Traktorn i skogen

MB Trac 800

61 inlägg 42208 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MB Trac 800

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385107 Rätt tufab var ett gallringsaggregat

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MB Trac 800

mrvimek  
#385172 De var att att få sälja in sig och tufab är nu mera logmax och vi körde är tufab på versitile också :)

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

branndal  
#394767


Passade på att filma en del av årets sådd som vi köra med traktorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#394780 Nu fick jag äntligen se en skymt av "lådan" för knäna. Tack! :-BD fast det hade inte skadat att få se mer :wink: Ser ut att vara en väldigt enkel konstruktion, funkar säkert väldigt bra så länge man inte är för storväxt.
1464956913_thomas_berg_1.jpg

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

branndal  
#394791 Lådmodellen fungerar nog även ganska bra om man är lite längre också men då måste man justera stolen varje gång man vänder annars får inte knäna plats. Får väl ta och filma det också när det lugnar ner sig lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#394797 Om man är lite större tror jag att det finns risk att knäna tar i balken under rutan.

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

branndal  
#394801 Knäna tar i i balken under rutan om man inte skjuter tillbaka stolen när man vänder om man är längre än typ 176,5cm. Jag har lyckats hitta ett läge på stolen som både går framåt och bakåt men jag är ju också bara 176,0cm. Det stora problemet är att ryggen på stolen tar i ratten eller i mitt fall pinnen om man har den för långt bakåt när man ska vända stolen från fram till bak position.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#396717 Sitter stolen på en pelare eller en vanlig pall?

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

branndal  
#396719 Den står på en pelare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#464099
JohannesG skrev:
ilbajten skrev:Är dom bra skogstraktorer?
Hållbara?
Dyra delar?

Ja på samtliga frågor.

Lite plus och minus:


Efter att jag kört och kollat mer på andra märken mer måste jag revidera denna lista. Jag har blivit hemmablind och tyckt att MB trac är bättre än de kanske egentligen är, för att jag inte provat så mycket annat.


FördelNackdel/Kommentar
Flak för att ha med sig saker.Reducerad sikt över hitch och trepunkt samt redskap nära traktorn. Kan underlättas med backkamera eller spegel, spegeln är dock ömtålig...
Tryckluftsmanövrerad frikoppling av PTO, ingen el som kan krångla.Lite trångt mellan hitch och tapp, kan krocka med hitchen vid stora vidvinkelknutar. Främre tappen sitter lite gömd på sidan under huven.
Riktiga Diffspärrar både fram och bak. Tryckluftsmanövrerad. Går att svänga även med dessa i.Andra märken har även detta men inte alla. Med en konventionell viktfördelning blir eventuellt inte behovet av diffspärr fram lika stort om det skulle saknas.
Största vikten fram, bra vid tunga burna redskap och kärror som väger tungt på hitchen.Speciellt de mindre modellerna kan vilja guppa när det inte finns någon vikt bak, baken kan vilja hoppa. 50/50 viktfördelning hade nog varit bättre än 60/40.
Fjädrad framaxel.Skönt när man har ca 500kg eller mer belastning bak, tom är det baken som studsar.
-Större svängradie än en konventionell traktor. En vanesak på åker, lite irriterande i skogen.
Moderna för sin tid.När de första kom, men på 90-talet hade många andra kommit med snabbväxel där Mercedes fortfarande använde en lastbilsväxellåda. När man får in ett system fungerar det dock ganska bra. Lådan är mycket lättväxlad. Tyvärr inte ovanligt att det är problem med växellådor.
Tryckluftsassisterade bromsar.-
Okej frigångshöjd.Delvis förstörd av svenska drag. Idag har de flesta traktorer ganska bra frigångshöjd
Bra plats i hytten.Så länge man inte tänkt snurra stolen, för då finns det ingen plats bakåt om man inte bygger om. Knäna har en tendens att ta i instrumentpanelen i vissa lägen. Ej justerbar ratt på de mindre modellerna (nyare 1100 och mindre).
Bra passagerarsäte. Få andra i samma storlek har så bra passagerarsäteMen man köper ju inte en traktor för att köra runt med folk i. Fast trevligt är det.
Näst intill alla delar går att få tag i.Relativt dyra delar. Och ibland lång leveranstid. Går inte gå in på http://www.oie.se och få ett paket i lådan dagen efter.
-Svårt att hitta information på svenska/engelska, mycket finns på tyska.
God sikt runtom sidorna på traktornDå bakhjulen är relativt små får man bra sikt vid traktorns sidor. Stora bakhjul och förarplatsen mellan dessa på en konventionell traktor gör att man inte ser så bra just där.
För mycket transporter med kärra eller vagn är det kanontraktorer. Lastbilstänket passar här.För varierande sysslor i skog och åker kan det vara jobbigt att inte se trepunkten och hitch när man kopplar och använder redskap. Men det är också en vanesak, övning ger färdighet så att säga.
Hög maxhastighetÄr delvis ett rykte, beror lite på. Det är de stora, tror 1300 och större som gör uppåt 65km/h. 1100 (nyare modellen av 1100) och mindre gör drygt 40km/h original med borttagen spärr på högsta växel. Med lite större däck går de få upp till runt 50km/h, men detta är naturligtvis inte lagligt. Större däck kan bidra till sämre vändradie.
Senast redigerad av JohannesG mån 21 jun 2021, 07:36, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#464101 Begriper inte varför det blev massa tom yta. @Fredrik Reuter Använde mig av https://www.teamopolis.com/tools/bbcode ... rator.aspx om det skulle påverka.

Avatar Fallback

Re: MB Trac 800

mrvimek  
#464237
alias skrev:
mrvimek skrev:När pappa körde i England åt tufab :)


Blev lite nyfiken och googlade "Tufab" och hittade en tråd här från 2007:

Gallringsskördare TUFAB GS-301

Om jag förstod det hela rätt så var Tufab namnet på ett skördaraggregat - kan det stämma?

Vad var anledningen till körningen i England - marknadsföring?

MVH
Alias
de var min familj som åkte över och demo körde i contorta och var där ca par månader. Synd att man inte minnes något av de :(

Avatar Fallback

Re: MB Trac 800

alias  
#464243
mrvimek skrev:
alias skrev:
mrvimek skrev:När pappa körde i England åt tufab :)


Blev lite nyfiken och googlade "Tufab" och hittade en tråd här från 2007:

Gallringsskördare TUFAB GS-301

Om jag förstod det hela rätt så var Tufab namnet på ett skördaraggregat - kan det stämma?

Vad var anledningen till körningen i England - marknadsföring?

MVH
Alias
de var min familj som åkte över och demo körde i contorta och var där ca par månader. Synd att man inte minnes något av de :(


Aha, då förstår jag.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: MB Trac 800

alias  
#464244
JohannesG skrev:
JohannesG skrev:
ilbajten skrev:Är dom bra skogstraktorer?
Hållbara?
Dyra delar?

Ja på samtliga frågor.

Lite plus och minus:


Efter att jag kört och kollat mer på andra märken mer måste jag revidera denna lista. Jag har blivit hemmablind och tyckt att MB trac är bättre än de egentligen är, för att jag inte provat så mycket annat. I min mening väger nu inte fördelarna upp nackdelarna.





































Fördel Nackdel/Kommentar
Flak för att ha med sig saker. Urusel sikt över hitch och trepunkt samt redskap nära traktorn. Behöver man ha med sig grejor är en låda i fronten smidigare på en vanlig traktor. Att koppla en liten enkel kärra med bara hitch kan ta flera minuter om man inte kommer rätt. Kan underlättas med backkamera eller spegel, spegeln är dock ömtålig... Bättre sikt på mindre sämre på större modeller.
Tryckluftsmanövrerad frikoppling av PTO, ingen el som kan krångla. Dåligt placerad PTO-tappar. Trångt mellan hitch och tapp. Lågt placerad tapp vilket kan skapa problem med trepunktsmonterade redskap utan vidvinkelknut. Främre tappen sitter gömd på sidan under huven.
Riktiga Diffspärrar både fram och bak. Tryckluftsmanövrerad. Går att svänga även med dessa i. Andra märken har även detta. Och med en konventionell viktfördelning blir inte behovet av diff fram lika stort om det skulle saknas.
Största vikten fram, bra vid tunga burna redskap och kärror som väger tungt på hitchen. Speciellt de mindre modellerna är hemska att köra i full fart tomma på lite ojämn väg när det inte finns någon vikt bak, baken studsar nästan fram. Samma med en kärra eller vagn som inte väger mycket på traktorn. kan lätta i baken vid tippning. 50/50 viktfördelning hade nog varit bättre än 60/40.
Fjädrad framaxel. Skönt när man har ca 500kg eller mer belastning bak, tom är det ändå baken som studsar.
- Större svängradie än en konventionell traktor. En vanesak på åker, irriterande i skogen. 900 turbo och mindre är dock acceptabla.
- Dålig sikt runt framhjulen, bland annat pga att de är stora.
- Breda stolpar i hytten som skymmer sikten. Mercedes tänkte för mycket lastbil när de byggde traktorerna.
Moderna för sin tid. När de första kom ja, men att i början av 90-talet fortfarande ha en lastbilsväxellåda är inte så modernt. När man får in ett system fungerar det dock ganska bra. Inte ovanligt att det är problem med växellådor, en hypotes jag har är att en lastbilslåda inte håller för så mycket växlande som kan bli i en traktor.
Tryckluftsassisterade bromsar. -
Okej frigångshöjd. Delvis förstörd av svenska drag

Idag har de flesta traktorer ganska bra frigångshöjd
Bra plats i hytten. Så länge man inte tänkt snurra stolen, för då finns det ingen plats bakåt om man inte bygger om. Knäna har en tendens att ta i instrumentpanelen i vissa lägen. Ej justerbar ratt på de mindre modellerna (nyare 1100 och mindre).
Bra passagerarsäte. Få andra i samma storlek har så bra passagerarsäte Men man köper ju inte en traktor för att köra runt med folk i.
Näst intill alla delar går att få tag i. Enormt dyra delar. Och ibland lång leveranstid. Går inte gå in på http://www.oie.se och få ett paket i lådan dagen efter.
- Svårt att hitta information på svenska/engelska, mycket finns på tyska.
- För den som använder speglarna mycket så snor flaket en del av sikten ner mot redskap.
För mycket transporter med kärra eller vagn är det kanontraktorer. Lastbilstänket passar här. För mycket varierande sysslor i skog och åker är det jobbigt att inte se trepunkten och hitch när man kopplar och använder redskap. Den stora vändradien på 1000 och större blir även ett problem i skogen.
Hög maxhastighet Är delvis ett rykte. Det är de stora, tror 1300 och större som gör uppåt 65km/h. 1100 (nyare modellen av 1100) och mindre gör drygt 40km/h original med borttagen spärr på högsta växel. Med lite större däck går de få upp till runt 50km/h, men detta är naturligtvis inte lagligt. Större däck kan bidra till ännu sämre vändradie.

Och 40km/h traktorer har varit standard ett bra tag nu, så inget egentligen avgörande idag.


Vad är huvudsysslan för era MB-trac (jag förstod det som att ni hade två stycken), jordbruk, transport, entreprenad?

Förutsätter att ni varit tämligen nöjda överlag ändå då det står två traktorer av detta märke på gården?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#464264 De används till skog, åker och lite kortare transporter.

Farfar och pappa köpte den första (800 TS skog...) som nu inte längre är i drift sedan ett antal år. Det var deras första Fyrhjulsdrivna traktor. När det var dags för en till fyrhjulsdriven traktor var det (i mina ögon) skygglapparna för, denna funkade så då köper vi en till av samma märke, vi struntar i att kolla vad det finns för annat... När gamla 800 pensionerades hade jag fortfarande inte jättemycket att säga till om så det blev en 900 turbo. Inget ont om min pappa eller farfar, men pappa är väldigt förälskad i MB trac och försöker (känns det som) mest hitta argument för att inte byta och ser mycket motvilligt nackdelarna men hittar gärna små "fel" på andra märken som han ibland förstorar upp.

Första MB tracen tror jag var rätt att köpa, men sedan tycker jag det spårade ur. Hade hellre sett att det köptes en Valmet 905 eller 6800, men jag hade inget att säga till om då. Men jag får gilla läget och jobba utifrån vad som finns. 900:an är jag dock mer nöjd med än 1000. Den är nyare med mindre skavanker och framför allt bättre svängradie och något bättre sikt över trepunkten. Hoppas ha möjligheten att inom en någorlunda överskådlig framtid byta ut 1000 mot kanske en Valtra 6800.

I denna videon passar MB trac ganska bra på stora fält med mycket transporter, men här i skogstrakterna blir det inte alls så bra.


Svarar gärna på mer frågor om min erfarenhet med MB trac.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar