Traktorer och processorer

startproblem sedan 2012

111 inlägg 47621 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#397353 Satte dit topplocket och ventilbryggan idag skall justera ventilerna sen innan jag provar starta troligen i morron,

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397426 Kunde man möjligen pröva med nån diesel-tillsats för bättre prestanda på spruteriet?

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#397656 Troligen finns något dundermedel men tror knappast att det höjer insprutningskraften tror att diesel utan tallolje inblandning är att föredra sk blankdiesel som man kan köpa är bäst, den är inte så aggressiv mot metall. Med vänlig hälsning Nils

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#398430 Monterade de nya spridareventiler med sina hållare och kopplade ihop spridarerören luftade dessa men resultatet är precis som innan jag bytte spridarventilerna, lite vit rök ur avgasröret men den tänder inte fast det snurrar på helt normalt har två batterier paralellkopplade. Ger snart upp då det som återstår är att byta insprutningspumpen eller få den lagad. Vad ska jag göra som nästa steg?Stoppreglaget är kollat och det löper rätt i pumpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#398431 Har även testat rengöringsmedel för pumpen vid två tillfällen utan synligt resultat, Annars får traktorskroten hämta traktorn får kanske nåt för de nya bakdäcken om inte ny pump går att skaffa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

Vardon  
#398437 Har du kollat så pumpen sitter rätt mot vevaxel. Lyckades få dit en dieselpump ett varv fel, sällan har en motor gått så dåligt. Men rök konstigt gjorde min.

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#398440 Den är fäst med tre rejäla bultar vid drivningen men kanske har den rappat inne i pumpen det syns inget på utsidan men jag skall troligen plocka av den senare för renovering.Men du sa nåt kan öppna luckan som finns på pumpens sida och se om pilen ståt rätt vid tdc

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

jannee  
#398445 "Tror" Vardon kanske är inne på rätt spår. Var själv ute för att pumpkopplingen släppte något. Först sköt (riktiga avgassmällar) motorn, därefter dog den. Efter felsökning fann jag att pumpkopplingen var defekt = sprutade in på tok för sent.
Efter injusteringen fungerade senare motorn perfekt (nu gällde detta en Scania) men dieselpump som dieselpump :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

Bosse1  
#398612 Kontrollerat det "dolda" filtret under förskruvningen av bränsleröret till insprutpump ?
Om det nu är en cav ,se upp med lilla fjädern och käglan viktiga prylar!

Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#398640 Det är en Bosch fördelarpump jo även på denna finnes ett litet rörfilter som är rengjorts i april, Sen på överloppsledningen sitter en backventil som verkar fungera då ett visst flöde i tanken kan ses vid startförsök. Men hur kraftigt skall det skvätta ut pumpen om man lossar spridarerören vid startförsök? Har hela tiden haft på känn att bränslet inte räcker till. Där sitter förövrigt en ventil i varje utlopp som jag rengjort.

   TS
Avatar Fallback

fortsatt startproblem 2016

treveslin  
#399280 Har kollat upp bränslesystemet och det flödar på normalt fram till insprutningspumpen med inbyggd matarpump men den startar endast med en en sekund dutt med startgas men går normalt efter det. Stannar man den sen är det lika omöjligt utan spray detta tycker jag tyder på att insprutnungspumpen är för svag. Topplocketspackning bytt ventilerna justerade spridarna utbytta skulle i såfall vara kompet som är svagt annars vet jag inte, motorn är råstark och går jämt. Finnes det någon som har någon ide annars vad som är fel? Med vänlig hälsning Nisse G Markaryd

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#399281 Glömde skriva att det är en IH 624 1967 med Bosch ep/va 4 100H insprutningspump om någon har erfarenhet av denna.

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

treveslin  
#399283 Det står i traktorns instruktionsbok att den är utrustad med hydrualisk varvtalsreglering, vad är det för något och varifrån drivs den? många frågor letar ju felorsaker till startproblemet.

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem sedan 2012

tallen100  
#399362 Provat att rulla igång den?
Kan vara startmotorn som inte ger nog med snurr....

Användarvisningsbild

Re: startproblem sedan 2012

Vardon  
#399383 Läste jag rätt att den går som den ska nu om du får igång den?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).