Socialt (mer om oss)

Dagens goda gärning

296 inlägg 84647 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

Hema  
#397222
Göt skrev:Rövekraffs den har jag missar vad betyder det

Gissar på dasspapper. :)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

axwell  
#397244
JensSkoog skrev:Skulle väl skrivit "efterlämnade", tänker jag nu,


Nja, "Den avlidne efterlämnade en skuld till arvingarna, dödsboet (sterbhuset) sattes i konkurs" :mrgreen:

Skulle hellre säga kvarlämnade eller kvarglömda. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

JensSkoog  
#397249
axwell skrev:Nja, "Den avlidne efterlämnade en skuld till arvingarna, dödsboet (sterbhuset) sattes i konkurs" :mrgreen:

Skulle hellre säga kvarlämnade eller kvarglömda. :geek:


Jaha, då är jag ett steg vidare på språkvägen :lol:

Tackar @axwell ^:)^

Borde ha tänkt - "etterlatte" på norsk är ju den eller dom som är
kvar efter någon "har gått bort" (norsk eufemism för att dö) :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

axwell  
#397255
JensSkoog skrev:Borde ha tänkt - "etterlatte" på norsk är ju den eller dom som är
kvar efter någon "har gått bort" (norsk eufemism för att dö) :wink:


Samma här, vi "går bort" när vi dör.

På kanslisvenska skriver dom kvarlåtenskap om det den döde efterlämnade i form av tillgångar eller skulder.

Ordet "etterlatte" kan strula till det ytterligare, på svenska "eftermäle" beskriver hur en person blir ihågkommen, främst som död och ibland som levande föredetting. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

JensSkoog  
#397314 "Kvarlåtenskap" kan ju snabbt bli "etterlatenskap" på norsk, och det är vad hunden
lämnar i dikeskanten eller grannen vid din port om han är arg på dig :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397372 Dagens goda gärning stod supporten på Garmin för!

Har en Garmin Nüvi 52LM bil-GPS som jag inte uppdaterat kartor på sen jag köpte den 2013. Nu när jag skulle göra det så sa programmet att min enhet inte kan uppdateras pga att det finns uppdateringar som jag inte har installerat, mina kartor var äldre än de näst nyaste.
I Garmins avtal står det klart och tydligt att en enhet avses förbrukad om man inte uppdaterar på 24 månader (eller nåt liknande) men jag skrev ett mail till supporten och blev hjälpt med återställning av enheten och tips om att ominstallera programmet Garmin Express och nu har jag 2016 års uppdatering i den.
Mycket bra gjort då de lika gärna hade kunnat sagt att jag har bommat några uppdateringar, och det hade jag ju. Kul med vänligt bemötande :-BD

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

JensSkoog  
#397406 Måste väl räknas den här ochså.

http://www.side2.no/aktuelt/patrik-%289 ... 38908.html

Patrik på nio år ville jobba, och blev anställd för en dag i drömjobbet som "maskinförare". :grin:
Stor eloge till dom som gav han jobb ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Torbjörn Johnsen  
#397409 Underbart initiativ! Både av 9-åringen och de som lät honom vara med :grin:

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

Hema  
#397660
Palms skrev:Dagens goda gärning stod supporten på Garmin för!

Har en Garmin Nüvi 52LM bil-GPS som jag inte uppdaterat kartor på sen jag köpte den 2013. Nu när jag skulle göra det så sa programmet att min enhet inte kan uppdateras pga att det finns uppdateringar som jag inte har installerat, mina kartor var äldre än de näst nyaste.
I Garmins avtal står det klart och tydligt att en enhet avses förbrukad om man inte uppdaterar på 24 månader (eller nåt liknande) men jag skrev ett mail till supporten och blev hjälpt med återställning av enheten och tips om att ominstallera programmet Garmin Express och nu har jag 2016 års uppdatering i den.
Mycket bra gjort då de lika gärna hade kunnat sagt att jag har bommat några uppdateringar, och det hade jag ju. Kul med vänligt bemötande :-BD


Hej det låter ju kanon, är det måhända någon guide du kan bjuda på, så att fler ev. kan bli hjälpta?

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397678
Hema skrev:
Palms skrev:Dagens goda gärning stod supporten på Garmin för!

Har en Garmin Nüvi 52LM bil-GPS som jag inte uppdaterat kartor på sen jag köpte den 2013. Nu när jag skulle göra det så sa programmet att min enhet inte kan uppdateras pga att det finns uppdateringar som jag inte har installerat, mina kartor var äldre än de näst nyaste.
I Garmins avtal står det klart och tydligt att en enhet avses förbrukad om man inte uppdaterar på 24 månader (eller nåt liknande) men jag skrev ett mail till supporten och blev hjälpt med återställning av enheten och tips om att ominstallera programmet Garmin Express och nu har jag 2016 års uppdatering i den.
Mycket bra gjort då de lika gärna hade kunnat sagt att jag har bommat några uppdateringar, och det hade jag ju. Kul med vänligt bemötande :-BD


Hej det låter ju kanon, är det måhända någon guide du kan bjuda på, så att fler ev. kan bli hjälpta?


