ATV och UTV i skogen

ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

35 inlägg 15974 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vändradie ATV - minitraktor

axwell  
#398255
Hema skrev:Vagnen bör väl inte lastas mer och om vi snackar vägtransporter, kommer ATVn köra 8:or kring en traktor. Allt beroende på situation. :)


@Hema du har en poäng, ATV:n kan göra större åttor med högre hastighet när den används som lekfordon.
Minitraktorn behöver inte åka så fort, vänder runt i ATV:ns innercirklar på samma tid. :mrgreen:

Alla åker inte Polaris, ännu färre använder "turfen", lätt att se var ATN:n gjort sina åttor. :roll:



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Robbanhög  
#398277 Använder man bara drivningen på vagnen så blir det inte ett märke ens i den torraste gräsmattan [emoji8]

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#398281
axwell skrev:
Hema skrev:Vagnen bör väl inte lastas mer och om vi snackar vägtransporter, kommer ATVn köra 8:or kring en traktor. Allt beroende på situation. :)


Hema du har en poäng, ATV:n kan göra större åttor med högre hastighet när den används som lekfordon.
Minitraktorn behöver inte åka så fort, vänder runt i ATV:ns innercirklar på samma tid. :mrgreen:

Alla åker inte Polaris, ännu färre använder "turfen", lätt att se var ATN:n gjort sina åttor. :roll:

Kan vi inte göra ett litet expriment? Jag tycker inte svängradien är dålig (endast på gräsmattan jag tar ut svängarna för att minimera skador), men så har jag iofs inte jämfört med en minitraktor. Då jag inte har sett någr specifikationssiffror på svängradien får jag väl helt enkelt testa och presentera lite siffror, du kanske har fakta eller vill du försöka följa mina spår? :)

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#398282
Robbanhög skrev:Använder man bara drivningen på vagnen så blir det inte ett märke ens i den torraste gräsmattan [emoji8]


Hur tänker du nu ?
Har du oändligt långa hydraulslangar från den parkerade ATV:n ?

Vad har jag missat, bakaxel på ATV:n saknar väl fortfarande differential :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#398286
Hema skrev:Kan vi inte göra ett litet expriment? Jag tycker inte svängradien är dålig (endast på gräsmattan jag tar ut svängarna för att minimera skador), men så har jag iofs inte jämfört med en minitraktor. Då jag inte har sett någr specifikationssiffror på svängradien får jag väl helt enkelt testa och presentera lite siffror, du kanske har fakta eller vill du försöka följa mina spår? :)


Jag följer dina spår, mina "fakta" är så gamla att det inte är tillräcklig bra memorerat, säkert under 5 meters diameter men kan ligga nedåt 4 meter.
Intressant, mot min CfMoto är utgången given.

Japanska/amerikanska kan ju vara lite smidigare. :???:

Är det OK att jag använder styrbromsen ?

Testa gärna på olika underlag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

tallen100  
#398288 Klart du måste få använda styrbromsen, det är ännu en detalj som gör traktorn smidigare 8)
Traktorn är överlägsen förutom när det gäller nöjesåkning :geek:

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#398309
tallen100 skrev:Klart du måste få använda styrbromsen, det är ännu en detalj som gör traktorn smidigare 8)


Självklart, mest tänkt som en pik till ATV-förespråkarna. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#398322
axwell skrev:
tallen100 skrev:Klart du måste få använda styrbromsen, det är ännu en detalj som gör traktorn smidigare 8)


Självklart, mest tänkt som en pik till ATV-förespråkarna. :mrgreen:

Inga problem att slänga runt bakdelen om man vill det, men många hävdar att vändradien är mycket bättre och det skulle jag vilja få belägg för. Återkommer..

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#398332
Hema skrev:Inga problem att slänga runt bakdelen om man vill det, men många hävdar att vändradien är mycket bättre och det skulle jag vilja få belägg för. Återkommer..


Om möjligt kommer jag att redovisa både med/utan styrbroms samt 2wd/4wd.

Tror att det behövs flera mätningar för att få ett medelvärde.

Tänkte försöka klara @Hema (s) ATV-diameter med en vagn bakom. :mrgreen:

Moderna minitraktorer vänder bättre än min -86:a, dom känner av styrutslaget och ökar då hastigheten på framhjulen.

   TS
Avatar Fallback

Vändradie 2

tallen100  
#398386 Blir spännande, jag tror på traktorn :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#398490
1467833047_dsc_0806.jpg

Innediameter på ca 3,4m, maskinen är ca 135cm bred, så cirkus 6m ytterdiameter. Gjord med maxutslag o med 4wd inkopplat. Inget grussprut.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#398509
Hema skrev:Innediameter på ca 3,4m, maskinen är ca 135cm bred, så cirkus 6m ytterdiameter. Gjord med maxutslag o med 4wd inkopplat. Inget grussprut.


Vilken Yamahamodell har du gjort dom där spåren med.
Är det en sån här https://www.yamaha-motor.eu/se/produkte ... stechspecs ?

Hade det varit möjligt att få samma resultat med det kultryck som en fullastad vagn oftast ger.

Synd att du inte mätte ytterdiametern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#398513 En 550 -11, men oavsett ska man sträva efter att ha någorlunda balans på vagnen. Så kultrycket ska inte bli för högt. Nu är det din tur att mäta vändradien. Bollen är din!

Kan även nämna att jag inte har originalhjulen på, hade nog gått ännu bättre med dem på.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#398520 Dags att dela tråden?

Avatar Fallback

ATV kontra Minitraktor: Smidigast och tryggast ?

axwell  
#398604 @totte, kan delar ur ved/timmerkörning med ATV flyttas hit ?
Startar ny tråd, vår(Hema/axwell) diskussion om vändradie ser ut att dra iväg från ursprungstråden.

Läste i specen för Yamaha 550 -11 att minivändradien är 10,5 fot (dia 640 cm= bra).

Testade på både gräs och grus om jag kunde åka den cirkel med olastad griplastarvagn.

Lätt som en plätt i ca 270 grader, behöver nog 7 meter för kunna åka varv på varv.

Provade även att bara vända som på väg, drygt 5 m behöver vägbanan vara för rotera 180 grader med Mörevagnen bakom.
Som väntat (klipp kommer senare) innerboggiehjulen går bakåt.

Boggien sitter då 200 cm från grinden, läget för vedkörning.
Med originalhjulen skulle det gå att svänga mer tvärt innan hydraulcylindrarna för bomsvängen tar i bakdäcken. Alternativt flytta kranen 15cm bakåt + boggien lika mycket men det tar kanske ut varandra.

Test utan vagn får vänta, behöver vagnen på hela tiden för att försöka rädda det som räddas kan av lagringsskadad långved. :oops:
1467919727_dscn1430.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).