Skogsmiljö och Trädlära

Klägg, Broms, Gråmunk, Boskapsbroms, ?

19 inlägg 24124 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klägg, Broms, Gråmunk, Boskapsbroms, ?

Fredrik  
#398951 Sommar är tiden för flygfän. Flugan på bilden nedan har jag inte riktigt korrekt namn på. Vi kan nog kalla den både klägg, broms och har även hört gråmunk och också hästfluga. Vad kallar du nedanstående fluga, eller är det till och med så att du har korrekt och mer info om kläggen, bromsen eller gråmunken?

Jag gissar att lokala namn förekommer och namnen ovan kan vara värmländska.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, ?

Erre  
#398953 Broms, hästfluga och blinning hör man här.

Användarvisningsbild

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, ?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398954
Erre skrev:Broms, hästfluga och blinning hör man här.


Jag slänger även in blindknagg.

Avatar Fallback

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, ?

jannee  
#398955 De stora djävlarna kallar jag för broms eller hästfluga. Finns också en mindre variant som jag kallar för blinning (blindning).

Avatar Fallback

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, ?

Elfving  
#398959 Brems är det dialektala namnet här. Finns säkert ett tiotal olika som går under samma benämning, ena elaka fulingar!

De där kommer från tillsynes ingenstans i början av juli, för att helt sonika försvinna samma vecka allihopa, tjugofem dagar senare eller nåt sånt (och tur är väl det).
Tro varför de bara finns under en begränsad del av sommaren?

Avatar Fallback

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, ?

tallen100  
#398961 Det där är en broms, gråmunk är ju en mindre variant som är gråaktig och lik en fluga... men svider lika bra som bromsen.

Användarvisningsbild

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398994 Regnbroms https://sv.wikipedia.org/wiki/Regnbroms

Blinning eller blindbroms https://sv.wikipedia.org/wiki/Blindbroms
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399004 Har du dresserat den så den sitter stilla för fotografering? :D
Hästarna är måttligt roade av att ha en sån flygande runt sig och dom brukar dyka upp när man står i skuggan o tvättar bilen, konstig att de inte blitt bulor på bilen när man viftat efter dom...

Användarvisningsbild

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, ?

JörgenO  
#399005 Jag körde min lilla röda Yanmar ca 10km igår och hade hela tiden sällskap av 5-8 "hästbremsar" som inte hade några problem att hänga med traktorns 10-12 km/h. De är som helt förälskade i traktorn o bryr sig inte om mig mer än när de landar o vilar på mina armar o ben (och håller på att orsaka trafikolycka när jag får panik och viftar o skriker).

Avatar Fallback

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, ?

Blivande snickare  
#399007 :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Sv: Klägg, Broms, Gråmunk, Fäbroms

Fredrik Reuter  
#399015 Hej och tack för alla inlägg - kanon!
Jag följde Nikings länkar men hittade inte den fluga som är på bilden högst upp. Men lite research på samma sida visade att detta högst troligt är en "Boskapsbroms" eller "Fäbroms" med det latinska namnet Tabanus Bovinus. Jag tror därmed att denna kan gå under namnet hästfluga på grund av detta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Boskapsbroms

Så nu har i alla fall jag blivit rikare på kunskap;

Fäbroms, Boskapsbroms, (ev hästfluga): Den största bitande flugan och också den på bilden ovan. Kan bli upp till 25mm lång, har ett högt surrande flygljud och honan har stiletter som hon slitsar upp huden med för att suga blod (ej hanen tydligen).

Blindbroms, Blinning, Fläckfluga: Den mindre av dem som ser ut som ett fläckigt jaktplan och vägrar flyga iväg när den satt sig (där av namnet blindbroms, den upplevs blind).

Regnbroms, Gråmunk: Den gråsvarta mellanmodellen som i alla fall är vanligast i mina trakter.

Boskapsbromsen på bilden ovan letade sig in i TV-rummet igår kväll under finalen i fotbolls-EM. Gjorde några förvirrande varv, gasade rakt upp i taket och singlade rakt ner i golvet och blev liggande på rygg. Förmodad död trodde vi men efter några minuter började den röra på sig och undertecknad fick agera bödel.

Precis som JörgenO så har jag liknande erfarenhet fast med gräsklipparen. De kan cirkla runt gräsklipparen och göra utfall mot framdelen. Har fått för mig att det är antingen värmeblåset eller koldioxiden från avgaserna de "går på", för mig är de inte så intresserade av.

Avatar Fallback

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399016 Är nog en kombo av värme o koldioxid som hetsar upp dom.
Har en vacker? Fälla för sånna hemma som består en stor svart boll som värms av solen och en tratt ovanför som avslutas i en genomskinlig behållare.
Tanken är att dom ska sätta sig på bollen, tycka den smaka illa o sen flyga uppåt i tratten tills dom hamnar i behållaren o sen dö för dom inte hittar ut igen, funkar faktiskt

Avatar Fallback

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, Boskapsbroms, ?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401654 Den stora som i facklitteratur heter Fäbroms kallar vi för Brems eller Hästfluga.
Den smala grå som skall heta Regnbroms (tror jag) kallar vi för Blinning.
Den på bilden skall nog vara en Blindbroms men farsan kallade den Gunnarsjöbo. Varför vet jag inte men någon hade väl träffat på någon från Gunnarsjö som var lite ettrig. :|

Avatar Fallback

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, Boskapsbroms, ?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401668 Någon som har erfarenhet av Guldögonbroms?
De biter hårt och är hård hudade. Kräver precisionsslag för att elimineras.
Har läst någonstans att det är honorna som " anfaller i blint raseri!"
Är det möjligen de som även kallas regnbroms?

Användarvisningsbild

Re: Klägg, Broms, Gråmunk, Boskapsbroms, ?

Fredrik Reuter  
#401715 Hej,
Guldögonbromsen är ett annat namn för blinning och fläckfluga (läs mer ovan).
Jag tycker dessa är värst, de är snabba, envetna och det blir fula bett som kliar något enormt.

Bild på Guldögonbroms, blinning, blindbroms, fläckfluga
Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).