Traktorer och processorer

slangbrott i bom till niab 5-15 B?

57 inlägg 22887 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#398324 Hej, nu har jag tagit mig vatten över huvudet. En hydraulslang inne i utskjutet till vår niab behöver dessvärre bytas, står nu på gården och försöker dra ut utskjutet. Men när den nästan är ute från bommen(ca 2dm kvar) fjädrar det emot??? :???: Precis som ett par slangar satt kvar som man glömt lossa...är som ni säkert kan förstå tacksam för all hjälp :grin:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398328 Kan tyvärr inte hjälpa dig men är nyfiken på hur du tog reda på att det var slangbrott. Har själv en läckande niab men det är inte så mycket olja som rinner ut att jag tror det är ett tvärt slangbrott utan tror mer på en läckande packning. Så hur mycket rann det? Du får gärna rapportera hur/om du löste problemet!

Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#398330 Tja, det är naturligtvis svårt att säga till 100% att det är en av slangarna. Men av erfarenhet tyder det på det, återkommer när jag vet. Måste bara få ut Stickan först!!! 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#398331 Man ska väl inte behöva lossa tappen som håller själva kolven bredvid sågmotorn? Så att man drar med hela kolven när man drar ut Stickan...

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

Tosca  
#398343 Bilder kanske?

Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

alias  
#398344
frågande och vetande skrev:Man ska väl inte behöva lossa tappen som håller själva kolven bredvid sågmotorn? Så att man drar med hela kolven när man drar ut Stickan...


Nu har jag inte skruvat Niab, men som du förklarar det så låter det onekligen som att man skulle behöva lossa bulten som håller kolven för att få ut stickan - för kolven bör väl rimligtvis inte kunna skjutas ut så långt att du riskerar att stickan faller ur profilen den glider inuti?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398352 Du måste ta med kolven.
Slangen är en tvillingslag.rekomenderar en orginal för annars så får du byta nästan direkt igen noga på mm längd.

Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#398358 Tyvärr kan jag inte lägga upp några bilder. Men jag tror lösningen har kommit ändå tack vare Alias å SoG. Hade jag bara tänkt till, så visst ligger det till som du beskriver Alias. Och SoG bekräftade misstankarna (suck), tack för tipset med slangen. Ska fixa detta!

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

mikael_s  
#398389 Du behöver inte dela stickan för att byta slangarna. Jag har bytt dem flera gånger och så här säger mina noter att man kan göra (kommer ju aldrig ihåg hur man gör utan att skriva ner):

- I botten av utskjutscylindern, ta bort 3/8" slangarna till kvistknivarna och koppla ihop dem. Ta även bort nipplarna/adaptrarna.
- Lossa M8 skruven och blecket som håller 3/8" anslutningarna.
- Kör ut utskjutet till ca hälften och lossa insexskruven som håller främre rörpaketet på undersidan av utskjutet.
- Öppna luckan i kvisthuvudet och lossa främre rörpaketet från slangarna till kvistknivcylindrarna. Lossa även fästmuttrarna.
- Dra ut rörpaket och slangar

Kolla sprängskissen i manualen så ser du hur det sitter.
Slangarna är Hydroscand T1111, 1031-01-06. Inte en tvillingslang. Fetta in slangarna ordentligt vid återmontering!

Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398466 Bra att dom ändrat till det bättre.
Va som jag beskrev på dom första 5-15.Trodde det va samma.
Lycka till.

Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#398644
1467961310_wp_20160708_08_58_15_pro.jpg
Tjaha. Nu har man satt sig lite i skiten igen:(. Vilken av de två övre slangarna ska sitta på vilken adapter? Någon som vet. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#398679 Glömt och tacka för tipset Mikael, dock var jag redan i full gång med att dra ut stickan när jag fick ditt svar. En sak som går mig förbi är dock hur man kommer åt de två kopplingarna som är närmst själva cylindern?

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#398683 Lite mer info till bilden kanske:) modellen är en 5-15B från 2005. Och fotot är taget på ventilpaketet strax ovanpå sågnotorn. Vill inte gärna koppla slangarna fel. Och instruktionsboken är till ingen hjälp tyvärr...

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#398771 Tror jag ger mig på ett försök till då jag tyvärr inte lyckats klura ut det själv...kanske någon vänlig själ som kan ta ett kort på sin egen niab om inte annat?

   TS
Avatar Fallback

Re: slangbrott i bom till niab 5-15 B?

frågande och vetande  
#399894 Slutet gott allting gott! Måste väl skriva att det ordnade sig till slut. Inget roligt när slangen gav sig, men det är sådant som händer. Lite väl mycket att skriva om hur jag valde att gå tillväga, men om det är någon som ska ge sig i kast med att göra detta själv på sin niab så är det bara att höra av sig. Kanske kan ge något tips som kortar ner arbetstiden något. Och hur man undviker vissa fallgropar längs vägen;)

Kan dock inte betona vikten av hur viktigt det är att slangen är rätt pressad (tyvärr gör många fel) och att man inte på något sätt har tvingat slangarna på plats. De ska ligga böjda och vilja ha den formen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).