Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 795973 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Hanatorp  
#398643
lfq skrev:Ja Jens, jag lämnar den till nästa gallring. Jag tar gallringen stegvis och kommer gå över området igen om något år. Det här området var varken röjt eller gallrat på 25 år och jag röjde bort allt smått ifjor.
I och med att det varit tätt och att det nu kommer att ligga utsatt för vind och snö vill jag få det mer stabilt. Man kan inte benhårt gå på gallringsmallar och vad andra gör. En granne som tydligen läst hur man gör var nere och ville få mig att gallra hårdare men det får anstå tills vidare.


Mycket klokt tänkt. Eftersatta bestånd som röjs eller gallras blir väldigt känsliga för skador av snö och vind. Man är så illa tvungen att göra flera försiktiga åtgärder.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#398654 Tycker nog att du gjort ett rejält arbete i vinter, Macho ..... :smile:
Virket hoppar ju inte direkt till vältorna av sig självt ....... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#398663
Hanatorp skrev:Mycket klokt tänkt. Eftersatta bestånd som röjs eller gallras blir väldigt känsliga för skador av snö och vind. Man är så illa tvungen att göra flera försiktiga åtgärder.

Det kan jag skriva under på, @Hanatorp .
Ett av mina värsta minnen från gallring är från 1989 då jag fick gallra till ved i björkskogen till en känning.
Att den var eftersatt är inte att ta i för hårdt - djungel av 12-15 cm i dia björkar på tio - femton meter. Ägaren krävde fem meter mellan det jag skulle lämna, och dum som jag var gjorde jag som han sa :mrgreen:
När våren kom, efter en vinter med blötsnö, fanns det inte ett enda rakt träd kvar. Allt sto i båge mot marken. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#398664 Det är nästan hopplöst att få någon ordning på björk som har stått för tätt för länge och fått rejält upphissade kronor. Även om du gallrar försiktigt så är det svårt att få det bra. Det gäller att röja i tid innan kronan blir upphissad.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

valtra900  
#398667 Vinterns gallringar klara.Mängden virke blev större än vad man trodde att man skulle hinna med.Resultatet Björkmassa 113 m3 Barrmassa 16 m3 Gallringen blev gjord med motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#405903
DSC_0656.JPG


Det är varmt i skogen idag.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

husqvarna_med_sthil  
#405918 Kört på jag också idag med städning och lövhuggning. Hade mulet på morgonen, sol mitt över dagen sedan började det regna vid 14-tiden.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#417116 Första riktiga gallringsdagen , upplega så man blir rejält blöt
Märks att det var ett tag sen, rejält sliten nu :roll:
1478620696_20161108_150421.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

saekb  
#417118 Ser mycket fint ut. Älgskador att ta hänsyn till? Vad betyder upplega?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#417121 Rikssvenska för snö som ligger i trädkronorna och kommer ned i nacken.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

jannee  
#417122 Upplega = upplagt för att inte gå ut och göra något i skogen :grin:
En del har det uttrycket bara för att det ligger lite fin pudersnö på grenarna :wink: - eller mycket med snö på grenarna :oops:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#417123 Ja, det var bösigt i skogen idag. Satt i en traktor och trampade till några vägar där det är lite blött. Hoppas det fryser på lite. Men i möra blir det nog lite huggning.
Det ska kännas lite efter första riktiga huggardagen, Sundelius ...... :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#417132
saekb skrev:Ser mycket fint ut. Älgskador att ta hänsyn till? Vad betyder upplega?

Här har älgarna sin favoritplats på vintern så i all röjning måste jag ta hänsyn till älgarna. Just det här beståndet har dock växt ifrån älgarna, ca 12 meters medelhöjd.
Så nu hoppas jag de äter upp maten jag serverar istället för de föryngringar det brukar massakrera som ligger intill detta bestånd

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#417246 Har nästan gjort klar en 1-a gallring, skulle köra fram virke i måndags och då välte för första gången vagnen. Fick upp den på hjul utan att någonting gick sönder igår eftermiddag. Kände mig precis som Seb skriver om i Tapio-tråden. Bilder kommer senare.
Som pensionär har man ju den förmånen att när det nu är upplega på skogen så sitter man hemma och eldar och kollar skogsforum istället.
Nu går hälsan i 1.a hand.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

saekb  
#417250 Är också nybliven men stressad pensionär. Ligger efter med det mesta. Men som jaktlaget sa: "Nu har du ju all tid i världen"??? Nu har snön kommit men med upplega (nytt ord för mig). Har 15 ha övergammal granskog. Man kan väl inte riva ner allt samtidigt? Mycket trevligt att vara inne på Skogsforum.
Skogsägare med 65 ha.
Min brist är väl att se när det är dags att använda röjsågen och utnyttja gallringsskördare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).