Motorsåg och handhållet

Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

85 inlägg 32648 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#398363 Tänkte nu över middagen här i Riga att det är kul att vi nu har en tråd där vi kan utväxla erfarenheter om makinslipning :-BD
Har ju varit rätt mycket om filning tidigare, men det finns ju några av oss som använder maskin och är rätt nöjda med det.

Jag tvätter ofta i lacknafta och använder en pensel eller borsta i tvättandet. Om dom är fulla av kåda och stelnat olja använder jag Jotuns penseltvätt ock varmt vatten. Funkar hyfsad.
Stor skil på att slipa rena kedjor och skitiga kedjor.
Efter slipning ger jeg kedjorna en dusch med olja och lindar dom in i papper.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398368 Håller med är också rätt nöjd med att slipa med maskin. Började inte så men på något sätt är det som att komma till nästa nivå. Det är t.ex. svårt att slipa djupt i skärtanden med en vanlig rundfil.

Ser att jag har lite att lära när det gäller kedjevård också, alltid trevligt att få tips från andra.
Kul att det finns intresse för detta och min film.

Samt trevligt med utbyte över Östersjön också.

Mvh!
Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398388 Formen på skärtandens yta är resultat av vinklar och stenens form.

Tittar man från sidan och inifrån tanden så ser man olikheter i hur stenen profilerats. Detta är en av de enskilt svåraste inställningarna att göra eftersom det vill till att man vet vilket resultat man är ute efter. DVS hur tanden ska se it när den är klar.

Det svarta kan vara skit, det kan även vara stål från tanden eller en kombo.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398406 Det är ju här man kommer in på det riktigt intressanta, att slipa med rätt vinklar och profiler.
Körde en kedja i en björk (hårt träslag). Kvistade och kapade upp den i mindre bitar. Hade då eggvinkel 70 grader.
Filade sedan kedjan men tog endast toppen av skärtanden och då med vinkeln 80 grader, tänkte spara lite på tanden:-).

Fällde sedan och kapade upp en tall några dagar senare. Tyckte mig då märka att jag fick trycka lite mer med motorsågen för att kapa upp tallen i bitar.
Sågen matade inte lika bra själv i träet efter denna eggvinkeländring.

Gjorde inget åt ryttarna i den andra slipningen.

Detta med eggvinkeln är intressant och och absolut något att titta på närmare och fördjupa sig i. Det borde finnas någon app för detta!

Mvh!

Martin

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JPW  
#398410
Mange skrev:Formen på skärtandens yta är resultat av vinklar och stenens form.

Tittar man från sidan och inifrån tanden så ser man olikheter i hur stenen profilerats. Detta är en av de enskilt svåraste inställningarna att göra eftersom det vill till att man vet vilket resultat man är ute efter. DVS hur tanden ska se it när den är klar.

Det svarta kan vara skit, det kan även vara stål från tanden eller en kombo.


Men hur illa är det om man slipar med skivan så djupt att profilen är klart nedanför tandens topplatta (heter det så?)? Då måste ju topplattan och en stor del av tandens sida slipas bara av den plana sidan av skivan och alla dessa delar av tanden bör ju då bli helt plana, helt oberoende av skivans profil. Det blir ju lite som att fila för hand med flatfil..? Eller vad missar jag här..?

Är det kanske rent av viktigt att slipytan i tanden blir rundad för att spånet ska vikas rätt? Skärpan på kromskiktet bör ju däremot vara oberoende av filens form..?

Jag fattar inte detta.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#398416 Har en översikt som visar skiveprofil och vinklar för olika tänder/kedjor. Ska se om jag får fotat den när jag kommer hem. Hela profilen unde skärytan är med och gör kedjan effektiv i jobbet med att få undan spånen. Har sett i sakta film här på forum hur en välfilat kedja rullar i hop spånen och drar den med.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398421 JPW.
Ska ge dig ett tankeexperiment.
En kedjeskip egentligen ett skärande verktyg som ska ta bort en av dig bestämd del av tanden. Ungefär som en kniv i en brölimpa.
Att sidan på klingan stöter emot tanden är en konsekvens av ett problem med arm och ledning. Som all ledning har det tendens att bli lite slirigt då det sätts under belastning.
Detta är i fallet med kedjeslip ingen nackdel så länge det inte går varmt. Det har en kylande effekt med eftersom ytorna inte är jämna och luft förs med.
Rätt profil ger exakt samma rundning som rundfil ger i botten av tanden vilket ser till i att spånet får möjlighet att rulla ihop sif och man får de där fina långa spånen som är lövtunna. Detta är en förutsättning för att spånutrymmet ska fyllas optimalt.

Profil och vinklar är ointressant om inte tanden är super vass.

