter så medellängden runt 4 meter.
Även om det är mycket luft i lasset vore det väl riskabelt att låta en 300 kg:s ATV ge sig ut i verkligheten i några brantare passager.

Minitraktorer har nästan alltid en utväxling som är lämplig för både motorbroms som dragkraft och styrning, smyger över stock & sten istf. att satsa med extra fart.
Den här vagnen dras av en ca 1200 kg tung 3 cyl. diesel med 9 växlar framåt, 3 bakåt. Ännu vanligare med 12 resp. 4 växlar.

Där har vi tryggheten kontra ATV som är överlägsen i 0-80 kmh. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

Hema  
#399198 Ja med odriven kärra kan det vara olämpligt med så stora lass, om markerna är kuperade. Driven vagn med broms är att föredra, om man väljer ATV. Tyvärr är de vagnarna långt ifrån gratis..

Användarvisningsbild

Re: Sv: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

svampbob  
#399232 Uppmätt till 3,55 i ytterdiameter.

Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

axwell  
#399242
svampbob skrev:av svampbob » 10 min
Uppmätt till 3,55 i ytterdiameter.


Ja och innerdiametern för bakhjul ca. halvmetern, ungefär en sjundedel av Hemas 3,4 meter. :mrgreen:

Den största praktiska fördelen är att kunna lita på att det går att sno runt med vagnen utan omtag om en väg är 5 meter bred :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

Hema  
#399246 Jaha vi gick den vägen trots allt. Jag trodde vi skulle jämföra äpplen med äpplen. Men jag får väl se till att koppla ur 4x4 och spinna runt med röven o göra en mätning jag med..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).