Traktorer och processorer

Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

19 inlägg 11498 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Frigge  
#398132 Hej!

Jag har en MF 575 traktor utan multipower. Nu undrar jag hur jag ska koppla kärran till hydrauliken så att både kranen och ramstyrningen fungerar. Kranen fungerar utmärkt på det sätt som jag kopplat den nu(se bild) men de två hydraulikslangrarna för ramstyrningen kan jag inte koppla in eftersom bara ett uttag är ledigt. Hur ska jag lösa detta på enklaste sätt? Av de tre uttagen jag har tror jag det översta till vänster är dubbelverkande och det nedre retur. Det övre till höger är kipputtag?

1467545225_img_4090.jpg
1467545225_img_4089.jpg
1467545225_img_4088.jpg


Jag har också en frontlastare på traktorn.

Kan man koppla T-stycken med stängkran på de två uttagen på vänster sida så att man får två uttag till?

Hoppas på hjälp är väldigt nybörjare på detta med hydraulik.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

eqlazer  
#398136 Tills det kommer någon som kan MF bättre. Ramstyrningen ska du koppla där du nu har kranen, eftersom du behöver dubbelverkande funktion till detta.
Kranen ska du koppla till det enkelverkande uttaget (tipputtaget), men du behöver då också fixa en fri retur.

Avatar Fallback

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Robertberg  
#398137 Jag tänkte ge samma svar som eqlazer. Kranen behöver tryck och fri retur, vagnsstyrningen behöver tryck både plus och minus.
Går det att skruva dit en fri retur vid bakaxelns oljepåfyllning? Eller det kanske redan sitter en där som du missat?

Sen undrar jag över schakeln till vänster om de två dubbelverkande uttagen, den borde nog bytas ut till något mer hållbart. För det är väl det staget som lyfter upp draget vid tillkoppling av vagn?

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Vardon  
#398139 Ligger slangarna löst i genomföringen i plåten till uttagen? I så fall hade jag nog även försökt satt fast uttagen så du inte sliter hål på en slang då slangarna har en tendens att röra sig på skogsvagnsekipage.

Avatar Fallback

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Frigge  
#398143 Tack för tipsen. Om jag förstått er rätt så ska ramstyrningen kopplas där jag nu har kranen (alltså i de vänstra uttagen) och kranen till kipputtaget + en fri retur som inte finns ännu. Hur löser jag det på ett enkelt och bra sätt? Jag vet att en bekant har monterat en stängkran och ett T-stycke på sin traktor för att få det att funka. Då funkar ju förstås inte både kran och ramstyrning samtidigt men det behövs knappast heller?

Om jag lägger skogskranen på kipputtaget och en fri retur betyder det att jag ska ha 3-stegsspaken inne i hytten på EXT 1?

När jag nu använder hydrauluttagen till vänster på traktorn har jag 3-stegsspaken på EXT läge. Jag hittade ingen ledig retur någonstans kring bakaxeln men en slang med en snabbkoppling går till ventilbordet inne i traktor.

Vi är tre ägare om traktorn så tyvärr har servicen blivit lidande :) Ingen vill göra något så länge det funkar. :shock: Men ni har helt rätt. Hydrauluttagen borde sättas fast och skakeln bytas till något stadigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Aqualize  
#399086 Det heter tipputtag. Eller bättre: enkelverkande uttag. Tipp som i hydraulisk tipp på kärror.
Har en MF 175 så inte lika modern men jag tror det i hjärtat är rätt lika. Från lastarens ventilpaket på min går returslangen ner under traktorn, ungefär kopplingspedalen tror jag. Det är på en av avtappningshålen som det är en banjokoppling på.
Fria returen ska helst gå så oljan strömmar tillbaka under ytan för att undvika skum. Det kan finnas något på sidan om den har inspektionsluckor. Vet inte riktigt hur 575:an gör men om det är så att kugghjulspumpen (dubbelpump för snabbväxel och extern hydraulik) som detta kommer ifrån så ska returen vara bredvid uttaget för den så oljan matas tillbaka direkt och undviker kavitation.

Avatar Fallback

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Frigge  
#400120 Nu har jag fotat en del och hoppas ni kan hjälpa mig att hitta en lösning för att få ett fjärde uttag, en fri retur. Hydraulslangarna under hytten har jag numrerat med siffror för att ni enklare ska kunna följa hur de är kopplade. Den slang som det står 3 på ska jag byta koppling på så därför är den inte ihopkopplad på bilderna. Hydrauluttagen 1 och 2 är på vänster sida av traktorn, nummer 1 borde vara dubbelverkande medan 2:an är retur via ventilbordet?