Skärpan på topplattan blir svårare att få till ju närmare 90 grader man kommer i eggvinkel.
Hörnan som blir den skärande eggen blir starkare och mer slit tålig ju större vinkeln är.
Lyckas man få den riktigt vass vid 85 grader så blir den extremt hållbar. Att få en tunn egg som är 75-60 grader att skära är lättare och den blir slö fortare.

Det är ingen skillnad vilket verktyg man använder vid skärpning (förutom dess begränsningar rent mekaniskt), det krävs samma kunskap, intresse och erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398442 Funderat lite. Detta med att slipa djupt i länken ger spånet mer utrymme att rulla ihop sig och även att mer spån ryms i länken antar jag.
Sedan om man har jämnat till botten mellan skärlänken och ryttaren så kan även mer spån få plats där.
Borde väl vara viktigare ju längre svärdet är eftersom spånet transporteras längre väg innan det sprutar ut från kedjan.

Detta med eggvinkeln. En tvär vinkel, säg 80 grader även om man får den lika vass, borde också ge mer motstånd än en på 70 grader. Detta beroende på att spånet måste ändra riktning mer innan det släpper från trädet. Det rullar inte ihop sig lika lätt, mer energi går åt för att få det att släppa från trädet och tryckas nedåt mot botten av skärtanden.

Detta blir tydligare än om man jämför 45 grader mot 90 grader. Vid 45 grader så smiter spånet lättare under skärtanden. Vid 90 grader så hamnar spånet framför skärtanden och skjuts framför och spånet vet inte riktigt om det ska upp eller ned.

När man slipar med maskinslip borde det inte bli några höknäbbar alls, eller hur? Höknäbben bildas väl när man slipar för högt upp på rundfilen, rundfilen ligger för djupt i spåret och vinkeln längst upp på skärtanden blir väldigt flack. Detta är väl störst risk när man slipar utan filmall.

Med vänlig hälsning!
Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398508
MartinH skrev:Funderat lite. Detta med att slipa djupt i länken ger spånet mer utrymme att rulla ihop sig och även att mer spån ryms i länken antar jag.
Sedan om man har jämnat till botten mellan skärlänken och ryttaren så kan även mer spån få plats där.
Borde väl vara viktigare ju längre svärdet är eftersom spånet transporteras längre väg innan det sprutar ut från kedjan.

Det ska inte skadas nåt annat, inte sära i sidolänk eller drivlänk etc.
För att spånet ska få plats behöver det rullas ihop. är det för tjockt tappar man hastighet.
Optimalt sett ska tanden skära hela tiden i stock. Är det grovt så blir det fullt innan tanden är ute.

MartinH skrev:
Detta med eggvinkeln. En tvär vinkel, säg 80 grader även om man får den lika vass, borde också ge mer motstånd än en på 70 grader. Detta beroende på att spånet måste ändra riktning mer innan det släpper från trädet. Det rullar inte ihop sig lika lätt, mer energi går åt för att få det att släppa från trädet och tryckas nedåt mot botten av skärtanden.

Är den vass är det inga problem o skära tunna fiber även med tvär vinkel. Problemet blir att få det vasst.
MartinH skrev:Detta blir tydligare än om man jämför 45 grader mot 90 grader. Vid 45 grader så smiter spånet lättare under skärtanden. Vid 90 grader så hamnar spånet framför skärtanden och skjuts framför och spånet vet inte riktigt om det ska upp eller ned.
Är det grovt spån stannar det innan det skrynklar eller rullar sig och utrymmet slösas bort. Det blir som en ryttare.
MartinH skrev:När man slipar med maskinslip borde det inte bli några höknäbbar alls, eller hur? Höknäbben bildas väl när man slipar för högt upp på rundfilen, rundfilen ligger för djupt i spåret och vinkeln längst upp på skärtanden blir väldigt flack. Detta är väl störst risk när man slipar utan filmall.

Med vänlig hälsning!
Martin

Nej, risk att det blir fel finns alltid oavsett skärpnings typ. Att exempelvis ha fel klinga eller form på klinga är ett exempel. Vinklar som inte är justerbara ett annat.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398563 Tack för ditt svar Mange!

Håller helt med dig om att man inte ska skära så djupt att man skär i länkarna i botten av skärlänken. Också viktigt att hålla koll på länkens tjocklek, i basen av länken, när man närmar sig slutet av kedjans livslängd, framför allt om eggvinkeln är ned mot 65 grader.

Menar ändå att det finns mer utrymme för spånet om man slipat djupt i skärlänken samt jämnat till mellan skärlänken och ryttaren. Men om man har för tjockt spån så hjälper förstås inte heller det. Men möjligen kan man göra spånet lite tjockare, kedjan avverkar mer vid varje varv om det finns mer utrymme mellan skärlänken och ryttaren.

Skulle vara intressant att slipa några kedjor med olika eggvinkel och jämföra hur de avverkar. Allt annat lika samma motorsåg, övriga vinklar och så. Har några 13", 1,5 mm och 0,325" kedjor liggande. Men har inte möjlighet att testa detta nu.