Såhär skrev han:
Tack för att du har kontaktat Garmin Support.

Testa först med att ta bort enheten från Garmin Express - sedan ominstallera programmet.
Här finner du nedladdningen: http://software.garmin.com/en-GB/express.html
Lägg till enheten och försök uppdatera enheten igen.

Om det inte fungerar så ska vi försöka göra en återställning på enheten, all info som är sparad på enheten kommer då att raderas.

Återställningsinstruktioner:

1. Stäng av enheten.
2. Tryck och håll in på nedre högra hörnet av skärmen och tryck på 'power' knappen.
3. Fortsätt med att hålla in på nedre högra hörnet tills du ser meddelandet 'Vill du radera all användardata'.
5. Tryck 'JA'
6. Enheten kommer nu att börja återställningen.
7. Lämna enheten under klar himmel för att enheten ska återfå satellit kontakt (cirka 20min).

Hoppas att det här hjälper!
Ha en fin dag!

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

Hema  
#397681
Palms skrev:
Hema skrev:
Palms skrev:Dagens goda gärning stod supporten på Garmin för!

Har en Garmin Nüvi 52LM bil-GPS som jag inte uppdaterat kartor på sen jag köpte den 2013. Nu när jag skulle göra det så sa programmet att min enhet inte kan uppdateras pga att det finns uppdateringar som jag inte har installerat, mina kartor var äldre än de näst nyaste.
I Garmins avtal står det klart och tydligt att en enhet avses förbrukad om man inte uppdaterar på 24 månader (eller nåt liknande) men jag skrev ett mail till supporten och blev hjälpt med återställning av enheten och tips om att ominstallera programmet Garmin Express och nu har jag 2016 års uppdatering i den.
Mycket bra gjort då de lika gärna hade kunnat sagt att jag har bommat några uppdateringar, och det hade jag ju. Kul med vänligt bemötande :-BD


Hej det låter ju kanon, är det måhända någon guide du kan bjuda på, så att fler ev. kan bli hjälpta?


Såhär skrev han:
Tack för att du har kontaktat Garmin Support.

Testa först med att ta bort enheten från Garmin Express - sedan ominstallera programmet.
Här finner du nedladdningen: http://software.garmin.com/en-GB/express.html
Lägg till enheten och försök uppdatera enheten igen.

Om det inte fungerar så ska vi försöka göra en återställning på enheten, all info som är sparad på enheten kommer då att raderas.

Återställningsinstruktioner:

1. Stäng av enheten.
2. Tryck och håll in på nedre högra hörnet av skärmen och tryck på 'power' knappen.
3. Fortsätt med att hålla in på nedre högra hörnet tills du ser meddelandet 'Vill du radera all användardata'.
5. Tryck 'JA'
6. Enheten kommer nu att börja återställningen.
7. Lämna enheten under klar himmel för att enheten ska återfå satellit kontakt (cirka 20min).

Hoppas att det här hjälper!
Ha en fin dag!

Kanoners! Tack för snabbt och välformulerat svar.

Användarvisningsbild

Re: Dagens goda gärning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397694 @Hema
Det var supporten på Garmin som var välformulerad och artig, jag bara citerade hans tips. Men jag kan ta åt mig berömmet ändå :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

axwell  
#428343 Precis när damernas jaktstart körde igång ringde det på dörren, en granne hade "parkerat" sin rätt så stora BMW i diket.
Lovade komma med Yanmartraktorn om motorvärmaren kunde sitta i ca. 30 minuter.
(Stina vann programenligt)
BMW:n satt värre än väntat, diket blev djupare framåt, kunde bara dras bakåt i uppförsbacke.
Första metern gick bra, sen hängde båda framhjulen i luften, föraren ville fortsätta att kana på underredet.
Upp kom den efter flera omtag och allting fungerar enl. chauffören.\M/

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

hinowa  
#428407 :lol: Jag har med testat en Kärcher fönsterputs och fick beröm! Men tog bara insidan :D
Men knepig behållare att tömma ut tvättvattnet ur :surp:

Avatar Fallback

Re: Dagens goda gärning

tallen100  
#428408
hinowa skrev::lol: Jag har med testat en Kärcher fönsterputs och fick beröm! Men tog bara insidan :D

Det är ju insidan som räknas, sägs det. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).