Skogsnyheter

Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog in?

15 inlägg 6120 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog in?

Torbjörn Johnsen  
#384573 Det har ju florerat många olika farhågor och förhoppningar om den skogliga framtiden genom åren. Vi som har varit med ett tag kommer ihåg larmen om skogsdöd i slutet av 70-talet, virkessvacka, gallringsberg, eucaluptusmassans utslagning av svenska massabruk osv. Jag tänkte att vi kunde ägna en tråd åt att se hur det gick när vi nu eventuellt har facit. Eller åtminstone att det gått såpass många år att det går att göra en bedömning om det slog in eller slog slint.

Här är en ganska färsk goding som i alla fall inte slagit in i fullo ännu: Svenska skogsägare rika som oljeshejkar :lol:
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter ... 162887.ece

Det skulle vara kul att se lite goda (dåliga) exempel beroende på hur man ser det. Det är alltid lätt att vara efterklok :mrgreen:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

ananders  
#384577 Även om det slagit in så är det väldigt sällan den som tillhandahåller rå materialet som tjänar pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

totte  
#384596 Minns Hormosolyrdebatten. Profetiorna från i synnerhet skogsbolagen var av domedagskaraktär. Löv var överhuvudtaget inget som hade någon användning, frånsett lite slöjd- och möbelvirke. Kostnaderna för att manuellt avlägsna lövet skulle bli så stora att det var tveksamt om någon lönsamhet alls fanns att räkna med framöver. Nu var det ju förstås en partsinlaga i debatten, där man tog till rätt våldsamma överdrifter för att driva sin sak, men även relativt måttfulla debattörer förutspådde en ordentlig degeneration av de svenska skogarna.

En liknande historia var Contorta, i samband med den påstådda virkessvackan. Contortan skulle bli räddningen för massaindustrin, som annars skulle stå inför ett stort hot om nedskärning p g a virkesbrist några tiotal år framöver.

Användarvisningsbild

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

Torbjörn Johnsen  
#398226 Det skulle vara lite intressant att gräva iite mer i just contortan. Enligt senaste rapporten från Skogsstyrelsen om "Statistik över åtgärder i skogsbruket 2015" så har planteringen av contorta minskat med 34% sen 2014, till 5000 ha som beskogats med contorta 2015. Samtidigt läser man med jämna mellanrum om större contortaaverkningar där stora bestånd huggs ner i förtid vid ganska ung ålder.

Någonstans har jag sett att man nu pratar om en "contortapuckel" som har ersatt det som en gång i tiden var en "virkessvacka". Jag tycker att signalerna spretar när det gäller contortan. Å ena sidan växer den så det knakar. Å andra sidan blåser den lätt ner eller skadas av snö. Ibland sägs att virket är dåligt och svårt att använda men sen säger en del företag att man t o m kan göra inredningsträ av contortan.

Det skulle vara intressant att få veta lite mer från er som har egna erfarenheter av contortan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

jannee  
#398234 Oberoende varthän man bor eller håller på med så blir ALDRIG en råvaruproducent rik, är och har alltid varit mellanhanden (den som förädlar råvaran) som gör förtjänsten.
Ekonomiskt var nog 70 talet det årtionde som det var mest lönsamt att försälja skogsprodukter.
Ex först gången jag samlade ihop riset (groten) betalade det både markberedning och plantor, dessutom fick jag också s.k. 5:3 bidrag = m.a.o. en bra affär. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398267
Vi avverkade du bestånd i förtid i vinter, planterat på 80 talet.
Uttag 150 Kubik på 30ha. Bara skräp, så ser hur stora arealer som helst ur härikring :-(

Avatar Fallback

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

haggloader  
#398276
jannee skrev:Oberoende varthän man bor eller håller på med så blir ALDRIG en råvaruproducent rik, är och har alltid varit mellanhanden (den som förädlar råvaran) som gör förtjänsten.
Ekonomiskt var nog 70 talet det årtionde som det var mest lönsamt att försälja skogsprodukter.
Ex först gången jag samlade ihop riset (groten) betalade det både markberedning och plantor, dessutom fick jag också s.k. 5:3 bidrag = m.a.o. en bra affär. :mrgreen:

I övre Norrland fick man på 50-talet bäst betalt för rundvirket.
På 70-talet ökade arbetskraftkostnaden kraftigt och gallringar började bli olönsamt.
Ungefär på 80-talet gjorde mekaniseringen att det ånyo blev lönsamt att gallra.

Visst påverkade också oljekris och valutan priset men ungefär så ser jag på det.

Avatar Fallback

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

Hema  
#398280
jannee skrev:Oberoende varthän man bor eller håller på med så blir ALDRIG en råvaruproducent rik, är och har alltid varit mellanhanden (den som förädlar råvaran) som gör förtjänsten.
Ekonomiskt var nog 70 talet det årtionde som det var mest lönsamt att försälja skogsprodukter.
Ex först gången jag samlade ihop riset (groten) betalade det både markberedning och plantor, dessutom fick jag också s.k. 5:3 bidrag = m.a.o. en bra affär. :mrgreen:

Därför kan man fråga sig hur staten tänker med LKAB..

Avatar Fallback

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

haggloader  
#398310 Skulle du kunna utveckla på hur du ser på LKAB vad gäller förädlingsgrad, mekaniseringsgrad och lönsamhet samt ägarbild?

Användarvisningsbild

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

SkogsBasse  
#398365 Surt regn kommer jag ihåg det pratades om och att det skulle leda till skogsdöd.

Avatar Fallback

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

Hugin  
#398580 Här träffades väl (otippat, då) ganska rätt, eller:

Användarvisningsbild

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

totte  
#398592 Arthur C. Clarke var en av de riktigt stora SF-författarna och en ovanligt skarpsynt iakttagare avmänniskor, samhälle och utveckling.

Avatar Fallback

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

Hema  
#398600
haggloader skrev:Skulle du kunna utveckla på hur du ser på LKAB vad gäller förädlingsgrad, mekaniseringsgrad och lönsamhet samt ägarbild?

Jag syftade på att sälja järnpellets, när en ökad förädlingsgrad ger mer?

Avatar Fallback

Re: Hur gick det egentligen, eller profetior som (inte) slog

haggloader  
#398617 Vad skulle en ökad förädlingsgrad innebära, att börja driva järnverk och konkurera med SSAB?

Järnpellets har en ganska hög förädlingsgrad, steget under är väl sinterfines och nästa steg under är väl styckemalm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).