Ny Teknik och Elektronik

Mobiltäckning i norra Sverige

23 inlägg 15798 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mobiltäckning i norra Sverige

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398607 Har inte direkt med skogsbruk att göra, men jag undrar hur det är med täckningen för telefoner och vilken leverantör man skall välja.

Har tänkt oss att åka runt i norr med husbil, kanske en vända i Finland och kanske upp till Nordkap. Har en mobil bredbandsrauter med kort för Telia som jag tar med mig så det är inget problem.

Men så var det telefonerna. Vi har 3-abonnemang och det lär inte fungera något vidare norr om linjen Karlstad - Gävle.
Har en gammal Samsung 2710 liggande som jag tänkte sätta ett kontantkort i, frågan är bara vilket jag skall välja.

Här finns ju många som har erfarenhet av mobiltäckningen i skogarna i norr som kanske kan ge ett råd. Är det Telia eller Net1 som är bäst?



   TS
Avatar Fallback

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398639 Jag skulle säga Telia, funkar på de flesta ställen, visst finns det svackor men överlag funkar det rätt bra.

Avatar Fallback

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

Tosca  
#398647 Hur skulle det vara med en utländsk operatör med låga roamingavgifter?
Då kan man ju ringa via alla tillgängliga operatörer.

Avatar Fallback

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

haggloader  
#398655 Om du ska ringa ska du använda en telefon som också utnyttjar 3G för då får du tillgång till ännu flera mobilmaster.
Givetvis är det Telia som gäller som operatör.

Användarvisningsbild

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398678 Uppe i fjällvärden är tele2 bättre enligt vad man själv fått erfara...

Telia är väl ändå det säkraste kortet.... Dock ej imponerad över täckningen... :/

Avatar Fallback

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398703 tackar! Misstänkte att det skulle vara Telia, men ville ha bekräftelse av de som vet. Tack!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

Bax  
#398760 I mina trakter har alltid Telia gällt, men nu börjar Telenor sticka upp och vara bättre t.o.m. på vissa platser

Användarvisningsbild

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

hlb  
#605929 Väcker en gammal tråd och lägger till södra Sverige. Telia kan inte längre fakturera kvartalsvis p. g. a. datasystemet. Kan man då lita till datasystemet för övrig verksamhet???
Företaget har smittats av några omogna ekonomer som tycker Telias strategi är att tjäna pengar på höga och många faktureringsavgfter.... och möjligen lite kriminell verksamhet i österled.
Nu till frågan. Hur bra täckning har Telenor idag för södra Sverige? Jämför jag täckningskartor för mina hemtrakter är Telenor väl så bra som Telia. Kan nog vara en god ide att skifta operatör. Erfarenheter från SFO-folk efterlyses.

Avatar Fallback

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

Tralsmo  
#605934 För egen del har Telenor varit bäst i snart 10 år. Håller till runt Värnamo.
På maskinerna har vi Halebop som är kopplade till nätet.

Användarvisningsbild

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605963
Tosca skrev:Hur skulle det vara med en utländsk operatör med låga roamingavgifter?
Då kan man ju ringa via alla tillgängliga operatörer.

Där har du den riktigt intressanta funderingen!
Här är ett reportage som provar det: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... g-i-skogen

Användarvisningsbild

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

JörgenO  
#605983 Intressant att läsa om de nationella roaming sim-kortet
Jag googlade men de verkar inte finnas att köpa, mer att delas ut av PTS vid nödlägen
Men det borde kanske fungera att köpa ett kontantkort från tex Tyskland som man kan ladda via nätet o använda i Sverige. Kostnaden blir ju samma som i Tyskland och kortet borde ju välja bästa signalen
Eller... idén är ju för bra för att inte kommersialisera så det kanske kommer. På sikt o med 5g tro jag vi får en utveckling som i USA där något bolag står för stolparna och operatörerna samsas om dem mycket tydligare än idag

Användarvisningsbild

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

ananders  
#605991
hlb skrev:Väcker en gammal tråd och lägger till södra Sverige. Telia kan inte längre fakturera kvartalsvis p. g. a. datasystemet. Kan man då lita till datasystemet för övrig verksamhet???
Företaget har smittats av några omogna ekonomer som tycker Telias strategi är att tjäna pengar på höga och många faktureringsavgfter.... och möjligen lite kriminell verksamhet i österled.
Nu till frågan. Hur bra täckning har Telenor idag för södra Sverige? Jämför jag täckningskartor för mina hemtrakter är Telenor väl så bra som Telia. Kan nog vara en god ide att skifta operatör. Erfarenheter från SFO-folk efterlyses.


Mitt abonnemang, vimla, använder Telenors nät och på min arbetsplats norr om Kristianstad är det bättre än Telia. Framför allt uppe i skogen. På min fastighet är det väl så bra. Inte minst är det prisvärt.

Användarvisningsbild

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605998 HLB! Du kan ju alltid testa med ett Telenor kontantkort i en gammal mobil och se om täckningen blir bättre...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

hlb  
#606003 Bra Niklas, men då får jag ha ett kontantkort från varje operatör, så jag har samma telefon, när jag jämför. Det utländska kortet verkar vara en god ide.
Här visar SFO sin riktiga styrka. Hoppas Telia läser, men det är väl fel sorts människor.

Användarvisningsbild

Re: Mobiltäckning i norra Sverige

hlb  
#606006 Tack ananders för väldigt nyttig info. Pensionärsrabatt och inga faktureringsavgifter. Släng dej i väggen Telia.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).