Jag återupptäckte detta forum för en vecka sen. Jag upptäckte också att jag inte kom ihåg mina inloggningsuppgifter från 3 år sen. Nåväl...
Lite bakgrund först:
För ett par år sedan köptes det en Alstor 820 till familjegården. Fyrhjulingen med vajer vagn räckte inte till för vinfällen och gallring längre.
Lacken hade knappt torkat innan det börjades funderas på hur man skulle kunna förbättra maskinen.
Vi upptäckte var att Alstors egna aluminiumflak inte dög till att transportera vedkubbar i. Till en tidigare ATV vagn hade vi byggt ett flak av brädor för ändamålet. Vi behövde göra ett nytt. Flaket skulle behöva vara lätt att sätta på och ta av med kranen.
Resultatet blev väldigt lyckat. Flaket är robust och har hittills tålt alla smällar från kranen och lasten. Några flisor har gått men brädorna är relativt lätta att byta ut. Flaket kan installeras på fem minuter och det visade sig vara lika användbart för älg som för ved. Det lokala jaktlaget var tacksamma.
Flaket sitter i hålen för stöttorna och alla sidor är fällbara och kan lätt tas av.
Vi hade blivit bortskämda med fyrhjulingens kapacitet för att bära redskap och verktyg. Lådor av bockad plåt (hemmabyggda såklart) på fyrhjulingens pakethållare har plats för vajrar, brytblock, motorsåg, dunkar, matlåda, brytjärn, yxa, förbandslåda och presenning.
På Alstorn finns det plats för en motorsåg och en dunk. Således började planeringen av en låda som ska hålla allt som vi fick plats med på fyrhjulingen och lite till.
En del andra mer eller mindre användbara funktioner utvecklades under projektet. Lådan kan förvandlas till en bänk med ryggstöd för fikapauser och man kan enkelt montera ett skruvstäd för att sätta fast en motorsåg för att lättare fila kedjan.
Den lyfts enkelt av och på med kranen.
Sen var det taket.
Vi funderade på att köpa en hyttmodell från början men eftersom vi skulle gå in och ut ur maskinen ofta så verkade det lite klumpigt och onödigt dyrt. Istället bestämde vi oss för ett enkelt regntak med plats för extra belysning. Vi satte också ett cigarettuttag på maskinen för en saftblandare. Hytten håller kvistar och regn borta från föraren och skyddsgallret gör det lite tryggare att köra med last i nedförsbackar. Taket gör det också lättare att täcka över maskinen.
Störtbågen är helt intakt. Inga hål har borrats i den.
Förhoppningsvis kan detta ge lite inspiration till andra ägare av miniskotare.
Jag kan inte ta åt mig äran för något annat än texten och bilderna här. Jag går på gymnasiet och jobbar i skogen ibland på helger och semestrar. Jag är bekant med maskinen och kan förhoppningsvis svara på eventuella frågor.
//Jole
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
(Alstor 821, Volvo EC35c, Pilkemaster EVO36, Polaris diesel)