Skogsnyheter

Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

81 inlägg 26254 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

SkogsBasse  
#397234
Fredrik Reuter skrev:Hua.
Här är jag oense med er ovan, men jag respekterar era åsiktet för det.

I det korta loppet kan detta utlösa en lågkonjunktur. I det långa loppet: hur mycket får en världsfred kosta?

Vad jag menar är att demokrati är kompromisser och byråkratin kostar mycket pengar.

Men jag är osäker på om den kostar mer än ett krig.

Jag tycker det krävs stabila grejer mellan två stormakter där den ena anekterar mark och hotar och den andra suger precis så mycket pengar det går ur Europa.


Jag är inne på samma linje, EUs primära syfte är att förhindra att 3:e världskriget startas i Europa och detta kostar massor av pengar.

Men jag är fortfarande kluven, tex när jag var i Grekland för några år sen så var folket jag prata med där övertygade om att tyskland försökte ta över landet med ekonomiska medel.

Tror ni att vi kommer se någon ändring av markpriser i Sverige?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

jannee  
#397237 För oss vanliga döingar är EU bara ett stort geschäft
Vinstlotten drar högavlönade och det politiska etablissemanget, förutom Tyskland och Frankrike som är grundare till idiotgrejen.
Lätt att se och förstå, bara kontrollera vilka som är för och propagerar för EU. De som gör detta gör det endast för egen sak och räkning - ja sådana äro vi alla, politiker ej undantagna. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

stektlök  
#397242 Om vi bortser från att det ska vara ett projekt för att bevara fred och frihet så finns det väl inte mkt för bonden som blivit bättre med EU.

Användarvisningsbild

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397278

Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

Elfving  
#397315 Brexit behöver inte skada skogsindustrin mer än kortvarigt. En nation utanför EU kan knappast strypa tillförseln av något som behövs (sågade trävaror) allra helst när deras inhemska produktion är väldigt liten. Möjligen blir det lite fler papper att fylla i för exportören.

Det är sällan som jag håller med Jimmie Åkesson, men han har faktiskt rätt i att UK:s utträde är en bra sak som kommer att få återstoden av EU att inse att byråkrati och centralstyre _inte_ är vad medlemmarna vill ha!

Marcus Oscarsson på TV4 Nyhetsmorgon har analyserat och förklarat vad det egentligen innebär om UK lämnar unionen. Marcus är duktig och han analys var att det kommer att ha väldigt lite verkligt inflytande på kort sikt. I praktiken fås psykologiska effekter (börsras, osäkerhet osv) som troligen blir betydligt värre än brexit i sig självt.

Freden i Europa tror jag inte äventyras av denna trots allt enskilda händelse. Britterna har i tjugo år haft ett försvar på dekis men de är fortfarande med i NATO vilket ger ett ansvar gentemot hotet från öst.

Hotet från öst beter sig i dagsläget som Hitlertyskland gjorde i mellankrigstiden (vill utöka försvaret pga ett aggressivt NATO etc) och britternas uttåg ur EU gör varken till eller från i denna fråga.

Sedan tidigare har de kvar en egen valuta som alltid har levt sitt eget liv parallellt med Euron.

Värre vore om Storbritannien faller sönder på grund av att Skottland och Nordirland vill fortsätta som EU-medlemmar (klart de vill, de är nettobidragstagare :)). I det fallet kommer de brittiska öarna att styckas upp i flera nationer vilket troligen innebär tillräckligt mycket skillnader för befolkningen att oroligheter skall uppkomma.

Just nu tycker jag att det mest intressanta är EU:s respons på det inträffade. Kommer de att anpassa sig för att göra unionen mer populär eller kör de på i gamla hjulspår? I min mening är det som de har hållit på med de senaste åren trams och toppstyre som inte borde ha getts prioritet överhuvudtaget!

Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

stektlök  
#397319 All vänsterskrämselpropaganda ä bara strunt. Tänk ett företag som gör en valutavinst på 10% från o med imorn när dom handlar med UK. Det är 10% rätt i ägarens ficka, tror ni då han vill minska handeln? :)

Användarvisningsbild

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

Torbjörn Johnsen  
#397322 Nu skämtas det friskt på brittiska öarna om resultatet av folkomröstningen. Den här är rätt kul:-)
http://waterfordwhispersnews.com/2016/0 ... sh-public/

   TS
Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

Chuck Norris  
#397325
stektlök skrev:Om vi bortser från att det ska vara ett projekt för att bevara fred och frihet så finns det väl inte mkt för bonden som blivit bättre med EU.


