Verkstan

Köpa Biltemas svets eller köra på den jag har?

26 inlägg 31387 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa Biltemas svets eller köra på den jag har?

magnusbygg  
#396691 Hahaha så tokigt det kan bli, blev lite fundersam va tusan det fanns att köpa för tillbehör till pinnasvetsen, som gjorde att man kunde svetsa tunnplåt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Köpa Biltemas svets eller köra på den jag har?

mrvimek  
#397149 Hej ja jar en tillwin mig som är bärbar och en 280 pinnsvets proffsmärke till salu så är de intersant för någon så finns den i Sundsvall mvh Erik

Användarvisningsbild

Re: Köpa Biltemas svets eller köra på den jag har?

hemhuggare  
#397158 Köp en 10 liters flaska med gas och använd den svetsen du har den är vad jag kan förstå mycket bättre än en biltemasvets

Användarvisningsbild

Re: Köpa Biltemas svets eller köra på den jag har?

totte  
#397190
Såg en video på youtube och någon som köpt Biltemas svets för 899:- och var nöjd för ändamålet.


Den billiga Biltemasvetsen är en svetstransformator, svetsar med växelström. Är man nöjd med det så har man mycket låga krav. Kan inte svetsa med alla elektroder, svårt att få snygga och bra svetsar. Det är alltså inte fråga om någon modern, eller ens omodern invertersvets. Vill inte ha den om man slänger den efter mig, inget alternativ alls enligt min åsikt.

Du har en riktigt fin MIG-svets men du måste skaffa gasflaska till den. En femkilos tub kostar ungefär vad en hygglig invertersvets kostar.

Alternativet är att sälja MIG:en och köpa en bra inverter-pinnsvets. En pinnsvets är bra för att svetsa grövre gods och det som är rostigt, smutsigt och målat. MIG klarar tunnplåt, men kräver metallrena ytor. Det går bra att svetsa grovt med MIG, den är mer universal på det viset. Och det är lättare att lära sig svetsa med MIG, pinnsvets kräver en hel del övning för att bli bra.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Biltemas svets eller köra på den jag har?

Göt  
#397220 Förlåt trådkapningen lite jag har en svetstransformator från clas ohlson som jag faktiskt är nöjd med jag svetsar kanske några meter om året. Har funderat att skaffa en MIG för att svetsa tunnplåt med. Är MIG svetsarna utan gas något att ha, vad jag förstår så har man annorlunda tråd att svetsa med. Eller är det en helt meningslös investering. Och vad rekommenderar ni för alternativ gassvets (som man kan använda till fler saker) eller MIG med gas

Avatar Fallback

Re: Köpa Biltemas svets eller köra på den jag har?

tallen100  
#397221 Dom där MIGarna utan gas är bara skräp, det vill helst spotta och fräsa bara.
Men å andra sidan så tycker jag också att en svetstransformator är i det närmaste värdelös.
Så det beror förstås på vad man har för förväntningar och vad man är van vid helt enkelt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpa Biltemas svets eller köra på den jag har?

totte  
#397311 MIG med flusstråd, alltså utan gas, är rätt knepiga att svetsa med. Klarar inte lika tunn plåt som en med gas. Den egentliga enda fördelen är att det går att svetsa utomhus när det blåser hårt. Det går inte bra med en med gas, skyddsgasen blåser undan, då är det den svetsen som spottar och fräser och det blir urusel svets. Har inte siffror, men jag har för mig att det inte blir billigare med flusstråd, den är rejält dyr och det äter upp förtjänsten av att inte behöva köpa gas. Vanlig MIG-tråd av standardkvalitet är inte särskilt dyr, en rulle räcker länge.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Biltemas svets eller köra på den jag har?

Brannäs  
#424565 Nu har jag, en riktig svetsamatör, köpt en ESAB Buddy arc 145A pinnsvets på Jula för 1999 pengar. Vi får hoppas att det funkar för mig. Ändamålet är inte att vinna SM i svetsfog, utan att få skogsgrejorna att hålla.....

Användarvisningsbild

Re: Köpa Biltemas svets eller köra på den jag har?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424572
Brannäs skrev:Nu har jag, en riktig svetsamatör, köpt en ESAB Buddy arc 145A pinnsvets på Jula för 1999 pengar. Vi får hoppas att det funkar för mig. Ändamålet är inte att vinna SM i svetsfog, utan att få skogsgrejorna att hålla.....

Skoj!
Prova dig fram till pinnar som passar dina behov och öva på, kom ihåg att jorda ordentligt
kanske slipa lite där du klämmer fast jordklämman, bara för att undanröja en felkälla.

Avatar Fallback

Re: Köpa Biltemas svets eller köra på den jag har?

Tosca  
#424591 När man är amatör, kan det säkraste vara att använda de svåraste pinnarna, just för att när svetsen blir bra med dem så syns det.
Ok 48.00 eller 55.00 eller motsvarande andra märken har bra slagseghet vid kyla, men de är basiska och därmed lite svårare att svetsa med.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Biltemas svets eller köra på den jag har?

totte  
#424700 Blir säkert bra med den. Har du skaffat en automatisk svetshjälm? Om inte, gör det, det undrlättar otroligt mycket, i synnerhet i början när man har fullt upp med att hålla koll på var man har änden på pinnen.

Jo OK 48.00 m fl basiska är bra, egentligen inte så svåra att svetsa med, men lite knepiga att tända. Man fastnar lätt med spetsen när det skall igång. Allra enklast att svetsa med är rutila elektroder t ex OK 43.32. Inte i topp i hållfasthet men mycket bra att börja träna med om man inte har svetsat alls tidigare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).