Med vänlig hälsning!
Martin
Senast redigerad av MartinH fre 08 jul 2016, 09:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#398626
1467929475_usg_tabell_(3)_s.jpg

Skickar med en tabel som jag använder när jag slipar olika kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398659 Nu kanske jag slår in redan öppna dörrar men bara som förtydligande.

I Logosols slipkurs 1 på Youtube förklaras i början av denna film att det är framkanten, övre delen på skärlänken som gör jobbet. Det är den övre delen av skärlänken som är förkromad. Denna del ska hela tiden hållas slipad och vass och man ska inte vänta så länge så att kromet nöts ned och man börjar såga i järnet som ligger under kromet på toppen av skärlänken.

Bengt-Olov Byström förklarar i Logosols slipkurs del 2 varför det är så viktigt att löpande profilera mineral-, stenskivan med en sten. Han menar att den främsta orsaken till att en maskinslipad kedja inte blir lika vass som en handfilad är för att skivan inte profileras löpande. Det samlas metallrester i skivan som påverkar slipresultatet negativt. När skivan profileras, några tiondels millimeter av skivan tas bort, så flyttas skivans skärande del upp så att ren del av skivan slipar på toppen av skärtanden i kromet.

Bengt-Olov Byström menar också att man ska slipa skärlänken i den nedåtgående rörelsen, annars är det risk för råegg på skärlänken, se 8:30 in på slipkurs del 1. Man kan i den nedåtgående rörelsen trycka skivan lätt mot skärtanden.
Bengt-Olov Byström menar också 9:50 att det kan behövas flera slipningar av en skogskedja för att få den riktigt vass, jämfört med klyvkedjor som används till sågverk. En skogskedja är mer skadad och slipar man bort alla skador i ett moment, en slipning kan kedjan ta skada på grund av överhettning.

Bengt-Olov Byström kommer 1:45 in i slipkurs 2 också in på detta med diamantskivor och fördelen med dessa. En diamantskiva behöver inte rensas, profileras löpande som mineral-, stenskivan ovan. Det samlas inte smuts i diamantskivan.
Men mineral-, stenskivan kan fortfarande användas för att rätta till en kedja som blivit mer skadad, detta för att spara på diamantskivan.

Med vänlig hälsning!
Martin
Senast redigerad av MartinH fre 08 jul 2016, 11:43, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

MartinH  
#398660 Tack Jens!

Intressant att studera denna tabell.
Förstår det som att A det är eggvinkeln, B det är lutningen vid slipningen samt C det är skärvinkeln (hoppas det blev rätt med benämningarna på de olika vinklarna).

Har en fundering avseende lutningen (B) vid slipningen, vilken betydelse har den? Vad fyller denna lutning för funktion?
Har den mest betydelse när man slipar för hand eller?

Eggvinkeln A är väl plus och minus 40 grader från när apparaten står upprätt, vinkelrätt 90 grader mot kedjan? På Maxx-slipen skulle det bli att ställa in den på 50 grader (90-40) som jag förstår det. Det är en ganska flack vinkel.
Verkar vara lite olika, spegelvända graderingar mellan våra apparater.

Hur upplever du kedjorna med dessa inställningar på eggvinkeln?
Har du provat med att ställa in din apparat på 30 graders eggvinkel (vilket borde bli 60 på Maxx-slipen) eller ännu mindre och hur fungerar kedjan då?

Med vänlig hälsning!
Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

JensSkoog  
#398662 Hej Martin.
Jag upplever att kedjorna blir mycket bra med slipningen.

Slipar ochså åt andra, och många berättar att kedjan är bättre efter
min slipning, än den var när den var ny. (Men det är självklart från
folk som inte vet hur man filar :lol: )

Körer ofta kedjor två gånger genom, eftersom jag då undviker värme i tanden.

1467973838_usg_tabell_sp_(6).jpg


A är vinkelen på skivan (lutningen) och ger profilen på tanden.
C är vinkelen på tanden. (eggvinkel)
B är en justering av det som holler kedjan, och gör att man flytter hela anlägget
mellan +15mm och -15mm så att skivan "angriper" tanden bäst. Hade en
Stihl HOS som saknar den inställningen, och jag erfarer att USG gör
bättre arbete än HOS. :wink:

Upplever att 30 grader är en bra eggvinkel och att lutning 40 grader är bra.
Har provat olika vinklar, men 30/40 ger en bra allroundkedja :grin:

Användarvisningsbild

Re: Slipning motorsågskedja med slipmaskin MAXX-slipen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398684 Att få bättre resultat på slipat än filat är mer beroende på vem som gör vad än teknikval.
Slipning har begränsningar man inte kan göra nåt åt oavsett hur erfaren och kunnig man blir.

Filning har ingen gräns på hur bra det kan bli utöver filaren så vitt jag vet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).