För den svenska bonden så det bättre desto längre från den svenska regeringen som besluten fattas. Ingen regering i hela EU är så bondefientlig och miljö/ kommunistisk som den svenska.

Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397326 Ett land som har vänstertrafik,sjunger som andra nationalsång "Rule Brittannia,Brittannia rule the World",som plockade ner vägskyltarna 1939 när dom trodde Hitler skulle invadera och sen inte fått opp dom ännu,,,,
Nä,ett sånt land passar inte in i vårt tänkesätt,ut med dom bara :mrgreen:
Tror marknaden reagerar positivt efter en dipp nu,menar inte slutar engelsmännen att bygga ändå,och varmvattenflaskorna ska dom ha med sej i sängen förstås...

Användarvisningsbild

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

Fredrik Reuter  
#397329 Stockholmsbörsen for rakt ner i källaren nu precis, -6%.
Fast det var nog väntat, gissar det blir ambivalens som styr ett tag framöver.

Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

uffejohan  
#397335 Jag tror i grunden på ett öppet samhälle. Att vilja ha tillbaka något så som det var förr har aldrig främjat utveckling. Typiskt är att det var de unga som ville vara kvar och de äldre som ville stänga in sej igen på öarna. Den fria rörligheten av arbetskraft inom EU har gett massor av människor möjligheter de aldrig skulle fått annars, i varje fall inte utan en massa pappersexercis. Jag tycker det var tråkigt att det blev ett Brexit. Om börserna sjunker påverkar det oss alla genom lägre pensioner på sikt. Fråga alla familjeföretag med export så får du nog rätt samstämmiga svar att EU trots allt gynnat utvecklingen och skapat fler jobb i livskraftiga företag. Sedan finns det såklart nackdelar men jag är en förespråkare av EU, både av ekonomiska och politiska skäl. Brexit kanske kan vara en varningsklocka att ta itu med det som uppfattas som negativt. Fördelen blir kanske också att England kan köpa billiga krokiga gurkor och jordgubbar som inte håller EUstandard.....

Användarvisningsbild

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397357 De tar demokratin på allvar där borta i England!

Svenska journalisters snuttefilt om en ny omröstning, eftersom engelsmännen röstat "fel",
är alltså borta. Nu är svenska journalister inte så klyftiga, och inte så snabba, så man
kan anta att de av bara farten kommer att babbla om ny omröstning ett tag till.

Hur många i Sverige är egentligen nöjda med EU:s arbete utöver den frihandel och Schengenavtalet (som i stort inte fungerar)? Inte många, gissar jag. Vi kunde resa obehindrat innan EU. Handeln fungerade bra innan EU. Vi kan sätta upp handelsavtal med andra länder helt utan ett EU som bestämmer om man ska få snusa, hur raka gurkor ska vara osv osv osv.

Om två-tre år så kommer vi däremot se att det inte är så jäkla stor skillnad för U.K. och att de varken började brinna i helvetes eldar eller är tvungna att äta kattmat.

Samtidigt kommer EU-politikerna och tjänstemännen arbeta för att göra EU stort istället för att se till att EU jobbar för medlemsländerna, vilket kommer göra fler och fler pissed.

Om fem-tio år är Sverige redo för en omröstning som leder till att vi lämnar EU. Detta förutsatt att inget annat medlemsland lämnar EU och därmed blandar om korten.

PS:
http://www.lantbruk.com/lantbruk/eu-kom ... h-okunniga

"Europas skogsägare är giriga och okunniga". Det uttalandet fällde EUs miljökommissionär Karmenu Vella vid ett EU-seminarium. Nu rasar Europas skogsägarorganisationer.

DS

Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

stektlök  
#397366
Fredrik Reuter skrev:Stockholmsbörsen for rakt ner i källaren nu precis, -6%.
Fast det var nog väntat, gissar det blir ambivalens som styr ett tag framöver.


Tare lugnt nu chefen ! Det är inget märkvärdigt.... börsen har pendlat dessa % sista halvåret upp å ner med nån månads mellanrum.

Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

jannee  
#397370 Nu börjar byråkraterna inom EU visa sitt rätta jag - om man ska tro aftonblaskan.
Detta är troligtvis början till slutet för unionen. Om det sedan är bra eller dåligt är något vi aldrig kommer att komma underfund med.
Högmod går före fall.

Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

snurra  
#397374 3 världskriget det fixar den där token i USA

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).