Skördare

Nybörjare fundera på att köpa tvågreppare

8 inlägg 5019 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nybörjare fundera på att köpa tvågreppare

kungsis  
#397973 Jag har en varierad skog och det är något som jag trivs med. Problemet är bara att det växer snabbare än vad jag hinner med och iom att jag är petig med hur min skog sköts, så infinner sig ju tanken på att skaffa t.ex en gammal tvågreppare (snok?). Jag tänker mig att de tar grovt, är enkla jämfört med modernare och har mindre krånglande elektronik. Vad tror ni. Är den en dum ide? Har aldrig ens suttit i en skördare :oops: . Är ju inte helt främmande för att skruva, ska väl tilläggas. Man kanske t.o.m kunde köra lite vindfället åt grannarna :smile:

Med vänlig hälsning
Kungsis



   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare fundera på att köpa tvågreppare

kungsis  
#398274 Ok, jag tolkar det som att det inte var någon strålande ide, men samtidigt så har ingen idiotförklarat mig 8) . Fast iden verkar iof falla på att det inte verkar finnas några till salu. Är de skrotade för att kunna använda delarna till de vanligare skotarna tro?

Med vänlig hälsning
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare fundera på att köpa tvågreppare

skogsjan695xl  
#398283 Skulle jag vara du skulle jag satsa på en 911 eller en 1270b.
Lätt att få delar och många som kan dom maskinerna.
Går fint att både gallra och slutavv med de maskinerna.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare fundera på att köpa tvågreppare

Beavern  
#398301 Är du nogrann med din skog skog och vill få ut bra värde ur den är nog en engreppare av lite nyare årgång att välja. Du får en helt annan mätning med en engreppare, mindre kapaprickor och kan köra "allt" med en engreppare i rätt storlek.
Sen hsr jag svårt att se att en tvågreppare går att få cerifierad vilket är mer eller mindre ett måste om duvska kunna sälja ditt eget virke och framförallt om du ska kunna hugga åt grannarna och de ska kunna sälja virket.
911 och 1270 som nämns ovan samt 560,h14 och Ergo är maskiner i storlek som skulle passa det du beskriver[emoji4]

Avatar Fallback

Re: Nybörjare fundera på att köpa tvågreppare

kungsis  
#398383 Ok, måste även maskinen man använder vara certifierad :surp: . Men det kan väl ändå inte stämma. Om jag kör ut skogen med min gamla Fiat 680 så skulle inte det vara ok?
Tack för tankarna, men de maskiner ni har tänkt er blir för dyra både i inköp och underhåll tyvärr. Jag har ju inte tänkt mig någon större inkomst, utan bara kunna ta vara på egen skog enligt mina tankar.

Med vänlig hälsning
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare fundera på att köpa tvågreppare

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398384 Nej man klarar sig fint utan certifiering.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare fundera på att köpa tvågreppare

Beavern  
#398395 Du klarar dig fint på din egna fastighet om du ej har certifierat din fastighet.
Dock kan du ej köra åt någon annan som ska leverera sitt virke till någon av de seriösa köparna utan att vara certifierad.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare fundera på att köpa tvågreppare

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398396 Den dom pratar om kapsprickor på 2-greppare har aldrig sett en Ösa 707 i jobb...
En 2greppare är svårslagen i stormskog,tyvärr är det lite problem med datorerna till 707 -orna,får inte att ersätta med andra datorer likt engreppare,uran Alftaprodukter är väl dom enda som kan reparera befintliga datorer.
Däremot 706 processoraggregaten så har en reläautomatik som en kunning eltekniker kan hålla igång hur länge som helst.
Så leta en 706-260,så har du en maskin som får 50 år till :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).