Skotare

Stornalle

102 inlägg 57980 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39684 Sista skiftet jag körde med Lill-nallen var en tallgallring på 800 m3fb. Med två anställda huggare blev det krav på att maskin skulle gå även kylslagna dagar. Det fanns ju bra tre väggar original och dessutom några rutor borta. Det blev byte till en fabriksrenoverad 462 nylackad i Ösa- färger. Då var man kung!

Rottne skotare
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39691 http://www.blocket.se/vi/18745066.htm?ca=16_s

Här är en STORNALLE
Senast redigerad av valmet901 sön 20 sep 2009, 15:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#39692 Her er en link til orginal salgsbroshyr på en stornalle från 1969
http://www.volvo.com.cn/NR/rdonlyres/75 ... 946903.pdf

Avatar Fallback
backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39702 Kom på att första nallen jag körde inte hadde navrduktion och spärrad låg etta den var ju dubbelt snabbare på väg men mycket sämre i skogen
Nallen fans även med driven vagn och då var man inte så beroende av att ha medar när det blev ca 70cm snö.Med medarna blev vagnen tippigare men det var lätt att resa den med styrningen genom att vrida och smyga frammåt
Utan last var det svårt att styra vagnen for som en svans sidled och traktorn gick rakt.
Titta på boggiens böjning och fästpunkter på bilderna på stor nallen en konstruktion som går lätt att dra över hinder.
forts följer

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39705 Körmässigt påminnde dom lite om Mini-brunetterna. Kranen på taket och gick nästan på vatten. Grunnar fortfarande på om ingen kunde börja nytillverka nåt liknande.
Traktorkropp, motor låda bakaxel 200'
Band och bandställ 100'
Midja 50'
Hytt m.m 100'
Griplastarvagn av bättre sort 200'

Det bleve en gallringsskotare motsvarande en 810 till en tredjedel av priset.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39707 Ser ut som maskinen i broscyhyren varit med om en liten olycka. Kolla taket där blocket sitter samt avgasröret!

stegmaster skrev:Her er en link til orginal salgsbroshyr på en stornalle från 1969
http://www.volvo.com.cn/NR/rdonlyres/75 ... 946903.pdf

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39708
Bild

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39716
backman skrev:Kom på att första nallen jag körde inte hadde navrduktion och spärrad låg etta den var ju dubbelt snabbare på väg men mycket sämre i skogen
Nallen fans även med driven vagn och då var man inte så beroende av att ha medar när det blev ca 70cm snö.Med medarna blev vagnen tippigare men det var lätt att resa den med styrningen genom att vrida och smyga frammåt
Utan last var det svårt att styra vagnen for som en svans sidled och traktorn gick rakt.
Titta på boggiens böjning och fästpunkter på bilderna på stor nallen en konstruktion som går lätt att dra över hinder.
forts följer


Detta var intressant!

När man tänker efter lite så måste det vara svårt att svänga med dessa maskiner, midjan måste ju tvinga framhjulen att kana i sidled.

Kunde det inte bli lite problem att köra i kuperad terräng, tänker främst på att stenar och stubbar tar emot då man ska svänga.

Dessa makiner är väl i första hand konstruerade för att köras i snö?

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39722 Inte alls. Det blir precis som när en modern åttahjuling svänger. Skillnaden är ju bara att banden sitter fram istället för bak.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39725
Skogsola skrev:Inte alls. Det blir precis som när en modern åttahjuling svänger. Skillnaden är ju bara att banden sitter fram istället för bak.


Men det känns som att en modern blir lite annorlunda.

Jag menar att vridpunkten på en modern sitter i mitten av framdelens boggie, medan på en nalle sitter den någonstans vid traktorns bakaxel.

En liknelse är att koppa midjestyrning till en vanlig jordbrukstraktor och ha kvar framhjulen.
Känns som att påfrestningen på framhjulen blir större på det sättet mot att man tar bort alla fyra hjulen och monterar en boggie med infästning vid traktorns mitt.

Eller är jag helt ute och cycklar :?

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39731 Förstår hur du tänker men om du ser på bilden så sitter bandens spännhjul betydligt närmre bakaxeln än vad framhjulen gör på en konventionell traktor.
Men visst fanns det risk att banden ville kränga när man svängde max men det berodde nog på att däckens form inte var avpassade för band.

Avatar Fallback
stihl  
#39774 Jag såg att Pensionär nämde skogsboxer. Hur var den att köra? Är det ingen som har erfarenhet av drivax eller sm462 intresant det här med gammla skogsmaskiner byggt på jordbrukare.

Användarvisningsbild
totte  
#39793 Vad trevligt med lite bilder, nu vaknade minnet, såna har jag sett när det begav sig. Man tyckte dom såg grymt imponerande ut.

Avatar Fallback
stihl  
#39836 Ni pratar om navreduktion och spärrad etta var det bara en växel +back på den modellen eller?

Avatar Fallback
backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39868 Det var en vanlig 5växlad låda +en så kallad höglåda o låg manuell koppling lika som på en jordbrukstraktor. Jag hadde inga problem med styrningen om man tittar på viktfördelningen så när maskinen gick olastad är det lite tryck på bakhjulen vilket gjorde att bakändan kunde glida lite det blev inte så stelt som man tror och med lass lätta framhjul.Med dåtidens mått så var det en bra traktor med en dålig komfort i dagens läge vore det problem kopplingen och kranreglagen
Produktions mässigt låg Nallen och Drivaxen ganska lika Båda hadde sina bra och dåliga sidor. Men ett är säkert Maskinen blir inte bättre än föraren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar