Skogsmiljö och Trädlära

Varför får inte hackspettar hjärnskakning?

9 inlägg 14730 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför får inte hackspettar hjärnskakning?

Fredrik Reuter  
#396937 Hackspetten hackar med upp till 20 hack i sekunden och då är ett snitthack på 5 millisekunder. Under denna korta tid så accelererar huvudet upp till en hastighet av max 7,5 m/s och när denna acceleration avstannar i och med att näbben träffar stammen så utsätts hackspettens huvud för otroliga 1.500 g.

För att sätta det i proportion så har vetenskapen räknat ut att vi människor får hjärnskakning vid 300 g eller mer (tröskelvärde).

Anledningen är som du säkert förstår att naturen konstruerat hackspetten för att hacka på detta sätt.
För det första så är hjärnan liten och utformad för "hackning" samt väldigt lite spinalvätska (ryggspinalvätska som vi människor har ganska mycket av och som hjärnan badar i) runt sig. Kraniet är uppbyggt av mycket starkt men svampliknande ben.

Men trots detta så måste hackspetten anpassa sitt hackande. Energin i hackandet omvandlas bland annat till värme i hjärnan och det är därför hackspetten hackar i korta skurar, det är helt enkelt så att hjärnan kyls i pausen.

Vidare har den speciella ögonlock som fångar upp ögat och förhindrar näthinnan från att lossa från ögat. I näsan sitter speciella fjädrar som skyddar näshålorna.

Anledningen till denna tråd? Frågan från ett barn som jag sedan var tvungen att kolla vidare på. Det visade sig vara ganska intressant så därav tråden. Jag hoppas att du som inte redan hade koll på detta fick lite allmännyttig information.





   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför får inte hackspettar hjärnskakning?

Göt  
#396949 Nog är dom där frågorna från barn härliga när man får lov att tänka till. Bra att du tog reda på varför och att du delade med oss. Du hade ju bara kunnat svarat "därför"

^:)^ :-BD

Användarvisningsbild

Re: Varför får inte hackspettar hjärnskakning?

Fredrik Reuter  
#396964 Ja, tack!
Det blev ju riktigt intressant till slut.
Gillade det där med att de måste hacka i korta skurar för att inte hjärnan ska överhettas, vilka system det finns i naturen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför får inte hackspettar hjärnskakning?

zeetorg  
#396996 Kan du inte översätta berättarösten Fredrik, jag förstod inte riktigt? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Varför får inte hackspettar hjärnskakning?

Fredrik Reuter  
#396998 Hehe, ja den var inte lätt den...
Men jag tyckte bilderna var bra i den!

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför får inte hackspettar hjärnskakning?

zeetorg  
#397014 Ja, ganska bra film även fast man inte förstod ett ord...

Avatar Fallback

Re: Varför får inte hackspettar hjärnskakning?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397127 Praktiska ögonlock!
Tänk va spån de ska ha fått i ögonen innan evolutionen fixade till den detaljen.

Användarvisningsbild

Re: Varför får inte hackspettar hjärnskakning?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397129
D Brown skrev:Praktiska ögonlock!
Tänk va spån de ska ha fått i ögonen innan evolutionen fixade till den detaljen.


Jag tänkte på att det var för att ögonen inte skulle flyga ut. När det slår emot stammen.

Avatar Fallback

Re: Varför får inte hackspettar hjärnskakning?

ÅsaNisse  
#397148 Om inte hjänskakning så i alla fall ont i huvudet. ( Treo-reklamen)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).