ATV och UTV i skogen

Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

24 inlägg 21561 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

broder tuck  
#398873 Har köpt en Tugger 2wd av -89 års modell. Drivpaketen är helt slut så jag skulle ha köpt nya kedjor och drev. Bytte växellådsolja på den. När jag tappade ur oljan (som förövrigt såg väldigt fräsch ut) så trillade det ut en liten metallbit... Ser ut att vara yttersta biten från "växelgaffel" (heter det så?)

Blir ett projekt för de dagar med dåligt väder.

Om någon vet vad det sitter för växellåda på den och var jag kan börja leta efter delar så vore jag tacksam. Samma sak om någon vet om vad det passar för drev på den? Dreven kan man säkert fixa med drevämnen eller borra/fräsa om befintliga drev med rätt delning. Utväxlingen är 12t fram och hela 85 tänder bak!
I och med att det var så liten produktion på dessa så är jag helt övertygad om att de köpt färdiga komponenter från några olika leverantörer.

Om det är någon som har övriga frågor och/eller information så får man också hemskt gärna skriva i tråden. Jag vill lära mig så mycket som möjligt om denna maskin.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

jannee  
#398876 grobosch.emv-ab.se/tugger.html

Användarvisningsbild

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

Göt  
#398890 Det är inte en sån här?

Avatar Fallback

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

broder tuck  
#398891 @Jannee
Tack men den sidan hade jag redan hittat. Tack och lov får jag väl säga för någon instruktionsbok hade föregående ägare inte koll på var den fanns.

@ göt
Nej men konstruktionen är väldigt snarlik. Rokon är dock mindre och lättare med mindre motorer. De gamla hade en tvåtaktare på 150cc eller liknande. De nya har en liten fyrtaktsmotor. Hade minst lika gärna kunnat köpa en Rokon om jag hade funnit någon begagnad. Rokon har även framfjädring på de "nyare" modellerna. Provkörde en Rokon på skogsnolia för några år sedan och har varit sugen på en sedan dess.

Tuggern är helt utan fjädring samt drivs av en Rotax 277, en vanlig skotermotor fast med endast 16hk. Större och tyngre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

Bagarn 57  
#440801 Hej !
Jag är helt ny i skogsforum och är intresserad av att få tag på en Tugger eller Rokon om det är någon som vet någon som kan tänkas vara till salu.

Avatar Fallback

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

broder tuck  
#453460 Nu har jag monterat nya drivpaket, väntar på kondensator och brytare. Så snart blir det väl provkörning. Skulle ha bytt styrlager också får kolla på det senare.

Skulle haft en ny (tandad) variatorrem. Men vet inte vad det är för rem. Ytteromkrets 890mm, bredd nu ca21mm men den är ju nött så kanske 22-24mm ny? Kollade hur långt den rullar på ett varv. Gjorde en markering på remmen och motsvarande på bänken. Höll remmen platt och rullade ett varv = 870mm. Har kollat runt på diverse sidor men inte hittat någon rem som passar. Väldigt tacksam för hjälp här. Alla förslag är välkomna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

broder tuck  
#453591 Hemma från jobbet idag pga magsjuka. Trålat internet och hittade en rem som verkar vara rätt. Orignal nr Comet 40-90 eller 203786a. Beställt så nu är det bara att vänta...

Drivpaketen som jag monterat för ett tag sen blev det lite pyssel med. 12t drevämnen från Momentum som fick stickas av i bakkant, hålet för axeln skulle göras större och ett nytt spår för krysskilen. Sen kapade jag själv en distansbricka ur det gamla drevet och la mellan drev och låsring så det håller sig på rätt plats hela tiden. 85t dreven handlade jag på norsjö moped, då det har 85t drev på deras elpackmoped! Visst fanns det drevämnen på momentum till dessa också men prisskillnaden var väldigt stor! Fick borra nya hål och skära upp centrumhålet större. För att kunna demontera det bakre 12t drevet utan att montera ur motor och växellåda (!) så tog gjorde vi ett hål i ramen istället så man kan montera och demontera drevet, även om det blir trångt. Anlitade vänner och vänners vänner till detta då jag inte har utrustning för att svarva, fräsa osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

Leroy  
#455601
1495094777_dsc_0510_1.jpg
Hallo!
Jag har en sån där manlig hoj, försökte få tag på variatorremmen för att ha i reserv men det var lättare sagt än gjort. Så har du monterat och kört med remmen?

Avatar Fallback

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

broder tuck  
#455695 Jag har precis fått hem remmen så jag har inte monterat den än. Tyvärr saknar min Tugger gnista så jag har inte kunnat köra den sen i höstas. Får se till veckan om jag tar loss gamla remmen då kan jag jämföra dem och återkomma. Har mycket annat jobb också som har tinat fram nu. :wink:

Haft din länge? Nöjd med den?
Har du bytt styrlager på den någon gång? Min är rätt glapp i styrhuvudet men jag har inte fått kläm på hur jag ska ta lös framgaffeln pga kardanen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

Leroy  
#455839 Jag har haft den i kanske 2 år. Tyckte att det var en intressant konstruktion och har haft den mest för att dra älg och vildsvin. Den tar inte lika mkt plats på flaket som en fyrhjuling och kommer fram även i trånga ställen.

Avatar Fallback

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

broder tuck  
#455881 Det är ungefär mina tankar också, fast vi har inte gris där jag bor. Blir väl att ta lite vindfällen där man inte kommer åt med traktorn och så.

Letade bra länge innan jag fann en Tugger. Det är faktiskt den enda som jag sett i verkligheten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

Ewol  
#464534 Här var det en till salu för er som letar :ymparty:

https://www.blocket.se/jamtland/Tugger_ ... ?ca=11&w=3

Användarvisningsbild

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

Bagarn 57  
#591571 Hej!
Jag köpte en Tugger våren 2017 men har inte använt den så mycket som jag tänkt eftersom jag varken är skogsägare eller jägare.
Jag funderar på att sälja den nu om det är någon som är intresserad!
Jag är tredje ägaren och ingen av oss har kört så mycket så den har gått knappt tio mil!

Avatar Fallback

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

Robertberg  
#591642 Var finns denna tingest?
Pris?
Bild?

Användarvisningsbild

Re: Tugger 2wd tvåhjulig tvåhjulsdriven terrängmotorcykel

Bagarn 57  
#591655
1571497605_img-20190730-wa0001.jpg
25000:- eller bud

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).