Det vore också intressant att veta vad slang nummer 1, 2 och 3 gör, tryck/retur?

Men huvudfrågan är hur jag kan fixa en fri retur för skogskranen? Kan jag koppla en returslang till det ställe på bilden där det står fri retur?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Aqualize  
#400125 Nej de dubbelverkande uttagen kan du inte kalla ena för dubbelverkande och retur på det andra. Drar du spaken åt ena hållet går tryck ut i ett och de andra öppnas mot "tanken" (trycklösa returen). Drar du spaken åt andra hållet blir det omvänt bara.

Slang 3 som du ska byta, är det för att ta bort snabbkopplingen? För det är den som är fria returen "Tank" från hydraulpaketet (är jag rätt säker på). Den ska alltid vara inkopplad så det finns ingen vettig anledning att ha det så.
Ventilpaketet har en en inkommande trycksatt ledning och en utgående som går till nästa hydraulanvändare (kanske lyften, om inte den sitter före?). Huvudsaken är att använder du ingen hydraulfunktion så passerar hydrauloljan igenom till nästa och det blir högt tryck om den gör något arbete. Den tredje anslutningen (3) som du har är den fria returen, dit paketet "dumpar" olja när man "sänker" tippen eller det dubbelverkande uttaget returnerar olja på en anslutning. Skulle det skickas vidare i kretsen skulle man kunna få effekten av att det inte fungerar för att någon förbrukare där trycker emot hårdare så det inte händer något.

Så. Vad jag tror är att du ska sätta en T-koppling på slang 3. Endera med någon böj först där det går in i "kroppen" eller annars där hankopplingen sitter.
En konvention, åtminstone på nyare maskiner är att fri retur har en hane på traktorn och hona på redskapet. Så du har redan hankopplingen om du plockar bort den därifrån.


Som systemet ser ut nu skulle man nog kunna använda det om man bara använder tryck på enkelverkande uttaget och den lösa kopplingen går till fria returen från hydraulpaketet på skogskärran. Men det är en helt knasig inkoppling. Och du kan inte använda ramstyrningen som ju var målet.


Den sista bilden, var är den tagen och orientering på kameran? Kan inte riktigt förstå det.

Avatar Fallback

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Frigge  
#400127 Tack för svar och förklaring kring dubbelverkande uttagen. Jag har ingen aning om varför trean är kopplad som den är. Jag byter koppling eftersom den tidigare kopplingen läckte. Som du skriver vore det ju enklast att fixa till ett T-stycke på något sätt där kopplingen sitter nu. Den sista bilden är tagen bakifrån på traktorn strax till vänster om de dubbelverkande hydrauluttagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Göt  
#400128 Den fria returen skall vara kopplad till bottenpluggen på bakaxeln, om nu Ferguson i grunden är så lika som jag tror

Avatar Fallback

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Frigge  
#400195 Alltså här? Vad kan det vara för gängning på den? 3/4tum eller större?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Göt  
#400198 Ja just där. Gängning kan var 3/4" men så har ju ferguson unc eller unf så jag är inte riktigt säker. Ring till olsson i ellös så hjälper dom dej. Eller om du har en bra ferguson handlare i närheten.

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Göt  
#400199 Uppmärksamade inte att du var från Finland men det finns väl en postorderfirma som heter IHC.
Senast redigerad av Göt ons 20 jul 2016, 14:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Göt  
#400200
Göt skrev:Uppmärksamade inte att du var från Finland men det finns väl en postorderfirma som heter IHC. Eller gå in på maskinisten. se där kan du nog få svar på det mesta

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogskärra med kran till MF 575 - hydraulikfrågor

Aqualize  
#400392
Frigge skrev:Alltså här? Vad kan det vara för gängning på den? 3/4tum eller större?

I den där sitter det en banjokoppling på min traktor (175) med returen från lastarens ventilpaket.
Driften av externa hydrauliken verkar komma från kolvpumpen och inte kugghjulspumpen ("MP"/extern). Så för dig är det bäst att ha fri retur där det definitivt är under ytan. Ev. kanske den jag föreslog tidigare har internt rör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).