Gallring

Huggningskostnad gallring.

33 inlägg 12910 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

Beavern  
#397766 Har du kalkylerat med vad avverkninfskostnaden kommer att bli med de grejor du köpt in? Vad räknar du i så fall in i den kalkylen?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

frågande och vetande  
#397770 Nu har jag inte alla siffror framför mig. Men, medelstamen är naturligtvis från skördaren och kostnaden 288kr/m3fub är huggningskostnaden. Det vill säga kostnaden för skotning och skördare. Den totala kostnaden blev 316kr/m3fub detta är inräknat all övrig kostnad transport till fastigheten, körning av mattor, lägga på band osv. En enligt mig skyhög kostnad...

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

glasshultarn  
#397776 Nu blir jag förvirrad, nu pratar du ju om huggning + skotning, tidigare har vi diskuterat enbart avverkningen? 288 vid bilväg låter inte orimligt tycker jag. Blev det bra? Vad tycker du det borde kosta?

Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

Beavern  
#397779 Skotningsavstånd?

Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

Beavern  
#397780 Hur stor volym?
Är det liten volym blir snabbt flytter och extrakostnader som på och avtagning av band, kedjor, utläggning och bortagning av stockmattor, broning mm mm väldigt snabbt dyra/m3 mot om det är större volymer blir samma kostnad inte lika hög/m3.
Tex. 2tim av och påsättning av band* 1100kr=2200kr för skördare och 2*800kr=1600kr
2200+1600=3800kr
Om volymen då är tex 200m3
Blir 3800/200=19kr/m3
Mot om det istället skulle vara 1000m3. Då bli kostnaden för samma jobb istället 3,8kr/m3.
Många bäckar små[emoji4]
Lägg fram samtliga förutsättningar så ska vi nog klura ut om det är en skälig kostnad du fått betala eller ej[emoji4]

Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

frågande och vetande  
#397781
glasshultarn skrev:Nu blir jag förvirrad, nu pratar du ju om huggning + skotning, tidigare har vi diskuterat enbart avverkningen? 288 vid bilväg låter inte orimligt tycker jag. Blev det bra? Vad tycker du det borde kosta?


Tack för att någon har koll. Seglade iväg i tanken utan att tänka efter riktigt. I början frågade jag enbart efter skördarens kostnad, men ser nu mer på helheten 288kr/m3fub (skördarens och skotarens kostnad exklusive övriga kostnader). 316kr/m3fub (totalkostnaden skördare/skotare/övriga kostnader.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

frågande och vetande  
#397783 För saklighetens skull ska jag sätta mig ner ikväll och skrivs ett litet längre inlägg där kostnaderna är samlade. Så att ni får en rimlig chans att göra ett korrekt antagande:). Tack så länge!

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

svea  
#397784
Beavern skrev:Tex. 2tim av och påsättning av band* 1100kr=2200kr för skördare och 2*800kr=1600kr skotare



En stickfråga bara, vilken skotare har du 800kr i timmen för och vart körs den?

Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

frågande och vetande  
#397788 Förhoppningsvis lite ljus i mörkret. Gallringsvolymen är totalt sett över 870 m3/fub av dessa är ca 100 m3fub björk och en lite del engergived, resterande 770 är gran:

ca 45 m3fub timmer
105 m3fub kubb
585 m3fub barrmassa.

Medelstam: 0,065 m3fub

Maskin kostnader (skördning+skotning) 288 kr/m3fub
Övriga kostnader 28kr/m3fub

Totalt: 316 kr/m3fub

Skotningsvägen är alltid lite svårt att upskatta då basvägarna sällan är raka och metrarna tickar på ganska snabbt. Men ingen extrakostnad är pålagd pga långa skotningsavstånd och jag skulle uppskatta snittet till ca 150m?

Det måste! även tilläggas att jag inte på något sätt misstror entreprenaden som gjort arbetet, utan får säga att de har gjort ett väl utfört arbete, något jag naturligtvis även påtalat för dem. Och det är svårt att göra mig nöjd;)
Min fundering kringgår enbart den ekonomiska delen av en gallring som ser ut som ovan för att se över i framtiden vad jag kan göra för att det ska bli mer lönsamt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

Beavern  
#397792
svea skrev:
Beavern skrev:Tex. 2tim av och påsättning av band* 1100kr=2200kr för skördare och 2*800kr=1600kr skotare



En stickfråga bara, vilken skotare har du 800kr i timmen för och vart körs den?


12-14tonnare.
Går i svealand på både privat och bolagsskog.
800kr är ett snitt på skotarna. 12ton 800kr-,
14ton 800kr+.

Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

Beavern  
#397793 Om vi bara skjuter in oss på 288kr som ska vara avverkningskostnad känns det som att det är i ett dyrt men kanske inte orimligt dyrt spann.
Men i 288kr ingår alltså inget annat än bara ren och skär skördning och skotning?
Varje minut som är uppsatt för andra arbeten+ev förröjning och administrationsavgifter och flytter ingår i de 28kronorna som är utöver?
Isåfall fick du troligtvis väldigt mycket för de 28kr istället[emoji4]

Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

frågande och vetande  
#397822
Beavern skrev:Men i 288kr ingår alltså inget annat än bara ren och skär skördning och skotning?[emoji4]


Helt rätt så ligger det till. Förröjning var gjord sedan tidigare så inga kostnader där. Däremot är det som du nämner naturligtvis administrativa kostnader, fasta avgifter, bandpåsättning, mattor som transporterats osv i kategorin"övriga kostnader"

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

frågande och vetande  
#397825 Som jag nämde tidigare kommer jag försöka få till ett bra kostnadseffektivt sätt att framöver gallra själv. Vilket de flesta vet är mycket svårt, men ska göra så gott det går. Mer om detta och hur mina tankar går kommer jag dock skapa och lägga fram o en ny tråd framöver:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggningskostnad gallring.

Beavern  
#397832 Spännande[emoji4]
Har du tänkt dig en beståndsgående liten skördare för bara klengallring eller en lite större som kan ta även klenare slutavverkning?

Användarvisningsbild

Re: Huggningskostnad gallring.

Seb macahan  
#397847 En kanske dum fråga, men har man samma timtaxa när man lägger av och på band, lastar och lossar, tankar som man har under produktion???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).